Algemeen forum voor discussie over de website
Door wvdkuil
#70649
Zo in de donkere maanden als de (oplaadbare) batterij het 's nachts niet meer aan kan zijn er dagelijks tijdelijke filteringen voor flat-liners, een gelijke waarde voor bijvoorbeeld de temperatuur over meerdere uren.
Die e-mails met de filtering worden verzonden om de stations eigenaar te waarschuwen voor de storing
EN omdat de verkeerde temp-waardes tot onterechte filteringen bij andere stations leiden.

Immers een of meer niet gefilterde flat-liners in de groep waarmee uw station wordt vergeleken kunnen ervoor zorgen dat uw station ten onrechte een te grote afwijking toont.

Tot vandaag kende ik twee soorten flat-liners:
1. Een zelfde waarde voor de hele dag, zie voorbeeld plaatje onderaan.
2. Een zelfde waarde gedurende enkele uren vanaf einde nacht totdat de zon weer genoeg schijnt.
Deze storingen hebben altijd een oorzaak als lekke condensator, zonnepaneel laadt overdag niet genoeg, batterijen te zwak bij koude, e.d. Een voorbeeld grafiek in het midden.

Maar vandaag zag ik een nieuwe flatline, de bovenste van de drie op het plaatje:
3. Wel meetwaardes s'nachts (17:00-08:30), dus geen batterij probleem, maar een flatliner overdag.
Er worden wel iedere 5 minuten waardes doorgegeven.
Maar de temperatuur-waarde blijft gelijk, barometer en wind-grafieken zien er normaal uit.

De oorzaak van een dergelijke grafiek is voor mij een raadsel, wie weet een verklaring?

=== Nog een verzoek van de moderators:

Kijk ook eens op uw eigen "actueel" pagina, wellicht ziet u dan ook een vreemde temperatuur of lege windsnelheids-grafiek.

En heeft u uw e-mail adres wat u bij HWA heeft vastgelegd al gecontroleerd?
Want teveel mails over de filteringen komen niet bij u aan wegens: oud e-mail adres, mailbox vol, spam folder e.d.

Wim
Door wvdkuil
#70651
Ik kan het gewoon aan de stations-eigenaar vragen, maar de vreemde grafiek en puzzel zelf vond ik te leuk om niet te posten.

Het is alleen de temp sensor die een flat line geeft, de andere buiten sensoren werken wel correct.

Dus ik neem aan dat het afzonderlijke sensoren zijn, geen Davis of ander "alles in 1" station.

Maar alleen overdag geen ontvangst, dus geen solar paneel probleem.

Ikzelf denk aan: 's ochtends naar het werk gaan en het rolluik van de "hobby kamer" gaat naar beneden en de temp sensor staat dan net iets te ver weg. En na het werk gaat het huis weer open en is er wel weer communicatie.

Ik wacht gewoon nog een paar dagen tot na het week-einde en dan zal ik het de stations-eigenaar maar zelf vragen.

Wim

P.S. Ook vandaag dezelfde grafiek:
Door Wietse
#70653
wvdkuil schrijft:
Ikzelf denk aan: 's ochtends naar het werk gaan en het rolluik van de "hobby kamer" gaat naar beneden en de temp sensor staat dan net iets te ver weg. En na het werk gaat het huis weer open en is er wel weer communicatie.

Ik wacht gewoon nog een paar dagen tot na het week-einde en dan zal ik het de stations-eigenaar maar zelf vragen.

Wim

P.S. Ook vandaag dezelfde grafiek:


Dat kan goed kloppen, onder andere een aantal Oregon Scientific stations zijn daar gevoelig voor.
Door tinuz97
#70655
Of ik ooit een flatline heb gehad durf ik niet te zeggen, maar je theorie met een rolluik kan aardig kloppen.

Ik heb mijn Davis ook op de hobby kamer staan, en had in de avond (rolluik omlaag) ook opeens geen temperatuur meting meer. Rolluik omhoog, en daar was het signaal weer.

De batterij was net te zwak voor de rolluik, met een nieuwe was het weer opgelost.
Heeft me even wakker geschut (ik was de laatste tijd wat minder met de hobby bezig),
En ook al werkt het nu prima, ga ik binnenkort even de boel schoonmaken, reviseren (nieuwe motor in de 24 uurs fan, nieuwe C cell batterijen, nieuwe solar panel en nieuwe sht30 temp sensor al liggen ipv de SHT15 die er nu inzit).

Is het handig om aan het data beheer door te geven als ik grote schoonmaak ga doen?
Ik wil namelijk geen verkeerde grafieken veroorzaken :blush: