Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Toch even de knuppel in het hoenderhok (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Toch even de knuppel in het hoenderhok
Toch even de knuppel in het hoenderhok 2 Weken, 1 Dag geleden  
"Er mag niet gediscussieerd worden over elkaars meetwaarden".

Ik wil toch de discussie weer aanzwengelen, ZONDER daarbij te wijzen naar personen. Maar het mag wel gezegd worden, vind ik. Zo niet, dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van dit platform.
Bij extreem zonnig weer zoals we dat de laatste week meemaken (Heerlijk trouwens!), valt het op dat er stations zijn die structureel veel te hoge temperaturen doorgeven. Hier gaat het echt om 4 tot 5 graden!!! Ik vind 3 zelfs al veel, maar laten we even voorzichtig beginnen.
Als je de temperatuurkaarten van het KNMI bekijkt, en al die mooie extrapolatie, dan hoef je niet bepaald een wiskundige te zijn om te zien dat sommige waardes gewoon niet kunnen, TENZIJ de sensor niet naar behoren is opgesteld.

Is het echt zóó veel gevraagd van een eigenaar om de boel kritisch te blijven monitoren?
Het engagement ontbreekt naar mijn mening volledig bij deze mensen.
"Less is more"! Ik heb liever 150 betrouwbare stations, dan 300 stations waarvan er 50 niet betrouwbaar zijn.
Amen.
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Gelogd Gelogd  

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 2 Weken, 1 Dag geleden  
Eckhardt schrijft:

Ik wil toch de discussie weer aanzwengelen, ZONDER daarbij te wijzen naar personen. Maar het mag wel gezegd worden, vind ik. Zo niet, dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van dit platform.
Bij extreem zonnig weer zoals we dat de laatste week meemaken (Heerlijk trouwens!), valt het op dat er stations zijn die structureel veel te hoge temperaturen doorgeven. Hier gaat het echt om 4 tot 5 graden!!! Ik vind 3 zelfs al veel, maar laten we even voorzichtig beginnen.
Als je de temperatuurkaarten van het KNMI bekijkt, en al die mooie extrapolatie, dan hoef je niet bepaald een wiskundige te zijn om te zien dat sommige waardes gewoon niet kunnen, TENZIJ de sensor niet naar behoren is opgesteld.

Is het echt zóó veel gevraagd van een eigenaar om de boel kritisch te blijven monitoren?
"Less is more"! Ik heb liever 150 betrouwbare stations, dan 300 stations waarvan er 50 niet betrouwbaar zijn.
Amen.

Eckhardt,

Ik ben het volledig met je eens dat het (zeer) storend is dat er veel stations zijn waarvan de opstelling te wensen overlaat en als gevolg daarvan bijvoorbeeld irreële temperaturen gemeten worden. Maar dat geldt ook voor de overige metingen: windrichting, windsnelheid, RV en neerslag: helaas zitten ook daar metingen tussen waar je grote vraagtekens bij kunt stellen. Echter daar valt het minder snel op. Dus hoewel ik het volledig met je eens ben, ben ik bang dat het onbegonnen werk is om alle stations aan bepaalde criteria te laten voldoen. Hoe ga je dat controleren?
Ik zou me nog wel voor kunnen stellen dat (wat nu deels vrijwillig is) duidelijke informatie verschaft dient te worden van je meetopstelling en dat er foto's van de opstelling aangeleverd dienen te worden. Dat zou dan bij iedere pagina van een weerstation als link beschikbaar gesteld kunnen worden. Dan heeft iedereen in ieder geval de mogelijkheid om een inschatting te maken van de situatie en hoe reëel de meetwaarden zijn. Moderatoren kunnen dan ook eenvoudiger besluiten of bepaalde waarden bij de extremenlijst eruit gefilterd dienen te worden. Wellicht iets om mee te nemen voor Luc bij zijn HWA II site?

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

jeroenzwart schrijft:
Eckhardt schrijft:

Amen.

