Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#5459
Ik ben bezig om op de achtergrond wat meer te automatiseren. Aan de voorkant merk je daar niet veel van. Dit gaat in de toekomst het beheer veel gemakkelijker maken.

Nu maak ik iedere pagina per weerstation handmatig aan. Dat kost veel tijd. Zeker als straks met de samenwerking met Meteo Consult, per deelnemend weerstation ook nog een pagina en url voor het weerbericht aangemaakt moet worden.

Door nu een custom component te maken in Joomla, kan ik dat automatiseren. Ik hoef dan per weerstation alleen een nieuw record in de database aan te maken en de rest wordt dan dynamisch gegenereerd.

Er kleeft echter een groot nadeel aan. Met een eigen component komt er in de URL wordt ook altijd automatisch de naam van het component in de URL meegegeven. Dit kan helaas niet anders. Ik kan natuurlijk een slimme kiezen zoals "weer", maar het nadeel blijft dat alle URLs van bestaande weerstations dan wijzigen.

Bijvoorbeeld www.hetweeractueel.nl/weer/kessel/

In dat geval zullen duizenden links naar bestaande pagina's niet meer werken, tenzij ik voor alle bestaande urls een een rewrite schrijf naar de nieuwe. Dat zijn er nu dus zo'n 165. Net zoveel werk als handmatig alle weerberichten toevoegen, maar voor de toekomst, levert dit wel veel tijdsbesparing op.

Wie heeft er moeite mee als de URL verandert, maar dat via een redirect de oude toch nog werkt?
Door wslangerak
#5460
Hoi Luc,

Strak plan. Ik heb daar absoluut geen moeite mee, dus wat mij betreft kies je voor de - op termijn - meest tijdbesparende aanpassing!

Succes!
Door Eckie76
#5463
Luc schrijft:
Ik ben bezig om op de achtergrond wat meer te automatiseren. Aan de voorkant merk je daar niet veel van. Dit gaat in de toekomst het beheer veel gemakkelijker maken.

Nu maak ik iedere pagina per weerstation handmatig aan. Dat kost veel tijd. Zeker als straks met de samenwerking met Meteo Consult, per deelnemend weerstation ook nog een pagina en url voor het weerbericht aangemaakt moet worden.

Door nu een custom component te maken in Joomla, kan ik dat automatiseren. Ik hoef dan per weerstation alleen een nieuw record in de database aan te maken en de rest wordt dan dynamisch gegenereerd.

Er kleeft echter een groot nadeel aan. Met een eigen component komt er in de URL wordt ook altijd automatisch de naam van het component in de URL meegegeven. Dit kan helaas niet anders. Ik kan natuurlijk een slimme kiezen zoals "weer", maar het nadeel blijft dat alle URLs van bestaande weerstations dan wijzigen.

Bijvoorbeeld www.hetweeractueel.nl/weer/kessel/

In dat geval zullen duizenden links naar bestaande pagina's niet meer werken, tenzij ik voor alle bestaande urls een een rewrite schrijf naar de nieuwe. Dat zijn er nu dus zo'n 165. Net zoveel werk als handmatig alle weerberichten toevoegen, maar voor de toekomst, levert dit wel veel tijdsbesparing op.

Wie heeft er moeite mee als de URL verandert, maar dat via een redirect de oude toch nog werkt?


Geen enkele moeite mee. Voor mijn part hoeft er niet eens een re-direct geplaatst te worden.
Zoiets lost zichzelf mettertijd wel op.
Door Roelof
#5468
Hallo Luc,

Gewoon doen wat voor jou de beste oplossing is, de rest wordt wel weer aangepast.Fijn om te horen dat je met aanpassingen voor meteo-consult bezig bent.Ik ben benieuwd wat er uit de bus komt rollen.

Roelof (Meteo-Sleen.nl)
Door Meteotines
#5470
Hallo Luc,

Houd je er rekening mee dat je dat niet zomaar kunt gaan doen i.v.m. de zoekmachines?
Als je het niet goed doet loop je de kans dat je door de grote zoekmachines wordt gezien als spammer
en de vermeldingen niet meer worden doorgegeven.
Ik heb wat zoekwerk voor je verricht en vond deze link:
http://www.onetomarket.nl/nieuws/artikelen/301-redirect-tutorial/

Misschien was je er al van op de hoogte, maar ik wilde het toch even laten weten.

Tines.
Door hansmiv
#5473
Mij maakt het weinig uit. Ik denk dat de meeste stations sowieso een eigen website draaien. Ik kijk wel veel via HWA naar de stationsgegevens om mijn data te vergelijken met de omliggende stations.
Ik heb geen idee wat zoekmachines daar precies mee doen. In het begintijd van het internet was het de grote opgave om in een zoekmachine te worden gevonden. De laatste tijd (jaren) maakt het mij geen bal meer uit. Ik heb drie of vier websites draaien. Ik heb geen idee wat zoekmachines daarmee doen. Waarschijnlijk weinig.
Persoonlijk vind ik het onbelangrijk, maar als het belangrijk is en deze truuk van invloed is (in negatieve zin), dan zou ik zeker de kritiek van Tines serieus nemen.
Voor mij maakt het niet uit.
Door Luc
#5476
Bedankt voor de opmerkingen.

Voor zoekmachines is het redirecten zeker belangrijk. Maar ook gebruikers die een link volgen wil je niet naar een pagina sturen die niet bestaat. De zogenaamde 301 redirect zal ik dan ook toepassen.