Algemeen forum voor discussie over de website
#5165
Beste weeramateurs,

Ik heb een paar dagen vakantie gevierd aan zee in Oostende, vandaar mijn late reactie in de discussie die Thierry heeft gesloten.

Hetweeractueel.nl bestaat nu 10 maanden. In deze 10 maanden heeft de site een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De site begon met het idee om weeramateurs op een makkelijke manier een eigen website te beiden. Daarnaast vond ik het ook leuk om de gegevens te vergelijken. Later werd de site uitgebreid met het temperatuurkaartje, het windkaartje, het forum en andere functionaliteiten. Binnen 4 maanden heb ik zelfs een eigen dedicated server aangeschaft voor de website, omdat de hostingkosten anders niet meer te betalen waren. Via de advertenties probeer ik een deel van de hosting kosten weer terug te verdienen.

Ook het aantal deelnemers maakt een geweldige groei door. Binnen 3 maanden waren er 100 weeramateurs aangesloten en inmiddels zijn we hard op weg om dit aantal te verdubbelen. Met zoveel deelnemers is de kans op een storing bij een weerstation ook groter. De meeste weeramateurs proberen de data zo goed mogelijk aan te leveren. Ik krijg geregeld mailtjes van weeramateurs die aangeven dat er een storing is een bepaalde sensor en dat ze bezig zijn om de storing te verhelpen. Dit is echter niet zichtbaar voor anderen die zich aan bepaalde meetwaarden storen. Voor deze groep zou het een toevoeging zijn dat de weeramateur dit zichtbaar kan maken op de website. Als hier behoefte aan is, dan wil ik dit graag implementeren.

Er zullen ook altijd deelnemers zijn die minder nauwkeurig met hun meetwaardes omgaan. Hoe groot deze groep is, dat durf ik niet te zeggen, maar mijn inschatting is dat slecht een klein deel van de deelnemers betreft. Ik hanteer de volgende regels voor weerstations die regelmatig ongeloofwaardige data publiceren:

- Weerstations mogen hun data blijven uploaden
- data wordt niet meegenomen bij de extremen op de homepage
- data wordt niet meegenomen bij temperatuurkaartje

Nadeel is wel, dat ik met de hand moet aangeven welke weerstation ik als onnauwkeurig betitel.

Een tijd terug heb ik voor de actuele hoogste en laagste temperatuur op de homepage een formule geimplementeerd om te hoge of te lage waardes uit te fileren. Deze werkt goed.

Zojuist heb ik heb deze formule nu ook geimplementeerd voor de hoogste en laagste temperatuur van vandaag. De -69 C zou je vanaf nu dus niet meer mogen tegenkomen op de homepage.

Verder heb ik vandaag een oplossing geimplementeerd om bij de extremen van vandaag ook alleen de waardes na 0:00u 's nacht te tonen. Ik heb dit opgelost door door de tijd van de waarneming te vergelijken met de huidige tijd. Dit werkt voor hoogste/laagste temperatuur van vandaag en de maximale windstoot. Voor de neerslag werkt dit niet, omdat er geen tijd wordt geregistreerd wanneer de neerslag is gevallen.

Ik wil weerstations niet gaan verplichten om 24 uur per dag de data aan te leveren. Wel wil ik het volgende gaan implementeren (binnen een paar dagen):

1) Weerstations die tussen 1 uur en 1 week geen data aanleveren krijgen de melding "gegevens x uur oud". (ik zie dit als respectabel voor oplossen van een eventuele storing, of voor gebruikers die 's nacht de PC uitzetten)

2) weerstations die tussen 1 week en 3 weken geen data aanleveren krijgen de melding "weerstation tijdelijk offline". (ik zie dit als respectabel voor groot onderhoud of vakantie)

3) weerstations die meer dan 3 weken geen data aanleveren, zullen automatisch verdwijnen uit de lijst met weerstations. Ik zal de
afzonderlijk weerpagina's niet verwijderen. Als deelnemers besluiten om weer data aan te leveren, komen ze ook weer in de lijst voor. Hiermee voorkom ik veel werk voor mezelf om weerstations handmatig te verwijderen en eventueel weer toe te voegen.

4) Weerstations die mij mailen dat ze geen data meer willen aanleveren, zal ik helemaal gaan verwijderen.


Ik hoop dat deze verbeteringen een hoop discussies kunnen voorkomen of vermijden.