Eckhardt,

Ik ben het volledig met je eens dat het (zeer) storend is dat er veel stations zijn waarvan de opstelling te wensen overlaat en als gevolg daarvan bijvoorbeeld irreële temperaturen gemeten worden. Maar dat geldt ook voor de overige metingen: windrichting, windsnelheid, RV en neerslag: helaas zitten ook daar metingen tussen waar je grote vraagtekens bij kunt stellen. Echter daar valt het minder snel op. Dus hoewel ik het volledig met je eens ben, ben ik bang dat het onbegonnen werk is om alle stations aan bepaalde criteria te laten voldoen. Hoe ga je dat controleren?
Ik zou me nog wel voor kunnen stellen dat (wat nu deels vrijwillig is) duidelijke informatie verschaft dient te worden van je meetopstelling en dat er foto's van de opstelling aangeleverd dienen te worden. Dat zou dan bij iedere pagina van een weerstation als link beschikbaar gesteld kunnen worden. Dan heeft iedereen in ieder geval de mogelijkheid om een inschatting te maken van de situatie en hoe reëel de meetwaarden zijn. Moderatoren kunnen dan ook eenvoudiger besluiten of bepaalde waarden bij de extremenlijst eruit gefilterd dienen te worden. Wellicht iets om mee te nemen voor Luc bij zijn HWA II site?

Groet, Jeroen

Hoi Jeroen,

het zal erg moeilijk worden om steeds alle parameters te blijven controleren op "waarheid". Ik denk dat we moeten beginnen met kijken naar de belangrijkste meetwaardes die voor de meeste gebruikers het minst moeilijk vast te leggen zouden moeten zijn, zoals temperatuur en neerslag.
Wat windsnelheid betreft is dit volgens mij het aller lastigst.
Ik denk dat we vooral moeten kijken wat mensen het meest belangrijk vinden. Als ik op een terras zit en een biertje drink met vrienden en ik praat over dauwpunt of over luchtvochtigheid, dan weten de meesten niet eens waarover ik het heb. Wel willen ze weten hoe warm of koud het is en hoeveel neerslag er gevallen is.

Groet Olaf (Eckhardt
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Ik denk niet dat iedereen de luxe heeft van een vrij geplaatste weerstation.
Daardoor kunnen waardes als temperatuur, neerslag en windsnelheid iets anders uitvallen.
mandersp (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2, ip datalogger en Meteobridge
Senior forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Weerstation Afferden Locatie: Afferden (Limburg) Geboortedatum: 1965-12-05
Gelogd Gelogd  

Met vriendelijke groeten
Piet Manders
https://www.weerstationafferden.nl

mandersp schrijft:
Ik denk niet dat iedereen de luxe heeft van een vrij geplaatste weerstation.
Daardoor kunnen waardes als temperatuur, neerslag en windsnelheid iets anders uitvallen.

Klopt, niet iedereen heeft die luxe, en ik ben zelf ook altijd benieuwd naar het klimaat binnen de stadsmuren. "Iets anders" vind ik echter niet 4 of 5 graden Celcius. Dat verschil is bij redelijk gelijke omstandigheden niet realistisch volgens mij.
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Wat wil je dan als meetpunt aanhouden.
Als ik bij mij ga kijken (stads) en dit vergelijk met Weerstation Arcen is de temperatuur 1,4 graden hoger bij mij (vrij KNMI)
In Siebengewald is het 3,5 graden minder als bij mij (vrij)
Maar in Mook is het 1,5 graden hoger dan bij mij (stads)
mandersp (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2, ip datalogger en Meteobridge
Senior forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Weerstation Afferden Locatie: Afferden (Limburg) Geboortedatum: 1965-12-05
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 03/07/2018 19:17 Door mandersp.

Met vriendelijke groeten
Piet Manders
https://www.weerstationafferden.nl

mandersp schrijft:
Wat wil je dan als meetpunt aanhouden.
Als ik bij mij ga kijken (stads) en dit vergelijk met Weerstation Arcen is de temperatuur 1,4 graden hoger bij mij (vrij KNMI)
In Siebengewald is het 3,5 graden minder als bij mij (vrij)
Maar in Mook is het 1,5 graden hoger dan bij mij (stads)

Op dit moment lopen er nogal wat verschillende lijnen door Limburg. Zie je ook goed op het actuele temperatuurkaartje van KNMI.
Het gaat met name om de warmste tijd van de dag, daar gaat het vaak mis. Uiteraard kunnen er binnen onze lange, smalle provincie grote verschillen optreden, dat staat buiten kijf. Zoiets speelt nu dus bijvoorbeeld al.
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Ben het volledig eens met Olaf en Jeroen.
Heb de laatste tijd ook al regelmatig gedacht hoe moet ik deze kwestie opstarten.

Wat betreft foto`s hebben we die al ooit in een ver verleden moeten aanleveren aan Luc.
Of daar ook iets mee word gedaan?

