Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#5503
Ik loop al heel lang met het idee om een SMS dienst toe te voegen aan deze website. Ik heb zelf weleens dat ik wil weten wat het weer in Kessel is en ik heb geen PC tot mijn beschikking.

Hiervoor wil ik het volgende maken:

Een bezoeker kan het actuele weer van een weerstation direct ontvangen per SMS na het sturen van een SMS bericht met een bepaald code, bijvoorbeeld SMS "STUUR WEER KESSEL" naar 3010 (dit is een voorbeeld en werkt niet, niet doen dus), kosten 60 cent p.o.b. (1 ontvangen bericht)

De bezoeker krijgt dan direct een SMSje met het actuele weer van het opgegeven weerstation.

Verder wil ik ook graag dat de weeramateur kan zich via de eigen mobile telefoon abonneren op storingen van het weerstation. Als bijvoorbeeld meer dan 1 uur geen data is doorgegeven aan hetweeractueel.nl dan wordt er een SMS gestuurd met de medeling dat er (wellicht) een storing is.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer diensten te bedenken. Bijvoorbeeld een SMS wanneer er meer dan 10mm neerslag is gevallen etc...

Ik heb de afgelopen weken wat offertes opgevraagd bij verschillende bedrijven die SMS gateway diensten leveren. De goedkoopste dienst biedt de minste service en niet zo'n mooie keywords die ik kan gebruiken om een SMS op te vragen. Maar met de goedkoopste aanbieder, zou het naar mijn inschatting kostendekkend zijn, als de SMSjes 40 tot 60 cent kosten. Afhankelijk van het aantal SMSjes dat verstuurd wordt.

Het liefst wil ik de dienst zo goedkoop mogelijk aanbieden.

Net als de weerbanner zou ik hier ook een gadget van kunnen maken, die jullie op de eigen website kunnen toevoegen als extra service voor jullie bezoekers. Bijvoorbeeld onderstaand plaatje laten zien, met daarbij de code om dit SMS bericht te ontvangen.



In dit topic wil ik graag feedback of jullie van een SMS dienst gebruik zouden willen maken. En zo ja van welke (nieuwe ideeen welkom) en hoe vaak? En wat vinden jullie van de prijs? Zouden jullie zo'n gadget willen opnemen op jullie eigen site als service voor de bezoeker, etc etc....

Alle feedback is welkom om te kunnen inschatten of de investering kostendekkend kan worden.
Bijlagen
nokia.jpg
nokia.jpg (21.19 KiB) 2840 keer bekeken
Door jango
#5505
met wap gaat dat ook er zijn al meerder site`s die dat aanbieden mijn wap url is http://www.veghelsweer.nl/wap.htm op je mobiel komt het dan ook in beeld als op voorgaande afbeelding van Luc
wil je meer weten van wap dan kan je ook terecht op de site van meteo delfzijlhttp://www.meteoactueel.nl/joom//index.php?option=com_wrapper&Itemid=304
hier staat een hele beschrijving en template over dit geheel
Door Luc
#5506
jango schrijft:
met wap gaat dat ook er zijn al meerder site`s die dat aanbieden mijn wap url is http://www.veghelsweer.nl/wap.htm op je mobiel komt het dan ook in beeld als op voorgaande afbeelding van Luc
wil je meer weten van wap dan kan je ook terecht op de site van meteo delfzijlhttp://www.meteoactueel.nl/joom//index.php?option=com_wrapper&Itemid=304
hier staat een hele beschrijving en template over dit geheel
Ik wil ook een keer PDA versie maken. Zoiets heb ik ook al voor mijn eigen weerstation, zie www.weerstationkessel.nl/pda/

Een SMS dienst heeft andere voordelen: je heb geen internet verbinding nodig en je kunt ook data pushen, zoals bijvoorbeeld een SMS bij storing. Dat gaat niet met WAP.
Door Meteo Simpelveld
#5514
Ik vind het een goed idee dat men ook gegevens kan opvragen via SMS.
Ik zou echter niet weten hoeveel hier gebruik van gemaakt zal worden.
Ik ben er wel benieuwd naar.

Groet Bert
Door wsp
#5516
Hallo Luc,

Ik zelf vindt het wel een leuk idee en misschien ook dat er gebruik gemaakt wordt van andere bezoekers die naar bepaalde plaatsen willen gaan.
Van deze kant mag het er wel komen.
Het zal uit de praktijk moeten wijzen of er veel gebruik van gemaakt gaat worden.
Mijn ok heb je.
Door Oebele
#5519
Hallo ik heb al vrij lang een sms dienst draaien:
GO WSD WEER naar 4411 (70 cent p.o.b.)

