Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#58508
De eerste versie van de HWA Android App is aangeboden aan Google Play Store. Deze versie is inmiddels door Google goedgekeurd en beschikbaar in de Play Store.

Installeren kan via deze link: https://play.google.com/store/apps/deta ... 1bccc5177f

Deze eerste versie heeft de volgende functionaliteiten:

- Actueel weer van aangesloten stations, inclusief neerslag komende 2 uur.
- Weerstations zoeken nabij huidige GPS locatie
- Kaartjes voor temperatuur/neerslag/wind.
- Instelling om ook offline stations te tonen

Uiteraard zijn er nog veel meer functionaliteiten te bedenken voor de HWA App. Suggesties zijn welkom in dit topic. De app zal echter geen vervanging worden van de website. Het forum via de app, zie ik bijvoorbeeld niet zitten.

Mocht je fouten/bugs tegenkomen, dan kun je deze ook in dit topic plaatsen.

O ja, een positieve rating via Google Play is natuurlijk ook welkom :cheer:

(PS: beta testers dienen eerst de beta versie te verwijderen, anders kun je deze niet installeren via de Play Store.)

Gr,
Luc
Door wsEpe
#58510
Met de samsung ace v1 gsm krijg ik na selecteer weerstation - willekeurige provincie altijd de stations van limburg te zien en niet de stations van die provincie.. Ook na een reboot en via menutje - zoek stations hetzelfde. Android versie is 2.3.5
#58511
wsEpe schrijft:
Met de samsung ace v1 gsm krijg ik na selecteer weerstation - willekeurige provincie altijd de stations van limburg te zien en niet de stations van die provincie.. Ook na een reboot en via menutje - zoek stations hetzelfde. Android versie is 2.3.5
De fout zat in de webservice op de HWA server die de stations teruggeeft aan de app. Nadat ik de app aangeboden heb aan Google Play, heb ik nog een optimalisatie gedaan aan de webservice. Echter heb ik daarbij vergeten een stukje testcode weg te halen. Gelukkig zat deze fout op de HWA server en niet in de app. Een aanpassing is dan snel gemaakt.

Als het goed is, werkt het nu wel.

Gr,
Luc
Door wsEpe
#58519
Luc schrijft:
Als het goed is, werkt het nu wel.

Klopt. Werkt nu goed. Wel nog een typefout gezien in een flits: volgens mij mist er een t in 'weerstations ophalen'... En hopelijk heb je nog plannen voor een windows Phone app.
#58520
Goris schrijft:
Goed bezig waar haal je de tijd vandaan.
Het ontwikkelen van de HWA app zie ik als een investering in kennis. Als zelfstandig ondernemer moet je toch bij blijven en vooruit kijken. Ik hoop hiermee een goede referentie app te hebben. Dan kan ik app ontwikkeling ook in mijn portfolio opnemen. Hierdoor ben ik weer breder inzetbaar en minder vatbaar voor de crisis... maar na vandaag probeer ik toch weer een paar nachten wat langer te slapen dan een paar uurtjes. :silly:

wsEpe schrijft:
Klopt. Werkt nu goed. Wel nog een typefout gezien in een flits: volgens mij mist er een t in 'weerstations ophalen'... En hopelijk heb je nog plannen voor een windows Phone app.
Goed gezien. In een volgende release is deze typefout eruit.

Een Windows 8 app komt wellicht ook nog, maar ik heb geen beschikking over een Windows 8 Phone. Dus ontwikkelen/testen is wat lastiger.

Gr,
Luc
Door BeArt
#58523
Hoi Luc,

Allereerst de complimenten voor al het werk dat je doet voor HWA.
Even heel snel door je nieuwe HWA app gelopen en dan focus ik uit ervaring als eerste op gebruikersvriendelijkheid en beleving. Vooral de eerste is namelijk een zeer belangrijke sleutel tot succes.

Er vallen mij een paar zaken op:

1.Ik vind de app soms niet echt gebruikersvriendelijk. Vooral bij de kaartjes moet er steeds op knoppen gedrukt worden. Waarom niet alles op één pagina tonen.

2.Ik mis qua gebruikersbeleving een beetje de herkenning (m.b.t. de stijl) met die van de website.

