Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Toch even de knuppel in het hoenderhok (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Toch even de knuppel in het hoenderhok
Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 1 Week, 6 Dagen geleden  
jango schrijft:
Overijse schrijft:
Zijn de meeste het stadseffect onderzoek van 2010 al vergeten, waar velen aan meegewerkt hebben.

een belangrijke conclusie eruit :

Het hoogst gemeten UHI (Urban Heat Index) in de zomer ligt op de meeste stations rond 5 a 6 ◦C.

Het rapport van 40 pagina's is terug te vinden op de website van het KNMI.

Dus met onze +5 voor Stadsstations zitten we goed me dunkt.

I rest my case.

Grtz
Kris

5 à 6 graden dat kan zeker!
maar dat is wel een vergelijking tov KNMI stations.
En niet van het gemiddelde van te hoog metende HWA stations

Echter geven ook enkele stations met B of V regelmatig zulke afwijking.

Dan moet je ook gaan vergelijken op basis van meetwaarden van KNMI of KMI

Stations die zeggen een B danwel V status te hebben komen mits zij hun sensoren goed hebben afgeschermd en geplaatst nooit aan zulke afwijking en dus zelden of nooit op de extreme pagina.

En het woord amateur wil niet zeggen dat je dan ongeloofwaardige data gaat publiceren.
Gelukkig doet het overgrote deel op HWA het zelfs zeer goed.
Met professioneel te vergelijken zelfs

Data zoals wind kan je moeilijker en neerslag zelfs niet vergelijken met buur stations
omdat dat per plaats nog al kan verschillen.

grtz Jan

Gemiddelde afwijking van de vrijstaande HWAleden tegenover hun gemiddelde buren is -1 tot -2°C op HWA.
Overijse (Moderator)
Davis VP2 6153EU - Serial
Data & Forum Moderator
graph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Het weer in de druivenstreek Locatie: Overijse - Vlaams-Brabant - België
Gelogd Gelogd  

Weerstation Overijse-Vlaams Brabant-België | Het weer in Overijse
Davis VP2 6153EU - Serial datalogger
Win7 - Weather Display - SyncBack
Klinkt het niet dan botst het maar

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 1 Week, 3 Dagen geleden  
Blijf het toch jammer en storend vinden dat er ook nu weer ( voor de zoveelste week al op rij met dit prachtige, zonnige weer ) er prominent een station zichtbaar is op de extremenpagina, dat continue tropische temperaturen weergeeft, terwijl die er helemaal niet zijn, noch in NL, noch in B.
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 08/07/2018 17:53 Door Eckhardt.

Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 1 Week, 3 Dagen geleden  
Iedere weeramateur dient zich bewust te zijn wat de beste voorwaarden zijn om te meten.
En bij opstelling van zijn weerstation een paar voorwaarden te hanteren.
Logisch nadenken helpt daarbij ook veel.

Als het kan meet je temperatuur etc in de vrije ruimte, zonder obstakels rondom.
Hang in iedersgeval niet de temperatuurmeter tegen een muur die verwarmd wordt door de zon.
Dan meet je per definitie onjuiste waarden, en heeft je temperatuurmeting weinig toegevoegde waarde.
Ook in een hoog omheind achtertuintje waar de wind weinig kans heeft, heeft het in mijn ogen weing zin om temperaturen en vochtigheid te meten.
De warmte blijft dan hangen, kan niet weg. En dat geld ook voor de koude in de winter.
Ook je weerstation niet aan de zijkant van je tuin plaatsen. Houd minimaal 2 tot 3 meter afstand van wanden, struiken etc.

Dat temperaturen hoger worden gemeten dan door het KNMI is logisch, zie plaatje op :
cdn.knmi.nl/knmi/map/page/weer/actueel-w...1b318df9be417ddbe27d

Meeste weer geïnteresseerden wonen in een stedelijke omgeving, en daar is de temperatuur meestal hoger dan op het platteland, waar het KNMI aan het meten is.
Het meten van stadstemperatuur is ook belangrijk.
Heb jaren geleden meegedaan aan een projekt van het KNMI mbt stadsmetingen, stadsklimaat.

Heb je een plat dak, zet je temperatuur meter, cq weerstation op het platte dak.
En dan gewoon 1,5m boven het dak, heb ik ook.
Zie : http://wcm.pb2rdf.eu/
Een mechanisch geventileerde weerhut bied extra stabiliteit voor je meetwaarden.
Is geen voorwaarde, maar bioed je wel meer zekerheid dat de lucht geventileerd wordt bij je temperatuursensor en geen stilstaande lucht is.

