Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#38190
In de lijst met deelnemende weerstations per land en provincie, staan alle weerstations vermeld. In eerste instantie waren deze lijsten voornamelijk bedoelt om de deelnemende weerstations te tonen. Omdat daar ook de temperatuur, neerslag en windrichting/-snelheid worden getoond, worden deze lijsten ook veel gebruikt om data tussen weerstations onderling te vergelijken.

Het grootste deel van de deelnemende weerstations levert correcte data aan. Er zijn echter ook weerstations die weleens een storing hebben, of langere tijd spookwaardes doorgeven. Deze waardes worden waar mogelijk, automatisch uitgefilterd. Een automatisch filter is echter niet in alle gevallen toereikend. Daarom kunnen de moderators uitsluitingen opleggen voor temperatuur, neerslag en wind.

We kennen 2 soorten uitsluitingen: tijdelijke en permanente uitsluitingen. Deze uitsluitingen zijn bedoelt om grove afwijkingen te weren van de extremen pagina en van de kaartjes.

Een tijdelijke uitsluiting wordt opgelegd als een weerstation een zeer afwijkende waarde opgeeft. Bijvoorbeeld 200mm neerslag terwijl dat elders in het land bij lange na niet is. Ook een windsneldheid van 0 km/u terwijl er gemiddeld een krachtige wind staat is zeer waarschijnlijk een storing. Er wordt geen uitsluiting gegeven als de temperatuur enkele graden te hoog is.

Als een tijdelijke uitsluiting wordt opgelegd, dan geldt deze voor de huidige en de volgende dag. Uiterlijk 48 uur later wordt deze automatisch weer opgeheven. Meestal wordt dit gemeld aan het deelnemende station per PM. Het melden gebeurt echter niet altijd. Als ik het druk heb, dan schiet die mail sturen er wel eens bij in. Dat geldt (volgens mij) ook voor de andere moderators.

Een permanente uitsluiting wordt gegeven als er binnen een kwartaal voor de 3e keer een afwijkende waarde wordt waargenomen door de moderator (zie ook http://www.hetweeractueel.nl/forum/alge ... g-hwa#9274 voor de procedure die we volgen). In de regel wordt bij een permanente uitsluiting altijd een mail gestuurd. Een permanente uitsluiting wordt pas opgeheven als het deelnemende weerstation meldt dat het probleem is opgelost.

Omdat de lijsten per land en provincie steeds meer gebruikt worden om te vergelijken, heb ik ervoor gekozen om in de lijsten alleen de data te tonen van weerstations zonder uitsluiting. Dit nadat een stuk of 25 weeramateurs via het forum hadden aangegeven hier ook achter te staan. Met deze keuze is echter ook automatisch zichtbaar geworden, welke weerstations een (tijdelijke) uitsluiting hebben. Bij deze weerstations staat i.p.v. de data nu '---'. Deze wijziging heeft voor heel wat ophef gezorgd. Dat heb ik mij onvoldoende gerealiseerd. In de legenda heb ik de term 'minder betrouwbaar' gekozen voor weerstations met een uitsluiting. Dit wordt echter gelezen als onbetrouwbaar en dat is niet de bedoeling. Wellicht is deze term daarom ongelukkig gekozen (Ik sta open voor een betere suggestie).

De streepjes zeggen niks over de kwaliteit van de data op dit moment. Het weerstation is uitgesloten voor extremen, omdat er in het verleden afwijkende data is doorgegeven.

Volgens mij is dat wat de meeste ophef veroorzaakt; het lijkt dat de huidige data niet goed is, terwijl de problemen misschien allang zijn opgelost. Zie je 'streepjes' staan en ben je er van overtuigd dat je data momenteel correct is en dat er ook geen storingen zijn, neem dat via PM even contact op met een van de volgende moderators of met mij:

weerzoetermeer
SpeedyGJ
Overijse

De sterretjes '***' bij de neerslag zeggen helemaal niks over de kwaliteit van de data. Bij de extremen en de neerslagkaartjes, worden alleen weerstations getoond die de neerslag registreren vanaf 0:00u 's nachts. Er zijn echter ook weerstations die dit doen vanaf 18:00u UTC of die de neerslag van de laatste 24 uur doorgegeven. Deze keuze ligt bij de weeramateur en dit wil ik via HWA niet opleggen. Een deelnemend weerstation kan via de beheermodule van HWA zelf aangeven, vanaf welk tijdstip de neerslag gegevens worden doorgegeven. Om ook neerslag gegevens te kunnen vergelijken in de lijsten, kan ik alleen neerslag tonen van weerstations die de neerslag registreren van 0:00u. Voor alle andere weerstations laat ik daarom '***' zien.

Deze wijziging is vrij plotseling doorgevoerd. De communicatie hierin is ondermaats geweest. Dat geef ik toe. Dat komt voornamelijk omdat ik momenteel zo ontzettend druk ben. Omdat ik een vrije middag aan deze wijziging kon besteden, heb ik ervoor gekozen dit (te) snel door te voeren. Mijn excuses daarvoor!