3.Het kan soms ook allemaal wat spannender dan lijstjes met gegevens. Bedenk dat je hier veel gebruikers hebt die geen weeramateurs zijn en dus visueel ingesteld zijn en liever metertjes, plaatjes en grafiekjes zien dan getallen. Snap ook dat je daar in deze eerste versie misschien nog niet de focus hebt gelegd.

4.Het splash screen (startscherm) is eigenlijk geen Android ding. Het is van Apple iOS afgekeken maar zeker niet erg in zwang bij Android. Hij duurt ook net te lang. Daarbij mag ie zeker niet opkomen als je de reeds draaiende app vanuit taakbalk weer opstart.

Voor de rest een prima eerste versie. Vooral het zoeken naar dichtstbijzijnde stations op basis van GPS locatie en het instellen van favorieten is goed bedacht en gebruikersvriendelijk.
Ga zo door!:)

Mvrg Bart
#58524
BeArt schrijft:
Hoi Luc,

Allereerst de complimenten voor al het werk dat je doet voor HWA.
Even heel snel door je nieuwe HWA app gelopen en dan focus ik uit ervaring als eerste op gebruikersvriendelijkheid en beleving. Vooral de eerste is namelijk een zeer belangrijke sleutel tot succes.
Bedankt voor je feedback. Zie hieronder mijn reactie.

1.Ik vind de app soms niet echt gebruikersvriendelijk. Vooral bij de kaartjes moet er steeds op knoppen gedrukt worden. Waarom niet alles op één pagina tonen.
Dat heb ik wel overwogen. Bij WiFi is dat een optie. Echter bij een langzamere internetsnelheid, duurt het laden dan te lang. Op de website staan deze overigens ook op verschillende pagina's.

2.Ik mis qua gebruikersbeleving een beetje de herkenning (m.b.t. de stijl) met die van de website.
Eens. Omdat app ontwikkeling voor mij ook nieuw is, ben ik begonnen met standaard beschikbare elementen/thema's. Functionaliteit gaat dan voor 'mooi uitzien'. Al ben ik er me van bewust dat je bij veel gebruikers maar één kans hebt om een goede indruk achter te laten. Daarom 'promoot' ik de app voorlopig alleen maar bij HWA volgers.

3.Het kan soms ook allemaal wat spannender dan lijstjes met gegevens. Bedenk dat je hier veel gebruikers hebt die geen weeramateurs zijn en dus visueel ingesteld zijn en liever metertjes, plaatjes en grafiekjes zien dan getallen. Snap ook dat je daar in deze eerste versie misschien nog niet de focus hebt gelegd.
Ook eens, zie mij reactie bij punt 2. Na de betaversie heb ik dit al iets meer visueel gemaakt door ook de neerslagverwachting toe te voegen. Ik wil dit in de toekomst verder verbeteren. Omdat ik zelf niet zo bedreven ben in grafisch design, kan ik daar wel suggesties/voorbeelden/ontwerpen bij gebruiken.

4.Het splash screen (startscherm) is eigenlijk geen Android ding. Het is van Apple iOS afgekeken maar zeker niet erg in zwang bij Android. Hij duurt ook net te lang. Daarbij mag ie zeker niet opkomen als je de reeds draaiende app vanuit taakbalk weer opstart.
De app is een HTML5 web app. Via PhoneGap kun je deze compileren naar een native app voor o.a. Android/iOS/Windows. Het is dus niet zo dat ik native apps schrijf in de eigen taal van het platform. Dat is nog arbeidsintensiever. Daarom heb ik gekozen voor PhoneGap.

Tijdens het tonen van het splash image worden de PhoneGap libraries geladen. Daar kan ik niks aan doen. In PhoneGap zit echter ook een bug. Als de app in pausemode gaat, komt deze soms niet goed terug bij een 'onResume'. Dan crasht de app. Dit moet opgelost worden door PhoneGap, maar de status daarvan is nog onbekend. Daarom forceer ik de app nu af te sluiten als deze gepauzeerd wordt. Dan crasht deze niet, maar start die wel opnieuw op als je deze via de taakbalk weer opstart. Niet ideaal, maar beter dan af en toe een crash. Zodra PhoneGap dit probleem heeft opgelost, pas ik dat natuurlijk aan.

Voor de rest een prima eerste versie. Vooral het zoeken naar dichtstbijzijnde stations op basis van GPS locatie en het instellen van favorieten is goed bedacht en gebruikersvriendelijk.
Ga zo door!:)

Mvrg Bart
Bedankt!