Kan je niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden, dan heeft het in mijn ogen weinig zin om je meetgegevens via HWA te publiceren, of via welke weerwebsite dan ook.
Kijk zelf serieus naar hoe je meet, en of je bijdrage zinvol en toegevoegde waarde hebben.

Meedoen met HWA is leuk, maar met niet zo goed mogelijk opgestelde sensoren heeft het weinig zin voor de historische database van HWA.

Groet, Peter.
pb2rdf (Gebruiker)
Davis VP2 Plus wireless + extra temp/hum sensor
Expert forum deelnemer
graphgraph
Meteo Schollevaar Locatie: Capelle ad IJssel
Gelogd Gelogd  

Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 1 Week, 2 Dagen geleden  
Thanks voor je bijdrage, Peter.

Je hebt een goed punt waarbij je de verantwoordelijkheid bij de beheerder neerlegt.
Ik denk dat de beheerders van stations die zo veel afwijken en hier steeds op de extremenpagina verschijnen (ondanks de filters en drempelwaardes etc.) helemaal niet kijken naar hun data, dan wel naar hun data die hier verschijnen. En dat is natuurlijk geen goede zaak. Waarschijnlijk hebben ze zich ooit aangemeld en doen verder niet veel meer met hun hobby.

Stadseffect is absoluut interessant, echter moet je wel blijven kijken naar lokale omstandigheden in de regio, en ook naar korte afstanden vanuit stad naar platteland. Het kan volgens mij echt niet zo zijn, dat een landelijk station net buiten Roermond 27 graden meet, de hele provincie Limburg ook 27 graden meet (dus ook KNMI in het buitengebied) en een station binnen de stadsgrens 31 bij gelijke weersomstandigheden. Dat maak je mij gewoon niet wijs. Tenzij de eigenaar in de stad zijn station tegen een muur op het zuiden vol in de zon heeft hangen.
Ik denk dat dat namelijk het geval is bij dergelijke uitschieters.

Het bewijs daarvoor meen ik ook terug te zien in het gegeven dat deze "verdachte" stations het bij duisternis, of afwezigheid van direct zonlicht wel goed in orde hebben. Voor de goede orde: Ik heb het nu wel uitsluitend over de temperatuurmetingen.
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 08/07/2018 22:46 Door Eckhardt.

Niet alleen jullie kijken naar 'uitschieters'.
Het valt ook anderen op.
Gister stond in Tubantia een artikel over het verschijnsel dat in Hengelo sommige delen van het stedelijk gebied beduidend warmer of koeler zijn dan andere.
Zoals je in het genoemde artikel kunt lezen, zijn er soms goede verklaringen voor, die niets met slecht-afgeregelde of slecht-geplaatste meetapparatuur te maken hebben.
De kaart die je via een link kunt bekijken, is in dat opzicht illustratief.

Wees dus voorzichtig met beweren dat de beheerder van een meteo-systeem niet oplet .....
Toulon7559 (Gebruiker)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Expert forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov)
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 08/07/2018 23:29 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek

Toulon7559 schrijft:
Niet alleen jullie kijken naar 'uitschieters'.
Het valt ook anderen op.
Gister stond in Tubantia een artikel over het verschijnsel dat in Hengelo sommige delen van het stedelijk gebied beduidend warmer of koeler zijn dan andere.
Zoals je in het genoemde artikel kunt lezen, zijn er soms goede verklaringen voor, die niets met slecht-afgeregelde of slecht-geplaatste meetapparatuur te maken hebben.
De kaart die je via een link kunt bekijken, is in dat opzicht illustratief.

Wees dus voorzichtig met beweren dat de beheerder van een meteo-systeem niet oplet .....

Bedankt voor de links, vind het heel interessant om zoiets te lezen. Mooie kaart ook die dat laat zien die verschillen. Ik geloof ook echt dat dat zo is, al denk ik dan nog steeds dat dat precies gaat om de tijden wanneer er geen directe zonnestraling plaatsvindt. Dat de warmte in bebouwing blijft "hangen" snap ik wel en dat verklaart ook de grote verschillen na zonsondergang.
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Het is en blijft een hobby die ieder zelf invult qua metingen, apparatuur, meetopstellingen en dergelijke.

we zijn niet voor niks weeramateurs!

Veel plezier nog met deze mooie en interessante hobby
hoe je ook meet of wat dan ook
Meteo Hoogeveen (Gebruiker)
Vantage Pro2 met daytime fan-kit, Vws , WD en WDL
Senior forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Meteo Hoogeveen Locatie: Hoogeveen Geboortedatum: 1965-02-08
Gelogd Gelogd  

Het weer in en rond Hoogeveen www.meteohoogeveen.nl

Eckhardt schrijft:
Blijf het toch jammer en storend vinden dat er ook nu weer ( voor de zoveelste week al op rij met dit prachtige, zonnige weer ) er prominent een station zichtbaar is op de extremenpagina, dat continue tropische temperaturen weergeeft, terwijl die er helemaal niet zijn, noch in NL, noch in B.

