Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Graag jullie mening - moderatorleven (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Graag jullie mening - moderatorleven
Graag jullie mening - moderatorleven 3 Maanden, 1 Week geleden  
Hoi,

Graag jullie mening over hoe jullie volgend zouden aangepakt hebben. Ik werp nu misschien zelf de knuppel in het hoenderhok, maar toont aan hoe moeilijk het kan zijn om te modereren.

Zoals iedereen nu wel al weet hebben jullie in NLD de volle laag neerslag gekregen vandaag, wel ik was er eerst niet van op de hoogte.

Wat is er gebeurt :

Zot werkdagje bezig bij deze moderator en tijdens de ..tigste koffie van de dag, toch even tijd genomen om te sneak peaken op HWA met volgende tot gevolg.

Oog valt op de extremen met een neerslagmeting van 130 mm.
Eerste reactie : station openen en filteren.
Tweede reactie : is de maandsom ook aangetast met deze extreme mening zo ja filter onbepaalde tijd, en bleek ook dit het geval. Zo gezegd zo gedaan onbepaalde filter op betreffende station.
Derde reactie : neerslagkaart raadplegen
Vierde reactie : fuck echt meer aan de hand, twijfel haal ik filter weg of niet.
Vijfde reactie : opstelling en stationstype bekijken, bleek VUE te zijn op 5 meter hoogte.
Zesde reactie : twijfel effe andere bronnen, kaartjes en stationstypes in de buurt raadplegen om te vergelijken.
Zevende reactie : persoonlijke mening nu, enkele stations binnen korte afstand met VP2 meten onder 100 mm. Twijfel...
Achtste reactie : filter blijft en maak melding van mijn keuze in moderatorgedeelde om andere Mods op de hoogte te brengen (mijn persoonlijke benadering hieronder)
Negende reactie : bij thuiskomst beter analyseren en indien nodig verwijderen, maar ik blijf bij m'n persoonlijke standpunt.

Persoonlijke benadering om filter te laten staan :
Ik heb gekozen voor de metingen van VP2 in de buurt en niet voor een (mogelijk) zwiepende VUE op een mast van 5 meter.
Ik heb gekozen om (mogelijk) één boze PM door de stationseigenaar te krijgen van (mogelijk) één verkeerde filter ipv een toevloed aan PM's en/of forumberichten van andere stationseigenaars die niet akkoord zijn met het niet filteren van de (mogelijk) extreme meting.

Deze post heb ik hier gezet in samenspraak met LUC, om jullie aan te tonen dat Moderator zijn soms kut is en je moet knopen doorhakken en kiezen tussen griep of cholera.

Jullie mogen vrij jullie eigen mening geven over bovenstaande gezette filter die ik persoonlijk gezet heb.

Zouden jullie hem gezet hebben of niet en waarom jullie beslissing, of hoe zouden jullie het aangepakt hebben. (houdt rekening met de beperkte koffiepauze)

Kan een interessant topic worden om in de toekomst mee te nemen in knopen doorhakken bij momentopnames zoals daarnet.

Met vriendelijke groeten,
Ik was het, Kris.

PS: dit topic gaat over extreme neerslag niet over temperatuur beginnen aub.
Overijse (Moderator)
Davis VP2 6153EU - Serial
Platinum deelnemer
graph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Het weer in de druivenstreek Locatie: Overijse - Vlaams-Brabant - België
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 05/09/2018 17:00 Door Overijse.

Weerstation Overijse-Vlaams Brabant-België | Het weer in Overijse
Davis VP2 6153EU - Serial datalogger
Win7 - Weather Display - SyncBack
Klinkt het niet dan botst het maar

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Graag jullie mening - moderatorleven 3 Maanden, 1 Week geleden  
Kris, top dat je dit topic begint! Dat laat mooi zien dat het nooit zwart/wit en makkelijk is.

Dit is een lastig geval. Zelf zat ik vandaag in spanning te kijken waar de meeste neerslag valt omdat deze in een een kleine regio extreem is.

