Algemeen forum voor discussie over de website
Door lightningchaser
#3649
Misschien al eens geopperd... maar is het een idee om per weerstation aan te geven wat voor type omgeving er is?
Ik heb een stadstuin waar je al snel 1-2 graden warmer meet dan ergens buitenaf. Bij het maken van figuren kun je daar dan ook rekening mee houden door ze b.v. minder zwaar mee te wegen. Een paar categorieen is genoeg lijkt me.

Een ander idee... bij de actuele waarnemingen de exacte tijd van de waarneming erbij vermelden.
Door Luc
#3650
Iedere deelnemer kan een stukje mailen voor onder het kopje "over dit weerstation". Hierin kan hij ook aangeven wat voor type weerstation het is. Het is een goed idee om tevens aan te geven wat voor type omgeving er is. Eventuele correcties in op basis van deze gegevens is moeilijk.

Door alle weerstations in een bepaalde straal mee te tellen, worden in het temperatuurkaartje geringe uitschieters afgevlakt.

Een ander idee... bij de actuele waarnemingen de exacte tijd van de waarneming erbij vermelden.
Dit staat al bij elk weerstation vermeld. Of bedoel je iets anders?
Door lightningchaser
#3651
Luc schrijft:
Iedere deelnemer kan een stukje mailen voor onder het kopje "over dit weerstation". Hierin kan hij ook aangeven wat voor type weerstation het is. Het is een goed idee om tevens aan te geven wat voor type omgeving er is. Eventuele correcties in op basis van deze gegevens is moeilijk.


over dit weerstation is een beetje vrijblijvend. Als je van te voren kan kiezen uit een paar categorieen dan doen mensen dat sneller.

Door alle weerstations in een bepaalde straal mee te tellen, worden in het temperatuurkaartje geringe uitschieters afgevlakt.

klinkt goed daar vang je het meeste wel mee af

Dit staat al bij elk weerstation vermeld. Of bedoel je iets anders?


Ik bedoelde bij de link "nederland actueel" of per provincie
Door Luc
#3652
over dit weerstation is een beetje vrijblijvend. Als je van te voren kan kiezen uit een paar categorieen dan doen mensen dat sneller.
Ik zal dit overwegen. Welke categorieen had je in gedachte?

Ik bedoelde bij de link "nederland actueel" of per provincie

Goed idee. Ik zet het op mijn todo/wensen lijst. Na mijn vakantie hoop ik weer tijd te hebben voor een paar uitbreidingen.
Door lightningchaser
#3653
1) stadstuin (de achtertuin van de gemiddelde nederlander)
2) stadstuin met ruime tuin of rand van een dorp (wel invloed van bebouwing maar toch een open vlakte in de buurt)
3) buitengebied maar wel met invloed van bebouwing/bomen
4) voldoet vrijwel als KNMI meetveld (open grasland met weinig verstorende elementen)

zoiets? misschien hebben andere nog meer ideeen. Ik zou het niet te ingewikkeld maken in ieder geval.
Door Meteo Simpelveld
#3654
lightningchaser schrijft:
1) stadstuin (de achtertuin van de gemiddelde nederlander)
2) stadstuin met ruime tuin of rand van een dorp (wel invloed van bebouwing maar toch een open vlakte in de buurt)
3) buitengebied maar wel met invloed van bebouwing/bomen
4) voldoet vrijwel als KNMI meetveld (open grasland met weinig verstorende elementen)

zoiets? misschien hebben andere nog meer ideeen. Ik zou het niet te ingewikkeld maken in ieder geval.

De meting wordt door veel factoren beïnvloed als bovenstaand, wanneer je wil vermelden waarom dat je o.a. een temperatuursverschil hebt dan moet je het ook goed doen.
Denk maar eens aan de soort ondergrond (lei, zandgrond enz.), maar ook hoe is de weerhut, is hij wel of niet geventileerd, waar en hoe is de opstelling en ga zo maar door.

Groet Bert