Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Toch even de knuppel in het hoenderhok (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Toch even de knuppel in het hoenderhok
Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 4 Maanden, 2 Weken geleden  
Meteo Hoogeveen schrijft:
Het is en blijft een hobby die ieder zelf invult qua metingen, apparatuur, meetopstellingen en dergelijke.

we zijn niet voor niks weeramateurs!

Veel plezier nog met deze mooie en interessante hobby
hoe je ook meet of wat dan ook

Enorme dooddoener deze reactie en ik wil mezelf ook geen amateur noemen maar een liefhebber.
Ik begrijp gewoon niet waarom het bij sommigen zo veel van dit soort politiek correcte weerstand oproept als je aangeeft dat bepaalde data geen hout snijden.
Als je dus amateur zeiler bent hoef je midden op het water geen enkele rekening te houden met andere zeilers? Of als amateur tuinman plant je gewoon lukraak tomaten tussen de aardappels omdat zomaar alles mag en alles kan?
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Gelogd Gelogd  

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
pb2rdf schrijft:
Meteo Hoogeveen schrijft:
Het is en blijft een hobby die ieder zelf invult qua metingen, apparatuur, meetopstellingen en dergelijke.

we zijn niet voor niks weeramateurs!

Veel plezier nog met deze mooie en interessante hobby
hoe je ook meet of wat dan ook

Hallo Meteo Hoogeveen,
Vind dit eigenlijk een dooddoener.
"We zijn weeramateurs"
Waar ligt dan de nadruk op, op "weer", of op "amateurs"(we rotzooien maar wat aan)?

Dan kan je alle manieren van meten goedpraten.

Hetzelfde als :
Ik ben een autorijder, en ik bepaal zelf wel hoe ik op de weg rijd .....
De kans op ongevallen wordt dan aanmerkelijk groter.

Dit even ter vergelijk en om even te laten bezinken
Zoals autorijden volgens bepaalde afspraken gaat, zo gaat ook het meten van weer volgens bepaalde afspraken.
Om onderling te kunnen vergelijken en metingen te standaardiseren.

De weerhobbyist, ik wil mezelf geen weeramateur noemen, heeft beperktere middelen dan de professionele wereld, dat staat niet ter discussie.

Maar een beetje zelfreflektie kan nooit geen kwaad, denk ik

groet, Peter

Ik heb me een tijdje afzijdig gehouden van deze discussie, maar Peter je geeft in ieder geval wel de essentie aan waar het om gaat. Natuurlijk zijn wij hier allemaal hobbyisten en kunnen we inderdaad niet zo meten zo het KNMI dat doet. Maar inderdaad willen we enige vergelijking kunnen maken tussen stations onderling (en dat is toch één van de hoofddoelen van deze site) dan dien je je inderdaad aan bepaalde regels te houden. Anders kun je deze site naar mijn mening beter opdoeken en dat ieder voor zich gaat meten. Immers dan kun je gewoon doen wat je zelf wilt, mits je maar niets claimt.

Belangrijk in deze discussie is het onderscheid wat we dienen te maken tussen invloeden die we zelf kunnen beheersen (meethoogte, ventilerende hut, afstand tot obstakels, e.d.) en invloeden die we niet kunnen beheersen (locatie in de stad, locatie in bosgebied, locatie in een dal, locatie aan zee, e.d.). Ik krijg de indruk dat in deze discussie deze zaken door elkaar lopen. Naar mijn mening wil je juist de invloeden die je niet kunt beheersen zo veel mogelijk zichtbaar maken, terwijl je de invloeden die we niet kunnen beheersen zo veel mogelijk willen uitsluiten.

Probleem zit erin dat een groot aantal invloeden die we wel kunnen beheersen niet altijd in de mogelijkheden ligt voor ons als hobbyisten om regels voor op te stellen. Mijn voorkeur zou hebben dat iedereen een meetlocatie nastreeft volgens de voorwaarden die het KNMI hanteert voor haar meetstations. Maar dan houden we vrees ik erg weinig stations over. Dus zouden we naar mijn zodanig regels moeten opstellen dat in principe iedere hobbyist mee kan doen. Dat vergt dan alleen wel veel meer categorieën dan we nu op dit moment hebben. De categorieën Vrij (V), Beetje beschut ( en Stads (S) dekken naar mijn mening verre van de lading. Een station op het balkon van een flatje zal heel andere waardes geven dan een station in de tuin van een rijtjeshuis, terwijl deze toch binnen een afstand van 100 m uit elkaar gelokaliseerd kunnen zijn. Feitelijk zou je dan willen dat deze stations vrijwel dezelfde waardes doorgeven, tenzij het duidelijk is dat het om verschillende categorieën van stations gaat. Ik ben me ervan bewust dat dit kan betekenen dat het aantal categorieën dan wel flink kan oplopen om enige vergelijking reëel en zinvol te maken, maar aan de andere kant kan dit juist ook weer heel veel zinvolle informatie opleveren: namelijk het inzicht van hoe groot de invloed kan zijn van lokale factoren!

Er zijn uiteraard zeer veel factoren die van invloed kunnen zijn op de meting, dus de regels zouden in dat geval wel zodanig opgesteld dienen te worden dat deze factoren wel zoveel mogelijk beperkt worden binnen de categorieën, maar wel zodanig dat mensen die een station binnen een betreffende categorie zouden willen laten vallen wel binnen alle redelijkheid aan deze regels zouden kunnen voldoen. Je zou dit weer kunnen doen door onderscheid te maken in lokale factoren die je wel kunt beheersen (bijvoorbeeld meethoogte bij een meting op een plat dak en de ondergrond op x m rondom het station waaraan deze zou dienen te voldoen) en factoren die je niet kunt beheersen (zoals meetpositie bij een flatwoning, meetpositie bij een rijtjeshuis, meetpositie in een groot bosgebied, etc.). Met andere woorden je zou hoofdcategorieën kunnen maken met ieder enkele subcategorieën.

Ik ben me er bewust van dat het wel wat energie en tijd gaat vragen om tot een beperkt aantal categorieën te kunnen komen met regels waar een ieder zich redelijkerwijs aan kan houden. Maar dan heb je wel reële gronden om hobbyisten die zich daar niet aan willen houden te weigeren om mee te doen bij deze site. Ik ben in ieder geval bereid om hierin mee te denken en eventueel hiervoor een voorzet te doen. Ik zou het ook leuk vinden als dit werkelijk gerealiseerd zou kunnen worden, omdat we de meetwaarden dan ook daadwerkelijk voor (niet professionele) onderzoeken zouden kunnen gebruiken, die ook voor de professionele wereld zinvol zouden kunnen zijn. Dat brengt wellicht ook het inzicht bij de professionele wereld om hier meer aandacht, geld en tijd aan te besteden.

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

jeroenzwart schrijft:
... terwijl je de invloeden die we [niet] kunnen beheersen zo veel mogelijk willen uitsluiten.

Deze zin had moeten zijn: ...terwijl je de invloeden die we [wel] kunnen beheersen zo veel mogelijk [zou] willen uitsluiten.

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Ipv ...tig categoriën te maken, misschien simpeler om de stadsstations uit de extremen te halen, net zoals de onafgeschermde stations.

Wil je toch meedoen met de extremen, zorg je voor een beschutte of vrije opstelling en krijg je te maken met strengere filters.

Grtz
Kris
Overijse (Moderator)
Davis VP2 6153EU - Serial
Data & Forum Moderator
graph
Geslacht: Man Het weer in de druivenstreek Locatie: Overijse - Vlaams-Brabant - België
Gelogd Gelogd  

Weerstation Overijse-Vlaams Brabant-België | Het weer in Overijse
Davis VP2 6153EU - Serial datalogger
Win7 - Weather Display - SyncBack
Klinkt het niet dan botst het maar

Het is spelen met woorden, maar het gaat in de kern om de 'waardering' van de meetresultaten.
Daarmee bedoel je dan hoe de kwaliteit moet worden ingeschat, en daarmee het waarheidsgehalte.
In dit tijdperk van computers zijn veel mensen geneigd om de uitkomsten van hun PWS onvoorwaardelijk te geloven (en niets is minder waar), en om aan de computer en software mogelijkheden toe te kennen, die zwaar overschat worden.
Opdelen in veel gradaties => complexe software met grote onzekerheid van uitkomsten.
Je moet m.i. vóór de dataverwerking op een andere manier een eenvoudig 'gevoel voor relativiteit' aanbrengen.

Bij stationsclassificatie wordt een aanzet gegeven, maar voor puristen gaat die indeling mogelijk niet ver genoeg.
Anderzijds is het voor verwerking van meetwaarden een verschrikking om veel gradaties te hebben: dat moet je m.i. beperken tot 2, hoogstens 3.

Het tonen van de uitgebreide classificatie geeft outsiders inzicht.
Het indelen met slechts enkele gradaties beperkt de complexiteit van de dataverwerking.
Op die manier scheidt je de 2 aspecten die discussie kunnen geven.

Is het misschien een eerste stap om op deze website per station niet alleen de eerste letter V, B of S te tonen, maar ook de 2 vervolg-letters?
Daarmee geef je voor een outsider voor een station al een indruk over de kwaliteit van de opstelling&instrumenten. Heel duidelijk pleit ik er niet voor om die 2e en 3e letter toe te passen voor de bewerkingskeuze van de meetwaarden, want dan krijg je weer veel werk met grote mate van onzekerheid [want hoe goed/slecht is een ongeijkt instrument?].