Op dat moment ging Woerden steeds aan kop, Nieuwkoop lag iets achter. Later ging Nieuwkoop én Nieuwkoop (Zuidhoek) beginnen aan een inhaalrace. Tot aan de ca 90mm gingen die gelijk op.

Daarna liep Nieuwkoop nog steeds verder op, maar Nieuwkoop (Zuidhoek) niet meer. Ook ik twijfelde toen aan Nieuwkoop. Maar de neerslagverwachting van buienradar op de HWA pagina van Nieuwkoop gaf wel steeds nog hoge neerslagsommen voor het eerste half uur. Na een half uur zou het droog worden. Maar toen ik een tijdje later weer keek, zag ik nog steeds hoge sommen in die verwachtingsgrafiek. De verklaring is waarschijnlijk omdat de buien net voor Nieuwkoop ontstonden en in de aanvoerrichting zat maar max een half uurtje neerslag omdat die in dat gebied ontstonden.

Op basis van deze constatering (die alleen op dat tijdstip mogelijk was) ben ik geneigd te zeggen dat de data van Nieuwkoop wel klopt.

Helaas heb ik niet gekeken op Nieuwkoop (Zuidhoek) ook nog neerslag in de verwachting had op basis van buienradar data.

Via andere bronnen lees ik neerslagsommen van 135mm in Amstelveen, dus ook redelijk in lijn met de som van Nieuwkoop.

Mijn conclusie (omdat ik de vanmiddag de neerslag aan het volgen was) is dat de meting van Nieuwkoop wel klopt. Daarom zou ik geen actie hebben ondernomen. Maar het is volledig terecht vanuit Kris zijn standpunt omdat wel te doen.

Ook ik ben benieuwd naar jullie meningen/reacties...

Gr,
Luc
Luc (Admin)
Vantage Pro 2 met UV/Solar
Oprichter Hetweeractueel
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Het weer actueel Locatie: Kessel Geboortedatum: 1973-06-30
Gelogd Gelogd  

Promoot www.hetweeractueel.nl door een link of promotiebanner op je eigen website te plaatsen!

Ik kan begrijpen dat je het in eerste instantie filtert hier viel geen drup, maar ik kijk ook regelmatig op weerwoord.be en zag dat er flinke plensen met regen waren in het westen van Nederland.

Amstelveen zuid meldde 135 mm om 14:30 uur en Enkhuizen zelfs 142 mm daarentegen las ik en zag kaartjes met gemiddeld maxima tot 75 mm.

Ik heb ooit ook gemodereerd op een forum maar laat dat liever aan anderen over. Het blijft moeilijk.

Ik wist natuurlijk niet dat het station op 5 meter stond maar een tijdelijke blokkade en mail zou ik niet gek vinden. Hopelijk heeft/geeft de eigenaar een verklaring.

Al met al gaat er idd veel tijd inzitten om de boel te verifieren.

Ik heb bijna meedelijden met de moderators.
nitrx (Gebruiker)
Goud forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Apeldoorn
Gelogd Gelogd  

nitrx schrijft:
Amstelveen zuid meldde 135 mm om 14:30 uur en Enkhuizen zelfs 142 mm daarentegen las ik en zag kaartjes met gemiddeld maxima tot 75 mm.Ik heb dezelfde bron gelezen, maar achter die 142 stond geen mm, maar spatjes
Luc (Admin)
Vantage Pro 2 met UV/Solar
Oprichter Hetweeractueel
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Het weer actueel Locatie: Kessel Geboortedatum: 1973-06-30
Gelogd Gelogd  

Promoot www.hetweeractueel.nl door een link of promotiebanner op je eigen website te plaatsen!

Ik vind het een beetje plausibel.

De regenmeter op 5 meter zou inderdaad veel extra neerslag kunnen leveren.
Maar kan die regenmeter niet lager staan dan???

