Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door nodri2000
#75264
Na een 5 jaar trouwe dienst heeft de buitenunit van mijn Ventus WS-830 de magische rook gedeeltelijk laten ontsnappen. De windmeter draaide alleen nog maar met harde wind wat zorgde voor nogal wat lawaai in huis (unit staat nu in de parasolstandaard in de tuin, hing eerst aan de nok van het huis). Ook gaven de temp, RH en zonne index geen waardes meer door. Wind en regen nog wel, de rest niet.

Het lagertje van de windmeter kan ik nog wel vervangen maar ik kon niet zien waarmee ik de temp, RH en zonne index sensor kon repareren. De unit is opengehaald en ben zelf wel aardig technisch onderlegt maar kon er niks mee. Misschien heeft iemand anders dit eens aan de hand gehad?

Nu dus aan het kijken naar een ander station. Ik zie veel units met ultrasone winmeters, is dat aan te bevelen boven een unit met cups? De Alexto WS-5500 van mijn vader heeft namelijk ook last van dat het lagertje van de windmeter ermee op begint te houden. Druppel kruipolie doet daarbij wonderen zegt hij.

Wat is jullie mening over deze ultrasoon windmeters? Ik wil 1 bij Froggit bestellen.
Gebruikersavatar
Door JPC
#75268
Sinds augustus verleden jaar ben ik overgestapt op een Wittboy (WS90) van Ecowitt. Het wind gedeelte lijkt erg veel op de WS80 van Ecowitt. Deze bevalt mij prima. Ook weinig wind registreert hij goed. De windrichting is niet zo “Nerveus” meer. Hij heeft geen bewegende delen die in beweging moeten komen. Hij registreert dus direct. Van dit complete weerstation gebruik ik alleen de wind unit en de zonkracht meting. Hij heeft een verwarming om sneeuw te laten smelten. Dit gaat via een externe voeding. Deze verwarming is niet verplicht. Deze voorziet het station dan ook van stroom. Normaal gaat dat via zonnecellen en, indien dat niet voldoende is, de batterijen. Dit (de externe voeding) beïnvloedt helaas de temperatuur meting van een best wel aardig weerhutje. Maar de plaatsing daarvan is toch niet OK op 10 meter hoogte?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#75269
Ook ik heb een WS90 van Ecowitt in gebruik en ik moet zeggen dat Ecowitt een betrouwbaar systeem heeft
Naast de WS90 gebruik ik nog een onweerdetector en 5 extra temperatuur meters en 2 soil sensors en een luchtkwaliteitsmeter
De WS 90 had in het begin nogal wat last van afwijkende neerslagwaarden
Echter de laatste firmware updates hebben dit euvel vrijwel verholpen, de afwijking is beperkt
De ultrasone windmeter werkt goed en heeft bij mij geen problemen opgeleverd
Onderhoud aan de unit is minimaal en heb ik nog niet gedaan
Werkt al dik een jaar op dezelfde lithium batterijen, ik gebruik de netvoeding niet
Door nodri2000
#75279
OKe dus dat bevalt blijkbaar wel.

Jullie hebben de WS90 dat is toch met haptische regensensor? hoe doen jullie dat met miezer/ motregen? Lijkt mij dat deze dat niet echt opmerkt of valt dat mee? (druppels die vormen op de sensor worden wel opgemerkt)

Zat zelf te denken aan de Ecowitt HP2553, deze heeft losse temperatuur en regensensor, wel de ultrasone windmeter.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75281
Heb geen Ecowitt_WS90, maar een Tempest:
die heeft ook een haptische sensor voor neerslagmeting.
Een haptische sensor is continu bezig, en ziet daarmee miezer en motregen
i.t.t. een bucket-meter, want die moet wachten tot zijn emmertje vol is.
Gebruikersavatar
Door JPC
#75288
Ik heb nooit de moeite genomen om de haptische regenmeter van de WS90 goed af te regelen. Heb een WH40 met opstaande rand. Resolutie 0.1 mm. Om te kijken of het wel of niet regent zijn er meerdere oplossingen? Ik doe het met een Hydreon RG-11. Deze heeft een resolutie van 0.001 mm. Deze sensor is moeilijk te temmen vanwege oscillaties. Dat is niet vanwege het mechanische relais. Die is vervangen door een opto coupler. mm/uur is daardoor niet altijd correct. Maar het werkt. Ook deze ziet niet alles, maar het meeste wel.
Door nodri2000
#75313
Update: de buitenunit geeft alle waardes weer door. De oplossing was de batterijen eruit halen en de unit een paar dagen opsluiten in een kast. Zo loopt de condensator helemaal leeg. Daarna de unit voorzien van verse batterijen en die doet het weer.
Nu nog de manke windmeter repareren en de unit kan het dak weer op. :D