Er zijn (helaas) ook nog een aantal weerstations die de temperatuursensor niet hebben afgeschermd door middel van een weerhut. Iedere weeramateur heeft (als het goed is) in de beheermodule aangegeven of de temperatuursensor is afgeschermd door een standaard-, dan wel eigen weerhut. Weerstations die dit niet hebben, worden niet meegenomen bij de extremen en kaartjes. Bij deze weerstations wil ik ook nog '***' gaan tonen in de lijsten.

Ik zie echter bij 44 stations staan dat ze niet gebruiken maken van een (standaard) afscherming. Daar zijn ook een aantal weerstations bij, die aangeven een Davis te hebben. Een Davis weerstation heeft de sensor al standaard afgeschermd, dus deze instelling is waarschijnlijk door een aantal weeramateurs verkeerd begrepen. Ik zal deze 44 stations dus eerst moeten nalopen, voordat ik ook bij de temperatuur sterretjes kan gaan zetten.

Ik hoop dat dit bericht wat duidelijkheid heeft geschept, zo niet dan hoor ik het graag!

Gr,
Luc
Door meteozwolle
#38193
Luc,

dank voor de uitgebreide toelichting.Het is mij helder en je hebt zelf al aangegeven dat de communicatie naar de deelnemers beter had gemoeten.

In je reactie staat een boel zeer relevante informatie (ook voor de toekomst)
is er een handboek/pagina waarin we dit kunnen borgen ?
een topic op het forum lijkt me niet de juiste plek tenzij het onderdeel een speciale plek krijgt.

verder waardeer ik alle inzet die jij/de moderators maar vooral ook alle aangesloten weerstations geven om hier gezamenlijk iets moois neer te zetten.

met een beetje begrip en heldere communicatie is alles op te lossen wat mij betreft !!


groet,

Marcel
Door hanszzz
#38196
Dat word nog een hele klus Luc.

Als je eigen weerhut hebt is er nog verschil in actief of passieve hut

Hoe moet ik dat zien is een afgeschermde weerhut voldoende?

grt Hans
Door Luc
#38198
meteozwolleschrijft:
In je reactie staat een boel zeer relevante informatie (ook voor de toekomst)
is er een handboek/pagina waarin we dit kunnen borgen ?
een topic op het forum lijkt me niet de juiste plek tenzij het onderdeel een speciale plek krijgt.
Ik zal een 'sticky' maken van dit topic.

hanszzz schrijft:
Dat word nog een hele klus Luc.

Als je eigen weerhut hebt is er nog verschil in actief of passieve hut

Hoe moet ik dat zien is een afgeschermde weerhut voldoende?

grt Hans
Het gaat erom dat een temperatuursensor afgeschermd moet zijn. Het maakt daarbij niet uit of dit actief of passief is. Een niet afgeschermde sensor die in de zon hangt, geeft veel te hoge waardes. Ik denk dat iedereen dat kan beamen. Ik mijn optiek is de sensor afschermen d.m.v. een weerhut, het minste wat je als weeramateur moet doen, om correcte data te registreren.

Ter info: met een actieve weerhut, heb je vooral bij windstil weer betere metingen, omdat er steeds verse lucht wordt aangezogen. Daardoor wordt de lucht in de weerhut niet opgewarmd door de zon op behuizing.

Gr,
Luc
Door Weerstation Aalten
#38199
Duidelijk zo Luc,

En respect voor iedereen die hier meer bezig is om er iets moois van te maken zowel de Beheerder , moderators, maar ook de weeramateur zelf.

Samen moeten we er iets moois van maken en laten we samen dan ook hier aan mee werken, Samen denken hoe we dit allemaal het beste kunnen oplossen dan gelijk beginnen te schelden en te roepen de stekker gaat er uit enz.

Het is en blijft een mooie hobby wat je gewoon serieus moet nemen.
Door Overijse
#38201
Het gaat erom dat een temperatuursensor afgeschermd moet zijn. Het maakt daarbij niet uit of dit actief of passief is. Een niet afgeschermde sensor die in de zon hangt, geeft veel te hoge waardes. Ik denk dat iedereen dat kan beamen. Ik mijn optiek is de sensor afschermen d.m.v. een weerhut, het minste wat je als weeramateur moet doen, om correcte data te registreren.

Ter info: met een actieve weerhut, heb je vooral bij windstil weer betere metingen, omdat er steeds verse lucht wordt aangezogen. Daardoor wordt de lucht in de weerhut niet opgewarmd door de zon op behuizing.

Gr,
Luc


Ter info : die standaard afschermkapjes die bij sommige merken geleverd worden zoals bij Lacrosse volstaan dus niet hé, dat worden sauna's ipv weerhutjes in volle zon.

Grtz
Kris
Door Oebele
#38208
Hoi Luc,

Kan je die P.M. berichten niet automatisch laten versturen dat scheelt veel
tijd / werk.

Voor de term minder betrouwbaar kun je misschien ook dit gebruiken:
niet-geverifieerd

Ik zou het ook prettig vinden als de data wel getoond wordt maar dan b.v. in een
ander kleurtje waar je dan aan kan zien dat er iets niet klopt, doordat de waarde
dan leesbaar blijft kun je ook meteen zien wat er mis is / was.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9