Ik moet zeggen dat er regelmatig gebruik van wordt gemaakt vooral op dagen wanneer er uitzonderlijke weersverschijnselen zijn of op warme zomeravonden van hoe warm zou het nu eigenlijk nog zijn?

Het werkt perfect en ik heb er veel positieve reacties op ontvangen.

Deze dienst is trouwens voor de aanbieder gratis.
Door Pim
#5534
De zaak uitbreiden met een SMSdienst daar is niks mis mee, sterker nog hartstikke goed.

Maar even het volgende: D'r wordt gezegd, dat Zeeuwen zunig bint, maar Drenten kunnen er ook wat van, dus is de vraag: Wat kost ons dat?

Groet Pim
Door Luc
#5537
Pim schrijft:
De zaak uitbreiden met een SMSdienst daar is niks mis mee, sterker nog hartstikke goed.

Maar even het volgende: D'r wordt gezegd, dat Zeeuwen zunig bint, maar Drenten kunnen er ook wat van, dus is de vraag: Wat kost ons dat?

Groet Pim

De deelnemer kost dit niks, tenzij hij zelf het actuele weer aanvraagt per SMS (rond de 60 cent per keer).

Voor de storingsmelding bij het niet aanleveren van data, kun je je abonneren via SMS. Je betaald dan alleen voor een SMS als er ook daadwerkelijk een storing is. Ik wil de kosten van deze SMS zo laag mogelijk houden voor de weeramateur. Ik denk aan 40 cent p.o.b. Ik zal dan inbouwen dat er max 1 bericht per dag wordt verstuurd of iets dergelijks.

Uiteraard worden er alleen berichten gestuurd als je jezelf daarvoor hebt aangemeld via SMS. Als je bijvoorbeeld de PC uitzet 's nachts, dan zou ik me ook niet aanmelden voor de storingsmelding. Dan krijg je 1 uur nadat je in bed ligt een SMSje :lol:

Als je de PC 24/7 hebt aanstaan, dan is dit een leuke optie.
Door Luc
#5548
Naar aanleiding van de reacties per email en op dit forum, heb ik vandaag besloten om een SMS dienst aan te gaan bieden. Ik heb inmiddels al online, via een SMS gateway dienst, een keyword aangekocht. Deze dienst is direct actief. Joepie, dus ik kon gelijk aan de slag :P .

Na een paar uur programmeren, kan ik de SMS met daarin de aanvraag voor het actuele weer, al opslaan in de database van hetweeractueel.

De volgende stap is het interpreteren van de aanvraag en dan een SMS met de juiste weersgegevens van het juiste weerstation terug sturen. Nog een paar uurtjes programmeren en dan kan dat ook werken.

Helaas heb ik waarschijnlijk pas begin volgende week tijd hiervoor :dry:

Ik twijfel nog over 1 ding: gebruik ik het ID van het weerstation in de SMS of de naam van het weerstation zoals in de URL staat. De eerste is lekker kort, maar moeilijker te onthouden, de tweede is makkelijker te onthouden, maar langer om in te typen.

Om het weer op te vragen, moet je dus straks het volgende SMSen naar .... :

GO WEER 1
of
GO WEER KESSEL

Dan is Kessel redelijk kort, maar we hebben ook Berkel en Rodenrijs:

GO WEER 148
of
GO WEER BERKEL-RODEN-RIJS

Wie heeft er een voorkeur?

Voordat ik de dienst aanbied, wil ik natuurlijk 100% zeker zijn dat het goed werkt. Daarvoor zoek ik nog een paar vrijwilligers die willen testen. (aanmelden kan via email of PM)

PS: Ik maak nog niet bekend naar welke code je moet SMSen. Dan krijg ik misschien wat 'onverwachte test SMSjes binnen' :laugh:

Ik hou jullie op de hoogte via het forum...
Door wslangerak
#5549
Hoi Luc,

Kan een heel leuke aanvulling zijn. Geen idee of en hoeveel er gebruik van wordt gemaakt, maar dat zien we vanzelf (kunnen alle stations dat trouwens zien, hoeveel SMS-jes er zijn aangevraagd bijv. per maand?).

Voor mij is GO WEER LANGERAK natuurlijk het leukst. Maar da's logisch met zo'n korte naam.

Succes ermee!