Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#32054
Vanaf vandaag zijn de aanmeldingen voor nieuwe weerstations aangescherpt.

De laatste tijd komen er veel aanmeldingen bij van beginnende weeramateurs. Veel van deze weeramateurs zijn enthousiast, installeren het weerstation en melden zich gelijk aan bij HWA. Bij veel van deze beginnende weeramateurs ervaar ik helaas ook veel problemen.

Doordat deze weeramateurs nog veel testen, komen er vaak spookwaardes binnen; te hoge temperaturen, neerslag meldingen terwijl het onbewolkt is etc. Ook wordt er vaak nog weersoftware getest en wisselen nieuwe deelnemers over het algemeen vaak van software waardoor de upload naar HWA stokt.

Dit brengt veel werk met zich mee en de getoonde data op HWA wordt er niet betrouwbaarder op. Daarom worden vanaf heden nieuwe weerstations pas toegevoegd als een weeramateur deze zelf minimaal 2 maanden heeft getest.

Ook krijg ik veel aanmeldingen die onvolledig zijn. Een mail wisseling die 10x op en neer gaat, is geen uitzondering. Aanmeldingen die onvolledig zijn, zal ik niet meer in behandeling nemen, maar terug verwijzen naar de handleiding en het forum.

Mvgr,
Luc
Door Overijse
#32079
Goed idee, op die manier worden ook geen foute waarden getoond in het kaartje van de maandelijkse neerslag, zoals nu wel gebeurt, omdat ze niet sinds het begin van een maand meedoen.

Grtz
Kris
Door Luc
#32084
Overijse schrijft:
Goed idee, op die manier worden ook geen foute waarden getoond in het kaartje van de maandelijkse neerslag, zoals nu wel gebeurt, omdat ze niet sinds het begin van een maand meedoen.

Grtz
Kris
Daar had ik niet eens aan gedacht :silly: maar dat lost dit probleem inderdaad ook op.

Gr,
Luc
Door WSWijk
#32087
Luc,

Maar wat nou als ik mij aanmeld en zeg dat ik al een tijdje met het weerstation draai en dus aangesloten wil worden?

Of is het zo dat het station aangemeld wordt, geaccepteerd wordt in testfase, de gegevens wel ingelezen worden (ter controle van juistheid) en vervolgens pas na 2 maanden definitief wordt geaccepteerd, zodat vanaf dan ook de gegevens pas op de site verschijnen en doorgegeven kunnen worden aan knmi en/of mc?

Groeten

Theo
Door SpeedyGJ
#32102
Ik denk eerder dat er naar de website wordt gekeken of naar de actuele gegevens om te kijken wat de waardes zijn op dat moment :)
Door Wietse
#32114
Dan denk ik dat ene teststation uit Holwerd ook zich zorgen moet gaan maken :laugh:, meer een teststation dan weerstation :$. Hopelijk verbeterd 't.
Door pb2rdf
#32344
Heel simpel, maar denk dat Luc zelf wel weet hoe hij dat aan moet pakkenm mbt nieuwe aanmelders.

Mijn gedachten :
Als je mee wilt doen, dan aangeven dat je weerstation op een definitieve plek staat.
En 2 maanden aan consistente data kunnen laten zien middels grafieken, tabellen mbt temperatuur, neerslag, en eventueel andere varriabelen die Luc wil zien.

Ook filteren mbt aanleveren data aan meteoconsult, cq KNMI (stadsklimaatonderzoek is in defintief stadium heb ik van Dick Wolters begrepen)

Peter
Door Eckie76
#32346
Om met de deur in huis te vallen: Ik heb vorige week op het punt gestaan om voorgoed afscheid te nemen van HWA, en wel om de reden dat ik een enorm gebrek aan passie en -ik noem het maar even in defensietermen: "Mutual support" heb ervaren op deze hele website.
Wat daarbij voor mij persoonlijk heel zwaar weegt is de toon en manier waarop iets overkomt, en geschreven wordt.
Als er nieuwe leden komen, wat ik uiteraard toejuich, maar deze leden zichzelf bedienen van bijnamen en zich hullen in anonimiteit - om welke reden dan ook -, dan voel ik mij daar niet prettig bij en voel ik mij ook allerminst geroepen om antwoord of hulp te bieden op vaak ook erg onbeleefd overkomende vragen - probleemstellingen.
De discussie over het aanleveren van "zo goed mogelijke gegevens" is al vanaf dag 1 aan de gang, en dat is ook goed. Tenslotte zijn we hier met z'n allen bezig om onze hobby - passie - obsessie te delen en van elkaar te leren.
Dat er dan regelmatig felle discussies ontstaan / ontstonden over de kwaliteit van de meetgegevens is niet meer dan logisch.
Het maakt voor mij echt helemaal niks uit met welk materiaal je meet. De echte weerfreak weet zelfs met minimale middelen het maximale eruit te halen.
Ook met een "instapmodel" weerstation kan je enorm goede metingen verrichten.

My main message: Passie en betrokkenheid

Groet, Olaf