Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75154
Bij mijn configuratie is voor verwerking van de GW1000-data bewust een opzet met verdeling aangebracht:
- Meteobridge leest de GW1000-data voor toepassing in zijn uploads naar externe organisaties
- een Raspberry krijgt de GW1000-data via Customized Upload en verzorgt de interne/lokale verdeling en bewerking van die data.
Die splitsing tevens omdat de Raspberry (bij mij) veel stabieler draait dan de Meteobridge, en redundantie is altijd positief.
Maar momenteel de Raspberry-applicatie met problemen om vanuit GW1000 het php-script aan te sturen.
Als oplossing misschien nu toch maar de Meteobridge (ook) gaan toepassen om de GW1000-data om te vormen naar een JSON-file voor systeembrede data-distributie en data-verwerking.
Zoek iets vergelijkbaars met output van "Live Data as XML", beschreven op de Meteobridge-website.
Data-extractie van waarden met variabele lengte vind ik echter uit een JSON-file vanwege de tagging iets makkelijker dan uit een XML-file.
Bij de Push-services genoemd op diezelfde webpagina zie ik (nog) niet zo'n generatie van JSON-file.
Anders riekt het naar toepassing van een Template i.c.m. FTP-Upload.

Weet iemand een praktische oplossing hoe je met Meteobridge een JSON-file krijgt met daarin de waarden beschikbaar in Meteobridge?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#75156
Voor mijn XML data bestand welke door een regionale nieuwssite wordt uitgelezen gebruik ik een template file welke door middel van FTP wordt geüpload
Dit doe ik met CumulusMX, meteobridge zou ook wel kunnen, maar ik zag geen andere mogelijkheid dan om eerst een template file te maken en deze te gebruiken en heb hiervoor CumulusMX gekozen
Het zou mooi zijn als meteobridge een JSON output parameter zou krijgen
Het werkt in ieder geval wel, maar het is even werk om de template file te maken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75157
Na wat zoekslagen met Google geeft dit forumbericht een antwoord op de vraag hoe snel een JSON-file uit Meteobridge op te halen.
In feite zit in de geschetste url-aanroep een hele template ingebouwd/ingevuld volgens de opzet beschreven op de Meteobridge-website onder titel Template-based Individual Data.
Let op (ook voor de XML-aanroep in mijn vorige bericht) dat je met de browser in het zelfde IP-adressenbereik zit als de Meteobridge,
of dat tussenliggende router(s) de url-aanroep forwarden!
Bij de url-aanroep naar de Meteobridge is Login vereist, dus voor script-opzet dat inbouwen als annex bij de url-aanroep:
deze webpagina geeft een uitgewerkt voorbeeld hoe je dat aanpakt en in een PHP-script verwerkt.
Voor andere programmeer-omgeving zul je moeten aanpassen.
In deze weblink een url-samenvatting van de originele XML-aanroep, de originele JSON-aanroep, een SI-variant daarvan, en het autoLogin-voorbeeld,
voor browser-testen en als basismateriaal voor aanpassen aan je eigen configuratie.

Voor je eigen configuratie is het dan een kwestie van handmatig uitzoeken uit de mapping van Meteobridge welke waarden er daar beschikbaar zijn, en daarvan in de lange url van het forumbericht invoeren & activeren wat je in de gegenereerde JSON-file wil hebben.
De aangehaalde lange url bevat al een heel grote collectie voor een gebruikelijke PWS-sensorconfiguratie.
Meteobridge-mapping is vaak uniek voor de lokaal aanwezige sensorconfiguratie met als consequentie dat de bijbehorende extractie- & vertaal-software specifiek opgelijnd moet worden voor jouw configuratie.

Er zijn meer oplossingen te vinden via Google, maar minder eenvoudig, meestal via een langer traject en vaak gericht op specifieke 'gebruikers' zoals HomeAssistant, soms (zoals in 1 geval) met een russische weblink als hulp-aanroep, en dan lijkt dat minder voor de hand liggende invulling om op verder te gaan.

Aanpassingen 15+20Januari2024:
Bewerkt na nadere studie van de url-strings, en na uitzoeken scripted login.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75176
Meteobridge kan veel meer dan ik dacht.
;) Waarom een moeilijker Pull-constructie gaan uitvinden als het ook makkelijk kan door een standaard Push-constructie uit Meteobridge,
zoals ook toegepast bijv. voor de HWA-file naar HetWeerActueel .........

Op basis van de lange url in het vorige bericht kun je zelf heel snel een aparte template maken & installeren voor JSON-generatie:
- knip het stuk tekst weg tot aan de eerste %22 en ook de # aan het eind.
- begin met globaal %22 vervangen door karakter "
- bij ‘time’ het veld [H] vervangen door [HH] en de tekst %20[apm] weghalen => 24uur-notatie
- daarna eventueel de diverse velden/waarden vergelijken met overeenkomstige velden/waarden bijv. in de HetWeerActueel-template
en aanpassen cq toevoegen naar wens.
- de resulterende file opslaan onder aansprekende naam zoals MB_Output_JSON.template
- deze file ergens neerzetten waar de Meteobridge deze template kan ophalen.

Daarna Meteobridge bij tabblad Services/Events instellen om met deze zojuist gemaakte template
periodiek een json-file te genereren en neer te zetten in een aangewezen folder.

De file in de bijlage is (als voorbeeld) de template-versie waarmee ik nu werk,
maar heeft extensie .txt, omdat de forum-software een file met extensie .template niet slikt:
na kopiëren dus de naam&extensie aanpassen.
Bijlagen
Template-file voor JSON-generatie
(1.42 KiB) 18 keer gedownload