INHOUDELIJKE reacties/discussie op dit topic zijn meer dan welkom. Persoonlijke vetes of dicsussies zal ik verwijderen uit dit topic.

Met vriendelijke groet,

Luc
#5183
Ik wil weerstations niet gaan verplichten om 24 uur per dag de data aan te leveren. Wel wil ik het volgende gaan implementeren (binnen een paar dagen):

1) Weerstations die tussen 1 uur en 1 week geen data aanleveren krijgen de melding "gegevens x uur oud". (ik zie dit als respectabel voor oplossen van een eventuele storing, of voor gebruikers die 's nacht de PC uitzetten)

2) weerstations die tussen 1 week en 3 weken geen data aanleveren krijgen de melding "weerstation tijdelijk offline". (ik zie dit als respectabel voor groot onderhoud of vakantie)

3) weerstations die meer dan 3 weken geen data aanleveren, zullen automatisch verdwijnen uit de lijst met weerstations. Ik zal de
afzonderlijk weerpagina's niet verwijderen. Als deelnemers besluiten om weer data aan te leveren, komen ze ook weer in de lijst voor. Hiermee voorkom ik veel werk voor mezelf om weerstations handmatig te verwijderen en eventueel weer toe te voegen.

4) Weerstations die mij mailen dat ze geen data meer willen aanleveren, zal ik helemaal gaan verwijderen.
Ook dit is inmiddels geimplementeerd!
#5193
Mag ik daarbij de vraag stellen wat er dan wordt gedaan door de stations zelf die "minder nauwkeurige" data aanleveren ?

Jouw standpunt is (denk ik): iedereen doet mee, maar extreme missers worden weggefilterd. Mijn insteek is dat een station meedoet, mits er een minimaal kwaliteitsniveau wordt gehaald, waarvoor dat station zelf verantwoordelijk is. Levert een station "rommel" aan, dan is dat station primair zelf verantwoordelijk dat het euvel wordt verholpen. Tot die tijd kan er niemand in die "slordige" data geïnteresseerd zijn, behalve uit een vrienschappelijk meeleven met dat station.

Het voorbeeld van "Den Haag" is schrijnend. Dat het intussen is opgelost komt blijkbaar niet voort uit een initiatief van Den Haag zelf, maar doordat Den Haag vanuit HWA is getipt. Het voorbeeld van Leiden is minder pikant, zodat dat station de kans moet krijgen zijn zaakjes op orde te brengen. Maar tot die tijd: (open vraag ...)

Wat je nu doet is alle initiatief bij HWA leggen. Volgens mij moet je de verantwoordlijkheid voor de gegevens van een station bij de stationsbeheerders zelf leggen. Initiatief moet van die kan uit komen.

Over 24/7 verschillen wij van mening, maar HWA beslist in dezen, niet ik.
#5197
Hans,

Jouw vraag is terecht. Wat doen we met weerstations die structureel slechte data aan blijven leveren?

Tot gisteren waren uitschieters zeer zichtbaar op de homepage. Dat zal nu veel minder het geval zijn. Doordat slechte data minder goed zichtbaar is, zal het ook minder opvallen. Je kunt je voorstellen, dat ik niet dagelijks alle 163 weerstations ga controleren op correcte data. Automatische controle is lastig te realiseren, een stuk lastiger dan de uitfiltering die er nu in zit.

Waar ik wel aan denk, is een functionaliteit te bouwen zoals "contacteer beheerder van dit weerstation". Middels deze functionaliteit kunnen alleen gerigistreerde leden een email sturen naar de beheerder. Hierdoor kunnen we de weeramateur beter attent maken op verkeerde meetgegevens. Als we er dan nog een vinkje bij maken "kopie naar beheerder HWA", dan kan ik bij veel meldingen corrigerend optreden, bijvoorbeeld door de deelname aan hetweeractueel.nl (tijdelijk) te stoppen.

Is dit wat jouw betreft een oplossing?
#5198
Hallo Luc, super idee om er een link aan te maken om de persoon zelf te mailen en wees niet bang dat ik voor 2 graden zal mailen, ook ik weet dat er verschillen kunnen zijn door omstandigheden, maar extremen zal ik zeker mailen en natuurlijk vriendelijk, daar hoeft HWA niet bang voor te zijn, zo verlang ik ook dat andere mij controleren en zo houden wij en HWA zelf toch een leuke hobby met data die dan beter overkomt als het was, moet zeggen nu naar die storm is het opeens wel stukken beter met data.