Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#2613
Wij besteden veel aandacht aan het weergeven van correcte gegevens. Om data te kunnen vergelijken, worden de verschillende eenheden omgerekend naar één standaard. Voor de windsnelheid is dat km/h.

Behalve verschillende eenheden, worden er ook nog verschillende software programma's ondersteund. Bij elk type software wordt de windsnelheid doorgegeven via een andere variabele.

Nu het hard waait zijn er op een ander forum twijfels of de windsnelheid wel goed is :blush:.

Om de twijfel weg te nemen, wil ik aan de alle deelnemers vragen, de windsnelheid op http://www.hetweeractueel.nl te vergelijken met de windsnelheid, zoals je die op je eigen weerstation afleest. (denk aan het omrekenen naar de juiste eenheid)

Heb je het idee dat er iets niet klopt, post dat dan hier. Geef dan wel even aan welke type software je gebruikt en wat er fout is. :unsure:

Bedankt!
Door mavlo77
#2614
Misschien ook goed te weten dat het hier klopt, ondanks ik heel de tijd bovenaan dwarrel. Als de wind uit een andere richting komt, dan zit ik weer wat lager ;)...
Door Luc
#2615
mavlo77 schrijft:
Misschien ook goed te weten dat het hier klopt, ondanks ik heel de tijd bovenaan dwarrel. Als de wind uit een andere richting komt, dan zit ik weer wat lager ;)...

Even voor de bezoekers: waar is hier? :blink:
Door wslangerak
#2616
Hoi allemaal,

Zo te zien kloppen de gegevens op de site met mijn gegevens hier (Langerak). Het is natuurlijk een beetje moeilijk te beoordelen omdat hier ter plekke iedere 10 seconden de windsnelheid wordt aangepast en op de site maar eens per 5 minuten. Ik heb gezien dat jullie uit Weather Display de "gustspeed" halen en die gaat - zeker bij het huidige weertype - als een jekko op en neer. Zoals jullie ongetwijfeld weten heeft Awekas een "kwaliteitscontrole" waar je je eigen waarden kunt vergelijken met stations in de omgeving. Maar als die "omgeving" zich uistrekt van Noord-Holland tot Limburg... tja, hoeveel heb je daar dan aan?
Misschien toch iets doen met gemiddelde waarden over een langere perioden, desnoods alleen toegankelijk voor leden.
Ga zo door met dit geweldige initiatief, ik wil graag meedenken.
Door mavlo77
#2617
Luc schrijft:
mavlo77 schrijft:
Misschien ook goed te weten dat het hier klopt, ondanks ik heel de tijd bovenaan dwarrel. Als de wind uit een andere richting komt, dan zit ik weer wat lager ;)...

Even voor de bezoekers: waar is hier? :blink:


Ah juist, dat is wel handig om te vermelden natuurlijk B)

Hier is Fijnaart
Luc wil je meteen even de link bijvoegen bij mijn gegevens? Ik zie nergens waar dat kan, terwijl ik bij sommigen extra info zie.
http://mvloemans.nextit.nl/meteofijnaart
Door jorissynaeve
#2619
De gegevens die ik online zet zijn gemiddelde gegevens gemeten over 10 minuten, maar ik veronderstel dat dat zowat de standaard is om gemiddelde snelheden weer te geven?

De windmetingen hier (Gent, België) zijn meestal aan de lage kant, maar dat is bij velen zo door de niet optimale plaatsing.
Door Appie
#2624
Ik ben sinds kort bezoeker van de website en ik weet niet
wie hier het weerstation van Dokkum runt, maar ik vind dat
de windmeting toch flink lager ligt dan het werkelijk is.
De afgelopen dagen waaide het flink en op de verschillende
sites en ook op weather watcher kwam ik toch vaak 2 bft
hoger dan hier op het weeractueel stond.
Je kon gister ook direkt zo wel merken dat op bepaalde tijd
3 bft niet kon kloppen,want het was duidelijk hoger.
Verder prima site, maar is me meerdere keren opgevallen....
Door jorissynaeve
#2625
Appie schrijft:
Ik ben sinds kort bezoeker van de website en ik weet niet
wie hier het weerstation van Dokkum runt, maar ik vind dat
de windmeting toch flink lager ligt dan het werkelijk is.
De afgelopen dagen waaide het flink en op de verschillende
sites en ook op weather watcher kwam ik toch vaak 2 bft
hoger dan hier op het weeractueel stond.
Je kon gister ook direkt zo wel merken dat op bepaalde tijd
3 bft niet kon kloppen,want het was duidelijk hoger.
Verder prima site, maar is me meerdere keren opgevallen....


Ja, ma je moet weten dat dit een website is met gegevens van weeramateurs e. Die wonen overal he, in het stad, op het platteland.
De meeste mensen hebben dan ook geen plaats om een windmeter correct te kunnen plaatsen (10 meter boven x cm gras, om x afstand van bomen etc). Al deze factoren spelen een zeer grote rol in het meten van de windsnelheid.

Echter is het enkel de windsnelheid die grote effecten heeft qua plaatsing. De plaatsing van thermometers enzo heeft niet zo'n hoge gevoeligheid qua plaatsing.
Door Ronados
#2626
Dat zal Gerrit-Jan wezen. In ditbericht zei Gerrit-Jan vanochtend al dat hij last had van een nadelig effect.

Edit 2: Klik hier voor uitleg van Gerrit-Jan zelf over de nadelige effecten van de bomen etc. bij zijn windpaal in de buurt.