Algemeen forum voor discussie over de website
Door tjabine
#69683
Hallo allemaal,

Ik vraag me wel eens af wat de meerwaarde is van de data die ik/wij uploaden.
Ik zou wel eens willen weten, kijken wij er alleen naar ter vergelijk of zijn er ook derde die er wat aan hebben/naar kijken. (is dit meetbaar?)
Vroeger hadden we nog KNMI en Meteoconsult waar we wat mee deden.
Wat betreft de samenwerking witteveen en Bos? sinds 09-2016 geen kwaliteitsrapport meer gezien.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.
En kunnen we nog wat leuks van Luc verwachten in de toekomst? of is hij geen forum lid meer?

Groetjes Ron.
Door baroman
#69684
Hallo Ron

Ja ik vraag het mij soms ook af, wie kijkt naar onze weergegevens?
Maar het is soms wel aardig vooral tijdens buien die over Nederland trekken.
Met witteveen en Bos ben ik allang gestopt dit heeft voor mij geen toegevoegde waarde, en het KNMI heeft zijn eigen stations en volgens mij geen belang bij weeramateurs (maar ik kan het mis hebben).

Volgens mij doe we het voor elkaar wij weeramateurs en het forum is best handig en makkelijk
Ja je maakt een overweging, ik moet eerlijk zijn ik heb er wel eens aan gedacht, maar goed de site van mij wordt ook elke 5 min. ververst en waarom zou ik dan geen gegevens maar HWA sturen.

Groeten Ronnie..
Door T.J.
#69685
Het maakt mij niet uit wie ernaar kijkt.
Ik vind het leuk en voor mensen in mijn omgeving is het een gemakkelijke manier om even het weer te checken.
De data is er dus waarom zou je deze niet delen.
Er zijn meer sites waar ik data aan lever.
Het gebruik hiervan is gratis en voor mij een leuke hobby.
Wat men met de data doet, dat mag men zelf weten.
Wel is het leuk om de data van het verleden te vergelijken met de huidige data (klimaatverandering).
Het is een hobby die ook toegankelijk is voor de medemens, het weer gaat IEDEREEN aan.
En is er elke dag.....

Groeten Tjeerd
Door pb2rdf
#69686
Ik denk dat het primair niet belangrijk is wie er naar de weerdata van HWA kijken.
Voor weer geïnteresseerden is het een verzamelplaats in Nederland van veel persoonlijke weerstations
De verzamelde data geven een goed overzicht wat er lokaal voor weer is.
De klimaten in bewoonde gebieden worden zo vooral zichtbaar.
En aangezien bewoonde gebieden steeds groter en geconcentreerder zijn is bewoondgebied klimaat belangrijk.
KNMI geeft de waarden af gebaseerd op in landelijk omgeving gelegen weerstations.
Terwijl in grote steden de temperaatuur en microklimaat anders kan zijn.

In dat opzicht zijn de gegevens van HWA voor mij een meerwaarde.

Belangrijk bij het verzamelen van weerdata is :
- Wat meet ik nu eigenlijk?
- Hoe meet ik dat?
- Wat zie ik nu eigenlijk in een grafische weergave?

Er zijn heel veel weersites die weerdata verzamelen en weergeven.
En voor gemiddeld publiek niet worden bekeken.

Die hebben een app, waar het verwachte weer op staat.;)

Heb dus niet de illusie dat jouw weerstation zo belangrijk is.
Alleen voor een kleine groep mensen, klimaatonderzoek.


Groeten, Peter
Meteo Schollevaar.
Door osjohn
#69687
Hallo

In het verleden, tot ongeveer 3 maanden terug, zeker 4 maal per week dat Boven-Leeuwen op radio Gelderland met de temperatuur hoogte te horen was. Zonde dat het gestopt is. Ging ook via HWA.

Twee weken terug gebeld door de gelderlander met vragen over het weer en de
droogte hier in Maas en Waal.

Mijn weersite gevonden op het HWA.

Záterdags een artikel in de gelderlander van weerman John van Os.

Dus wordt er wel gelezen.

Groeten John
Door Gerrit
#69688
Hallo

Het verbaast mij hoeveel mensen er in Vierhouten nog naar kijken.
Ik woon in een toeristen dorp en wordt regelmatig door zowel bewoners als camping gasten aangesproken over het weerstation.

Ook weet ik dat er een aantal veld biologen zijn die vooral de temperatuur van mijn site gebruiken in hun onderzoek.

Gerrit.
Door zeilcentrum
#69694
baroman schrijft:
Hallo Ron

Ja ik vraag het mij soms ook af, wie kijkt naar onze weergegevens?
Maar het is soms wel aardig vooral tijdens buien die over Nederland trekken.
Met witteveen en Bos ben ik allang gestopt dit heeft voor mij geen toegevoegde waarde, en het KNMI heeft zijn eigen stations en volgens mij geen belang bij weeramateurs (maar ik kan het mis hebben).



Zoals hierboven al vermeld heeft het KNMI juist een samenwerking opgezet met het Britse metoffice om de data van amateur weerstations te verzamelen. Dit staat op https://wow.knmi.nl
Ik vind dit persoonlijk een zeer lovenswaardig initiatief, en upload mijn data dan ook hier naar toe. Het leuke van de site is dat er zowel amateur stations te vinden zijn, als de officiele KNMI stations. Mooi voor vergelijk.
Door pb2rdf
#69699
nitrx schrijft:
Het KNMI krijgt de weeramateurgegevens via Metoffice UK en zet ze zelf op WOW-KNMI

Ik zelf gebruik het HWA soms als vergelijking


Even ter verduidelijking

WOW metoffice krijgt de data van weerstations die zich daarvoor hebben aangemeld.
http://wow.metoffice.gov.uk/
KNMI is een samenwerking aangegeaan met WOW Metoffice.
Hebben een eigen webinterface met de data uit de WOW database.

HWA levert niet de data aan WOW.
Er zijn wel HWA weerstations die ook data aan WOW leveren, maar ook aan bv Wunderground, Weathercloud etc.

;)

Peter