De extreme uitschieters van temperatuur daarvan zie ik zeer vaak stations die aangeven een B dan wel V station te zijn.
Maar geloof mij dat als je een B of V station beheerd je zelden of NOOIT op de extreme pagina van HWA zal worden weergegeven.
Echter wel als je de temperatuursensor onvoldoende hebt afgeschermd.

Waar ik al eerder voor gepleit heb op het forum is de Temperatuurvergelijking te doen via een driehoeksmeting van de huidige temperatuur van KNMI dan wel KMI stations.
De huidige manier slaat gewoon nergens op.
Zo is het nu mogelijk dat vele te hoge waarden een gemiddelde vormen waarvan dat dan al 2 graden hoger is dan KNMI en dan mag je daar nog 5 graden boven alvorens filter.
2+5 is 7 graden verschil met KNMI.
Zoals het nu is kan je de extreme pagina beter opdoeken omdat deze vaak verre van waarheid is
En zonder extreme pagina kan ieder voor zich uitmaken wat de ware temperatuur is.

Ik denk echter dat dit topic weer in de wind geslagen word en alles bij het oude zal blijven.

Maar ik wil er toch op aandringen bij Luc om alvorens het online van het nieuwe HWA er toch eens serieus over na te denken of het niet beter is.

Groet Jan
jango (Gebruiker)
Vantage Pro2 serial, Weatherlink, WsWin, Hellmann
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man veghelsweer Locatie: Veghel Geboortedatum: 1959-11-20
Gelogd Gelogd  

Jan Goorts
www.veghelsweer.nl

Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 2 Weken geleden  
jango schrijft:

Wat betreft foto`s hebben we die al ooit in een ver verleden moeten aanleveren aan Luc.
Of daar ook iets mee word gedaan?

Foto's bestaan nog steeds, en kunnen ik en wim in rekening brengen in onze beoordeling. Vraag is zijn deze nog steeds uptodate. Kunnen deze op HWA 1.0 nog geupdate worden ?
Op een foto kan je niet zien of een fan stuk is.
Op een foto zie je een tijdsopname. Omgevingen en apparatuur wijzigt al eens.

Blijft ook nog 3 x tijdelijk filter = permanent tot aanpak probleem en we daar zijn van verwittigd. Kan jullie verzekeren dat er een tiental nog steeds op permanent staan ook al is het probleem heel lang geleden opgelost, maar vertik het om zelf te handelen zonder dat de beheerder van het station iets van zich laat horen.

Kan het beter ja, wordt het beter .... misschien.

Aja voor ik het vergeet, een vrijstaand met VP2plus dat meer dan 3 te hoog gaat krijgt van mijn zijde uit een filter. Bekijk deze maar als een waarschuwing om toch even te controleren of de fan niet stuk is.

Bij beschutte heb ik m'n limiet op 4 staan, bij stads op 5.

Bovenstaande laat soms de druppel die de emmer doet overlopen binnenkomen in het PM boxje.

Ook heb ik een hele tijd stations aangeraden die constant op filter botsten in bepaalde maanden om hun afscherming op GEEN te zetten zodanig dat ze nooit meetellen in de extremen en nooit een filter daarvoor kunnen krijgen.
Overijse (Moderator)
Davis VP2 6153EU - Serial
Data & Forum Moderator
graph
Geslacht: Man Het weer in de druivenstreek Locatie: Overijse - Vlaams-Brabant - België
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 03/07/2018 21:31 Door Overijse.

Weerstation Overijse-Vlaams Brabant-België | Het weer in Overijse
Davis VP2 6153EU - Serial datalogger
Win7 - Weather Display - SyncBack
Klinkt het niet dan botst het maar

Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 2 Weken geleden  
De gemeten waardes van temperatuur en vochtigheid blijven discutabel.

Maar begin EERST eens met de luchtdruk waardes.
Daar heeft de tuin of stad GEEN invloed op.
En het is schrikken als je de gemelde luchtdruk waardes bekijkt op HWA.
Terwijl het corrigeren tot op zeeniveau niet moeilijk is.
whozee (Gebruiker)
Davis VP 2 wireless +uv/solar+ventilatie.+Hellman.
Junior forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Weer Wolphaartsdijk Locatie: Wolphaartsdijk (Zeeland) Geboortedatum: 1945-06-14
Gelogd Gelogd  

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 65 gasten en 3 leden online