Betreffende station meet op 1.5 meter hoogte boven gras met een passieve VP2 en dit in een kleine ingesloten stadstuin die midden in de rode zone van UHI kaart hierboven zit.

Bij directe zonnestraling zie je de pieken en dalen hevig in de grafieken, bij dit station is het de opwarming van een ingesloten stadstuin waar je een geleidelijke temperatuurscurve ziet met stijgende en dalende temperaturen zonder pieken.

Grtz
Kris
Overijse (Moderator)
Davis VP2 6153EU - Serial
Data & Forum Moderator
graph
Geslacht: Man Het weer in de druivenstreek Locatie: Overijse - Vlaams-Brabant - België
Gelogd Gelogd  

Weerstation Overijse-Vlaams Brabant-België | Het weer in Overijse
Davis VP2 6153EU - Serial datalogger
Win7 - Weather Display - SyncBack
Klinkt het niet dan botst het maar

Gelukkig zijn moderators ook maar mensen, dus om te voorkomen dat de een wel filter zet en de ander niet, zijn er die "toegelaten" afwijkingen.

En in dit geval dacht ik gisteren wel aan filteren, en wilde ik even een paar dagen met wisselend weer de grafiek bewaren.

Dus hierbij de grafiek van 8 juli 00:00 uur tot nu 9 juli 13:00 uur.
De drie stations in de direct omgeving scoren lager. Het station komt nooit onder het gemiddelde van de 17 stations.

Ja er is een grote database, maar de moderators kunnen daar helemaal niets mee.
Zou wat makkelijker zijn als we 1 SQL op de DB konden gebruiken, helaas is dit knip en plakwerk.

Wim

P.S. Als een stations-eigenaar een dergelijke curve van zijn/haar station NIET representatief vindt kan die altijd via de instellingen van het station de filtering op temperatuur aanzetten.
Als de temperatuursensor niet goed is afgeschermd voor direct zonlicht, dan kan de temperatuur sterk afwijken tijdens zonnige periode. Geef hier eerlijk aan of en hoe de temperatuursensor is afgeschermd. Indien gedurerende een korte tijd per dag of tijdens bepaalde maanden de zon direct op je temperatuursensor schijnt, beantwoordt deze vraag dan met Nee.

Stations met een goede afscherming worden meegenomen bij de extremen en bij de gegenereerde temperatuurkaartjes. Mocht er toch een grove afwijking zijn van meer dan 5 graden verschil met het gemiddelde van omliggende stations, dan kan jouw weerstation (tijdelijk) worden uitgesloten voor de extremen en kaartjes.

Stations zonder afscherming worden niet meegenomen bij de extremen en temperatuurkaartjes.

wvdkuil (Moderator)
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Sluispark Leuven Locatie: Leuven België Geboortedatum: 1949-03-25
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 09/07/2018 14:32 Door wvdkuil.

Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 1 Week, 1 Dag geleden  
Meteo Hoogeveen schrijft:
Het is en blijft een hobby die ieder zelf invult qua metingen, apparatuur, meetopstellingen en dergelijke.

we zijn niet voor niks weeramateurs!

Veel plezier nog met deze mooie en interessante hobby
hoe je ook meet of wat dan ook

Hallo Meteo Hoogeveen,
Vind dit eigenlijk een dooddoener.
"We zijn weeramateurs"
Waar ligt dan de nadruk op, op "weer", of op "amateurs"(we rotzooien maar wat aan)?

Dan kan je alle manieren van meten goedpraten.

Hetzelfde als :
Ik ben een autorijder, en ik bepaal zelf wel hoe ik op de weg rijd .....
De kans op ongevallen wordt dan aanmerkelijk groter.

Dit even ter vergelijk en om even te laten bezinken
Zoals autorijden volgens bepaalde afspraken gaat, zo gaat ook het meten van weer volgens bepaalde afspraken.
Om onderling te kunnen vergelijken en metingen te standaardiseren.

De weerhobbyist, ik wil mezelf geen weeramateur noemen, heeft beperktere middelen dan de professionele wereld, dat staat niet ter discussie.

Maar een beetje zelfreflektie kan nooit geen kwaad, denk ik

groet, Peter
pb2rdf (Gebruiker)
Davis VP2 Plus wireless + extra temp/hum sensor
Expert forum deelnemer
graphgraph
Meteo Schollevaar Locatie: Capelle ad IJssel
Gelogd Gelogd  

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 63 gasten en 4 leden online