Algemeen forum voor discussie over de website
Door Meteoschoonebeek
#64836
:woohoo: Over WOW-NL:woohoo:
WOW-NL biedt jou de mogelijkheid om deel te nemen aan een innoverend weerproject. WOW-NL is hét platform waarop iedereen actuele weerwaarnemingen kan delen, bekijken, vergelijken en archiveren. Het Weather Observations Website (WOW) concept werd in 2011 gelanceerd door de Britse nationale weerdienst, UK Met Office (UKMO). Inmiddels maken ruim 7600 stations in 216 landen onderdeel uit van het netwerk. Het KNMI werkte voor de ontwikkeling van WOW-NL nauw samen met UKMO en zal dat ook blijven doen om het portaal verder te optimaliseren.

Data delen, bekijken en vergelijken
Iedereen die beschikt over een automatisch weerstation gekoppeld met het internet kan meedoen aan WOW-NL. Deel, bekijk en vergelijk jouw eigen waarnemingen met die van andere locaties, op de kaart of in een grafiek. De site toont iedere 10 minuten nieuwe waarnemingen van alle stations die wereldwijd zijn aangemeld bij WOW, waaronder de waarneemstations van het KNMI.

Jouw weer ook op de kaart?
Meedoen is eenvoudig. Maak eerst een account aan op de website van WOW-UK. Na ontvangst van je inloggegevens registreer je jouw weerstation en stel je het in voor verzending van data naar WOW. Het verzenden van de metingen vindt daarna automatisch plaats en de data zijn direct beschikbaar op WOW-NL voor alle bezoekers. Deelnemers beheren zelf de informatie over hun station en de data op de WOW-server van UK Met Office. De ingevoerde gegevens over de gebruikte apparatuur en de omgeving geven een indicatie van de kwaliteit. Het KNMI voert echter nu nog geen controle uit op deze waarnemingen.

De betekenis van WOW-NL voor het KNMI
WOW-NL is gebaseerd op crowdsourcing waarvan de kracht afhankelijk is van de hoeveelheid data die wordt verzameld. Er is onderzoek nodig om de kwaliteit van deze nieuwe bron van gegevens vast te stellen, maar de potentie is groot. Denk aan bijvoorbeeld meer inzicht in trends in extreem weer, kennis over het klimaat in de stad en gedetailleerder advies over de impact van het weer. Gedurende een jaar gaat het KNMI bekijken hoe de WOW-NL data hiervoor gebruikt kan worden.

Klik op de link voor het aanmelden van je weer station https://wow.knmi.nl/
Door osjohn
#64837
Hoor je van Meteo Consult wel eens een berichtje wat ze met onze aangeleverde gegevens doen of gedaan hebben ???

In het verre verleden hebben we ook een stadsproject gehad i.s.m. geloof ik het K.N.M.I. wat is er van terecht gekomen, hebben we daar wel eens een uitslag van gehad ???


Nee, ik doe verder nergens aan mee omdat wij als weeramateurs netjes de gegevens aanleveren en daarna nergens meer wat van horen.

Een Os stoot zichzelf maar eenmaal zijn kop aan zulke logge organisaties waar je geen cent wijzer van wordt.

Groeten allemaal

John
Door WSParkstad
#64838
Bedankt voor de info.

Volgens mij halen ze de gegevens ook van andere organisaties.
Heb mij niet aangemeld en toch staat het Weerstation op de landkaart?

Beetje gesnuffeld en Met Office geeft deze data door aan WOW-NL

Groetjes.


PS Met Office is WOW zie ik nu, dus ze geven niks door, correctie.
Door bgr
#64840
Ik ben afgelopen vrijdag bij de presentatie in De Bilt geweest als zijnde lid van het VWK. Heb zelf geen website en doe sinds 1 april mee met het Sylphide project van het VWK. Daar zijn mijn waarnemingen uit Eerbeek te bewonderen. Nu ik toch een meteobridge heb, heb ik me ook aangemeld bij KNMI-WOW en sta er sinds gisteren op.
Aanmelding gaat inderdaad via MET-Office en die sturen het weer door naar het KNMI.
Een functionaris van MET-Office was ook aanwezig in De Bilt en gaf een toelichting. Men zegt dat de gegevens wel degelijk gebruikt worden in de weerkamer m.n. bij passages van buienlijnen en fronten. Men hoopt wel dat er voldoende deelnemers komen. Zie de kaart van het project: https://wow.knmi.nl/. Er zitten nog veel witte vlekken, die men graag opgevuld ziet.

John: Het KNMI heeft wel degelijk een rapport uitgebracht over het stadseffect onderzoek. Het zal ongetwijfeld ergens op de website staan.

Groeten
BertGr.
Door dibasta
#64844
dibasta schrijft:
Iemand een idee waar ik mijn AWS 6 digit pin moet zoeken??? nooit van gehoord geloof ik :laugh:

Gr,
Peter.


EDIT:
Opgelost!! moest zelf eentje bedenken ;)
Door lammertsm
#64845
Hier een link naar de website van KNMI omtrent het stadseffect onderzoek:
http://www.knmi.nl/cms/content/75239/we ... adsklimaat

Link naar het rapport:
http://www.knmi.nl/klimatologie/weerama ... ateurs.pdf


bgr schrijft:
Ik ben afgelopen vrijdag bij de presentatie in De Bilt geweest als zijnde lid van het VWK. Heb zelf geen website en doe sinds 1 april mee met het Sylphide project van het VWK. Daar zijn mijn waarnemingen uit Eerbeek te bewonderen. Nu ik toch een meteobridge heb, heb ik me ook aangemeld bij KNMI-WOW en sta er sinds gisteren op.
Aanmelding gaat inderdaad via MET-Office en die sturen het weer door naar het KNMI.
Een functionaris van MET-Office was ook aanwezig in De Bilt en gaf een toelichting. Men zegt dat de gegevens wel degelijk gebruikt worden in de weerkamer m.n. bij passages van buienlijnen en fronten. Men hoopt wel dat er voldoende deelnemers komen. Zie de kaart van het project: https://wow.knmi.nl/. Er zitten nog veel witte vlekken, die men graag opgevuld ziet.

John: Het KNMI heeft wel degelijk een rapport uitgebracht over het stadseffect onderzoek. Het zal ongetwijfeld ergens op de website staan.

Groeten
BertGr.