In lijn met de gedachte van Kris zou je voor dataverwerking al direct via gebruikers-instelling een grove indeling kunnen maken in 2 subklassen in een 4e letter:
G = Goed, mag 100% meedoen in de dataverwerking
O = Onvoldoende kwaliteit, gaat niet/minder mee in de dataverwerking
Om niet gelijk in een nieuwe discussie te verzanden, moet je dan wel voor G en O enkele, heel eenvoudige & heldere 'spelregels' aangeven onder stationsclassificatie, zoals bijv. wel/niet afgeschermd, bebouwing niet/wel binnen 5m afstand, 'groene'/harde bodem onder de opstelling, beplanting niet/wel binnen 5m afstand.
Die 4e letter is dan trouwens een check op de indeling in V, B en S, want een V en B kunnen/mogen nooit O zijn.

Liefhebbers (in de echte zin van het woord!) zullen geen moeite hebben om eerlijk een indeling in te stellen.
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 11/07/2018 10:18 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Hieronder de UITSLUITINGEN zoals die nu op dit forum in de afgelopen jaren zijn afgesproken.
1- Temperatuur
* Bij meer dan 5 graden hoger dan de omliggende stations.
* Bij meer dan 5 graden lager dan de omliggende stations.
* Flatliners (Temperatuur blijft hangen op een lijn)

2-NEERSLAG
* Bij 0 mm terwijl de omgeving veel neerslag aangeeft. Let op bij plaatselijke buien.
* Maandsom neerslag geen reset gehad op 1e van de maand. Uitsluiting geven op dag 2 omdat sommige stations te laat automatisch resetten.

3-WIND.
* Bij 0 Km/u terwijl het niet zou kunnen. (ook beetje eigen inzicht)
* Flatliners in windsnelheid of richting.
* Pieken in windsnelheid. (Vaak > 100 km/u)

Dit moet telkens door de moderator worden geconstateerd door 1 totaal lijst af te lopen, qua opbouw zoals de provincie lijsten. Via een link verschijnt na 2 secondes een popup met meer gegevens, zoals links naar oplaad-bestand, website, type station en de eventuele foto's. Die pop-up wordt gebruikt om het oplaad-bestand aan te passen.

Als de moderator een filtering wil maken omdat de afwijking groter is dan afgesproken, of om welke reden dan ook, wordt er na een druk op een knop een standaard mail gestuurd waarin alleen het woord temperatuur / neerslag of wind verschilt.

Dus de filteringen worden NIET automatisch gemaakt, als de 2 moderators "slapen" gebeurt er niets.

========

Dan hier een voorbeeld van gisteren, twee stad-stations met een VP2 en 24 uurs fan .

Rara wiens fan is vervuild of kapot. Maar een moderator kan alleen een PM maken, en dat kost veel tijd.
De standaard mail over temperatuur die ik al enkele dagen verstuur bij langer dan 24 uur geen nieuwe oplaad, geeft veel irritatie. Dus om die mail ook in deze gevallen te sturen: liever niet nog meer kwaaie mails of forum berichten.

Zolang HWAv2 niet in de lucht is, is deze discussie alleen theoretisch interessant. Ja ik zou ook graag de afwijking willen relateren aan het type station. Of willen signaleren dat er geen oplaad plaats vindt. Of op basis van type station filteren.

Maar ik "hoop" dat Luc überhaupt tijd heeft om HWAv2 te maken. En of er daarna nog tijd is om de gewenste aanvullingen voor de moderators toe te voegen, betwijfel ik sterk.

Wim
wvdkuil (Gebruiker)
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Sluispark Leuven Locatie: Leuven België Geboortedatum: 1949-03-25
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 11/07/2018 10:45 Door wvdkuil.

Re:Toch even de knuppel in het hoenderhok 4 Maanden, 1 Week geleden  
wvdkuil schrijft:

Maar ik "hoop" dat Luc überhaupt tijd heeft om HWAv2 te maken. En of er daarna nog tijd is om de gewenste aanvullingen voor de moderators toe te voegen, betwijfel ik sterk.

Wim

Eindelijk eens deze stelling.
Ik twijfel al langer of Luc het wel meent met het nieuwe HWA.
Is alleen maar afwezig als er een discussie is wat hem toch zeer aan het hart zou moeten liggen.
Het lijkt er op dat het vooral neer komt op het goede werk van Wim en Kris die er alles aan doen om HWA in goede banen te leiden.
En dat is niet niks.
Zonder hen was HWA al lang naar de filestijnen.
Zij mogen het vuile werk op knappen.
Luc meld zich alleen als er op het forum zeer vaak op word aangedrongen omdat het zo stil is.
Ooit was er op HWA een discussie over reclame op HWA en de inkomsten van die reclame.
Met andere woorden!

Luc laat eens wat vaker wat van je horen hier op het forum.
Ik kan me niet voorstellen dat je geen klein half uur per dag daarvoor de tijd kan nemen.
Waar is je betrokkenheid?

Als ik ongelijk heb dan, daarvoor mijn excusses.

Grtz , Jan
jango (Gebruiker)
Vantage Pro2 serial, Weatherlink, WsWin, Hellmann
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man veghelsweer Locatie: Veghel Geboortedatum: 1959-11-20
Gelogd Gelogd  

Jan Goorts
www.veghelsweer.nl

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 57 gasten en 6 leden online