Algemeen forum voor discussie over de website
Door Dirk Wolters KNMI
Beste weeramateurs,

Amateurweerstations worden steeds professioneler. Ook wordt door weeramateurs steeds vaker digitaal gemeten, wat uitwisseling van gegevens heel makkelijk maakt. Hetweeractueel (HWA) is daar een prachtig voorbeeld van. Het is ons op het KNMI duidelijk geworden dat jullie als weeramateurs een interessante bron van meteorologische gegevens zijn. Met name voor klimaatonderzoek, en misschien ook als aanvulling voor de meteorologen in de weerkamer. Daarom zouden we erg graag willen samenwerken met weeramateurs.

In het verleden zijn weeramateurstations vaak gezien als minder betrouwbaar vanwege hun lokatie. De meeste van jullie meten in stedelijk gebied, wat een verstoord beeld oplevert ten opzichte van de metingen van de KNMI-stations in het buitengebied. De laatste tijd stijgt echter het bewustzijn er van, dat dit 'stadseffect' niet alleen een vervelende verstoring van meetgegevens is. Het is ook een interessant onderwerp voor onderzoek. Zeker met het oog op klimaatverandering is het belangrijk om bijvoorbeeld te weten hoe veel warmer het in de stad is dan in het buitengebied. Momenteel zijn we op het KNMI bezig met een onderzoeksproject over klimaat en klimaatverandering in Nederlandse steden. Hier zouden weergegevens van amateurmeteorologen in én buiten de stad een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.

We hebben daarom 12 juni met Luc Verkoelen, oprichter en beheerder van HWA, overlegd over mogelijke samenwerking tussen HWA en KNMI. Dit was een heel positief overleg. Luc wil graag helpen om metingen van amateurs aan ons beschikbaar te stellen. We hebben alvast een aantal dingen
afgesproken:

• We willen graag actuele gegevens ophalen van HWA, en opslaan in een ons eigen archief. Mogelijk gebruikt het KNMI ook gegevens uit het archief van HWA.
• We vragen iedereen die meedoet om een vragenlijst in te vullen over zijn weerstation, en om ons een paar duidelijke foto's of een kaartje van de directe omgeving van het station te geven.
• De gegevens worden natuurlijk niet commercieel gebruikt. Voorlopig worden ze alleen gebruikt voor onderzoek naar stadsklimaat in het hierboven genoemde project, door onderzoekers van het KNMI en Wageningen Universiteit. In de toekomst zouden we ze ook graag voor ander onderzoek
willen gebruiken.
• Het KNMI zal, als tegemoetkoming voor de weeramateurs, op www.knmi.nl een pagina inrichten waarop regelmatig klimatologische kaartjes op basis van de amateurdata zullen verschijnen, aanvullend op de actuele data op www.hetweeractueel.nl.
• Voor zo lang de data geleverd en gebruikt wordt, organiseert het KNMI als tegemoetkoming +- jaarlijks een bijeenkomst voor de deelnemende weeramateurs, met bijvoorbeeld een rondleiding op het meetterrein en een presentatie van onderzoeksresultaten.
• Luc Verkoelen krijgt een vergoeding voor de extra uren die hij maakt om de uitwisseling van gegevens mogelijk te maken.

Natuurlijk willen we ook graag jullie mening over dit idee horen. Bij voldoende positieve reacties zal HWA dan binnenkort voor alle weeramateurs de mogelijkheid aanbrengen om aan te geven of ze wel
of niet aan de samenwerking willen meewerken. We hopen dat jullie een samenwerking met ons net zo zien zitten als wij, en we zijn erg benieuwd naar jullie reacties!

Met vriendelijke groeten,

Rob Sluijter
Dirk Wolters
Janette Bessembinder

KNMI Klimaatdata en -advies
Door Gianni
Lijkt me inderdaad opnieuw een opsteker voor HWA,

Maar wat hebben de waarnemers die eventueel uit België hieraan zouden meewerken?
Aangezien het om het KMNI gaat...

Groeten,

Gianni Vermote
Weerstation Izegem,
West-Vlaanderen, België
Door BennyB
Beste Luc,

De tijd staat niet stil zo ook het weer niet, dus wat mij betreft gewoon samenwerken. Het is weer een uitdaging voor ons allemaal denk ik.
En natuurlijk mag daar best iets tegenover staan. Dus de vergoeding voor jou een geode zaak en voor ons misschien een keer een leuk uitje.

Ga zo door. Positief.

Vr.gr. Benny Breman, Weerstation Genemuiden
Door osjohn
Ik sta hier achter, en maar voor een belangrijk punt voor mij !!!:

Als ondernemer doe ik het liefst zaken met een Nederlands bedrijf, dat is nog steeds het KNMI.

Bij veel bedrijven roomt men de winst af en sluist die naar het buitenland, wat voor mij nog altijd een doorn in het oog is.

John van Os
Door Jannes
Beste luc.

Ik ben voor met de samenwerking met het KNMI.Om alles zo goed mogelijk in kaart te brengen is mijn motto hoe meer zielen hoe meer vreugde.Dus hoe eerder hoe beter.Is het speciaal voor onderzoek voor stadsklimaat? Want dan val ik buiten de boot. Omdat ik op het platteland woon.

Gr Jannes
Door Roelof
Zeker doen het is weer een stukje erkenning voor de weeramateur en het weeractueel. Ik sta er helemaal achter.

Roelof Smeenge (meteo-sleen.nl)
Door weerstationhoogeloon
Beste Luc,

Ook ik sta volledig achter samenwerking, en wil daarom graag meewerken.

gr. Remie
Door whozee
Prima om samenwerkng met ook het KNMI aan te gaan.
De meetgegevens hier lokaal verricht, kunnen zo een nog uitgebreider maatschappelijk nut hebben, als uitsluitend publicatie op je eigen webpagina.
Na jaren als zeevarende te hebben geprofiteerd van KNMI en Meteoconsult, kan ik nu meewerken aan verbetering van het meteo waarnemings netwerk. Ook als zeevarende, leverden de schepen gratis elke 6 uur waarnemingen aan. Ook nu zal dat iedereen uiteindelijk profijt opleveren.
Door mavlo77
Ook ik werk graag mee aan dit soort wetenschappelijke initiatieven. Heel goed Luc en het KNMI!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22