Algemeen forum voor discussie over de website
Door hansmiv
#4044
Het is nu vrijdagmorgen 02:00 uur en het valt mij op dat 26% van de stations off-line is, te weten 39 stuks. Dit is geen tijd waarop ik normaal naar HetWeerActueel zit te kijken, maar ik heb avonddienst.
Is dit een normale hoeveelheid stations om deze tijd ? Waarom zetten mensen dan 's-avonds hun station uit ?
Nou is mijn eigen station ook niet het toppunt van stabiliteit, maar hij is nu toch al een aardig tijdje ononderbroken in de lucht. En 's-nachts laat ik hem gewoon doorlopen als er geen problemen ontstaan.

Een ander opmerkelijk gebeuren is dat Roosendaal nu nog 20,5 graden meet terwijl de stations in de wijde omtrek 15 tot 17 graden meten. Ik heb het gevoel dat de afwijking van Roosendaal structureel is. Hij is eigenlijk altijd nogaal aan de hoge kant. Gezien de geringe station-dichtheid in west-Brabant drukt die waarde nogal zwaar op de grafieken, lijkt het.
Dat is geen kritiek van mijn kant. Ik ben allang blij dat ik met mijn beperkte middelen ook gewoon mag meedoen. Intussen ik stel vast dat ik het grootste deel van de tijd redelijk in de middenmoot zit. Dat geeft in elk geval vertrouwen. Maar ik zat me zo af te vragen onder welke omstandigheden de andere deelnemers hun station hebben draaien. Daarbij valt Roosendaal me speciaal op.
Door Eckie76
#4046
Klopt, om dezelfde reden heb ik ook mijn 3e weerstation Roermond-Maasniel uit de lucht gehaald, omdat ik structureel te hoog zat en er weinig van klopte.

Ik snap ook niet goed waarom mensen hun pc 's nachts uitzetten. Er zijn goede alternatieven om het stroomgebruik nagenoeg verwaarloosbaar te maken met hubs etc.
Door Wietse
#4047
Mijn station Almelo had ik de laatste tijd 24 uur aanstaan.
Maar als ik dat weer doe, krijg ik gedonder met mijn vader, dus ja. Het is niet anders.
Door jorissynaeve
#4048
Bwa, op jaarbasis voel je dat toch aan de rekening, zeker hier in België. Hoe dat in Nederland zit weer ik niet.

Maar de kans bestaat dat ik ergens in juli mij een mini-itx ofzo aanschaf zodat het weerstation 24/24 in de lucht is.
Door walberg
#4049
Wietse schrijft:
Mijn station Almelo had ik de laatste tijd 24 uur aanstaan.
Maar als ik dat weer doe, krijg ik gedonder met mijn vader, dus ja. Het is niet anders.


Zie je voorganger, er zijn van die hubs die ca 10 watt gebruiken, hebben ook geen ventilator dus je kan er gewoon pal naast slapen. Er zit maar een nadeel aan: Ze werken op Linux. Als je iemand kan vinden die daar op thuis is heb je voor ca 80 euro zo'n kastje. Er is ook een meteo gerelateerde site die zo'n complete oplossing zou kunnen leveren en het kost naar ik heb begrepen rond de 150 euro.
Ik ben op programmeer niveau geen nerd, ik kom uit de technische branche dus met het bekabelen zou ik je eventueel wel kunnen helpen.
Door Luc
#4050
Ik heb met de leverancier van Meteohub contact gehad. Deze gaan ervoor zorgen dat er een speciaal bestand voor hetweeractueel geupload kan worden. Wellicht is dat dan ook een oplossing voor het energie verbruik...
Door sparkle
#4052
Hallo,

Als pc bouwer wil ik graag even inhaken.
Ten eerste is de eene pc de andere niet. je hebt pc's die erg zuinig en stil zijn en je hebt pc's die erg lawaaierig en stroom zuipen alsof het water is.

Dus dat tegenwoordig niet uimaakt of die 24 uur aan staat maakt zeker nog wel uit, want de 1 heeft een voeding nodig van 200 watt, en de andere heeft er een van 1200 watt. En ik durf te beweren dat er heel veel mensen zijn die niet weten wat hun pc verbruikt. Of zowiezo weten wat voor voeding er in zit.

Dat is ook de reden dat ik alleen upload waneer me pc online is. (overdag en in de avond)

Natuurlijk moet het geen moeten worden he. Het is ook een hobby en je bent niet verplicht om je stroom rekening omhoog te jagen omdat iemand perse je weer gegevens wilt zien om 2 uur in de nacht... Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Zelf zit ik te wachten op de meteohub. Zelf wil ik die gaan gebruiken maar wil eerst de voor en nadelen tegen elkaar zien van een werkend systeem.

Goed. voor de duidelijkhied.... Dit is maar een simpele mening van mij...

Groeten Richard
Door hansmiv
#4053
sparkle schrijft:
... Natuurlijk moet het geen moeten worden he. ...

Zeker niet. Op mijn eigen computertje draait sowieso een web- en mailserver (6 websites). Om die reden staat hij 24/7 aan. Dan kan het weerstation er zonder probleem bij op.
Door wthus
#4055
Heden, 11h17 uur zijn de overigens ook een 29 tal offline, dus in vergelijking met de nacht is dat niet veel minder. Mijn pc draait overigens wel 24/24, maar heb ik momenteel het internet nog niet kunnen herstellen.

Meteohub vind ik maar lastig te begrijpen aangezien alles weer in het Engels is op hun website. Maar denk dat ik een PC net zo makkelijk vind en lig er niet echt wakker van wat hij/zij mocht verbruiken. Zal het ook echt niet weten.
Door Goes
#4056
Geld voor mij het zelfde, er draaid een html plus een ftp server op mijn computer, plus mijn weerstation.
En als mijn weerstation niet online is, is er meestal ook een probleem.
Ik vind persoonlijk dat als ik de gegevens op internet gaat zetten, dat ze dan ook zo betrauwbaar mogelijk, maar ook actueel zijn.
Als je de halve dag ofline bent, dan klopt er van de gemiddelde gegevens niet veel meer van.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9