Algemeen forum voor discussie over de website
Door hansmiv
#5768
Enkele stations melden vandaag regen, vrijwel allemaal 0,2 mm, eentje 0,3 mm.
Het mag duidelijk zijn dat er vandaag nergens een spatje regen is gevallen.
Ik vermoed dat het bij deze metingen gaat om dauw.

Ik heb bij Weather Display al wel eens gezien dat je de eerste neerslag van de dag kunt negeren. Volgens mij gaat dat om hetzelfde fenomeen.

Ik heb geen flauw idee hoe de profi-weerstations en instituten daarmee omgaan. Enerzijds kan je toch niet zomaar een geldige meting wegschrappen, anderszijds, is dit wel echte neerslag of mag die worden gecorrigeerd naar nul. Iemand enig idee hoe dat werkt ?

Niet dat ik met de ene of een andere oplossing enig probleem heb. Ik vraag me alleen af hoe zoiets werkt. Ik had het nog nooit in de praktijk gezien. Bovendien, mijn eigen stationnetje gaat dat sowieso nooit laten zien, want die nauwkeurigheid heeft hij niet.
Door Waling
#5769
Nader Verklaard
Neerslag
Wolken bestaan uit waterduppeltjes, ijskristallen of een combinatie van water en ijs. Als de druppels of ijskristallen door de weersomstandigheden zo grootorden dat ze naar beneden vallen wordt dat neerslag genoemd. Allerlei vormen zijn mogelijk: regen, sneeuw, hagel en ijzel (wanneer de regen bij aanraking van voorwerpen of de grond bevriest). Ook dauw en rijp (bevoren dauw) worden tot de neerslag gerekend. De intensiteit van regen en sneeuw wordt bepaald uit het zicht.

Gemiddeld valt er in ons land jaarlijks bijna 800 mm (= liter per m2) neerslag. De maandhoeveelheden lopen uiteen van 44 mm in april tot 82 mm in november. De zomer is het natste seizoen, de neerslag kan dan door zware lokale buien van plaats tot plaats sterk verschillen. In het voorjaar en in de zomer valt de meeste neerslag in het binnenland, terwijl de herfst langs de kust het natst is.


Waling
Door wthus
#5771
Die uitspatting van mij naar 0,2 mm werd in de middag veroorzaakt door de grasmaaier :P ding hoeft maar iets te bewegen en het is al bingo. De wind wil het ook wel eens doen.