Algemeen forum voor discussie over de website
Door mrjones
#69218
Hallo,

Ik vroeg me af het type en kleur van het materiaal van de paal waaraan het weerstation vast hangt een invloed kan hebben op de temperatuur. Momenteel ziet het eruit als bijgevoegde foto, maar ik heb de indruk dat mijn weerstation vaak hogere temperaturen aangeeft t.o.v. naburige stations overdag en net lager 's nachts. Ik ben me aan het afvragen hoe dit komt. Dit verschil is veel kleiner als het bewolkt is.



Alvast bedankt
Bijlagen
afb1.jpg
afb1.jpg (25.88 KiB) 1685 keer bekeken
Door jeroenzwart
#69220
Hallo MrJones,

De kleur van de paal heeft geen invloed op je temperatuurmeting. De warmteafgifte van zo'n paal is verwaarloosbaar. Je hebt een stralingsafgeschermde sensor die bovendien zo te zien geventileerd wordt. Daarmee is het zo goed als onmogelijk dat geaccumuleerde warmte van de paal tot je sensor kan doordringen.

Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in de omgeving van je weerstation zelf. Ik heb de indruk dat je een redelijk vrijstaand weerstation hebt (betrekkelijk weinig bebouwing en obstakels). De omliggende weerstations zullen waarschijnlijk veelal stadsstations (tussen de bebouwing en relatief veel obstakels) zijn. Dergelijke stations blijven achter in temperatuur als gevolg van grote steenmassa's die veel warmte vasthouden en slechts traag opwarmen. Hetgeen je constateert is normaal voor een vrijliggend weerstation.

Groet, Jeroen
Door pb2rdf
#69225
Je opstelling blijkbaar in een omhaagde omgeving
Dus beschutting voor wind.

Omgeving heeft altijd invloed op meetresultaten.
Heb je een geventileerde Davis ?
Prober je meetopstelling zo ideaal mogelijk te maken.
Dus vrijstaand, vrije ruimte, zodat lucht voldoende beweegt, ververst.
Meer kan je niet doen.
De meetwaarden zijn dan de metingen van jouw omgeving.
Een andere omgeving heeft per definitie andere meetwaarden !

Weerstations in stedelijke omgevingen geven hogere temperatuur aan vanwege stadseffect.
Temperatuur in stedelijke omgevingen in de regel hoger dan in landelijke gebieden

Zijn je metingen ergens te zien ?

Peter