Maar ik zou eerst gaan kijken naar de weerstations in de buurt voordat ik een filter zou zetten of eventueel bijvoorbeeld buienradar raadplegen.
mandersp (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2, ip datalogger en Meteobridge
Senior forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Weerstation Afferden Locatie: Afferden (Limburg) Geboortedatum: 1965-12-05
Gelogd Gelogd  

Met vriendelijke groeten
Piet Manders
https://www.weerstationafferden.nl

Ik denk dat ik (als ik moderator was geweest in Chris zijn situatie) hetzelfde zou hebben gedaan. Het klinkt misschien wrang, maar vooral het feit dat het station op een behoorlijke hoogte meet waarbij wind vrij spel heeft en het blijkbaar ook nog om een mast gaat die kan 'zwiepen' en het bovendien om een Vue gaat, zou mij tot hetzelfde doen beslissen. De Vue is veel lichter dan de VP 1 of 2 en daarmee op een mast veel gevoeliger om heen en weer te gaan zwiepen. Bekend is dat het bucket mechanisme gevoelig is voor 'zwiepen', er is een grote kans dat de bucket meer slagen maakt dan daadwerkelijk door de neerslag veroorzaakt zou zijn zonder 'zwiepen', m.a.w. er is een grote kans dat er te veel neerslag geregistreerd wordt. In mijn ogen is het filter dus volkomen terecht aangebracht.

Niettemin was de situatie er wel naar dat er hoeveelheden van meer dan 100 mm kon vallen en dat bovendien zeer lokaal, doordat er in de bovenlicht nauwelijks sprake was van enige stroming. Dus de aarzeling van Chris begrijp ik ook. In die zin is het interessant om van de eigenaar van het station te horen of er tijdens de zware neerslag ook sprake was van (zware) windvlagen, aangezien die immers de nauwkeurigheid van de meting (ernstig) kunnen beïnvloeden. Bovendien is het interessant om te weten of de betreffende eigenaar zelf wel vaker het gevoel heeft dat hij/zij meer neerslag meet in gevallen dat het regent en er gelijkertijd flinke windvlagen optreden. Als dat het geval is dan kan dat een aanwijzing zijn dat er daadwerkelijk als gevolg van wind teveel neerslag wordt geregistreerd. Overigens voor alle duidelijkheid: het gaat om het 'te vroeg' omklappen van de bucket, niet om omklappen van een lege bucket. Ik zou er overigens voor willen pleiten om 'zwiepen' van de regenmeter te allen tijde te voorkomen, gezien bovengenoemd fenomeen. Maar goed dat is misschien niet altijd mogelijk, echter kun je dan wel de vraag stellen of de neerslag van zo'n station dan in de extremenlijsten en kaartoverzichten opgenomen zou moeten worden...

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

Excuses Kris, ik heb een collega die Chris heet, waardoor ik steeds geneigd ben je naam verkeerd te spellen...
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

Hoeveelheid neerslag kan plaatselijk heel veel verschillen. Dus van omliggende stations kan je een zekere mate van redelijkheid aannemen, maar geen sluitend oordeel vellen.

Toch vind ik het gemaakte filter correct, maar dan meer op basis van de "zwiepende 5 meter", wat natuurlijk absoluut niet kan.

De meeste VP2 bezitters hebben hun neerslag meter op 1,5 mtr hoogte staan en dat geeft al mogelijke meet afwijkingen ten opzichte van de richtlijnen van het KNMI/WMO.

Dus..., qua neerslag meting zitten we denk ik allemaal een beetje fout.

gr. Remie
weerstationhoogeloon (Gebruiker)
Vantage Pro 2 Plus, Weather Wizard III
Expert forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Weerstation Hoogeloon Locatie: Hoogeloon Geboortedatum: 1957-00-00
Gelogd Gelogd  

Weerstation Hoogeloon
Davis Vantage Pro 2 Plus Wireless, Weather Envoy VP2,
Davis Weather Wizard III,
fit-PC-Slim (verbruik: ~7Watt !!!);
StartWatch 1.1.1.144, Virtual VP 1.2.5.74, Weatherlink 6.0.3 seriële datalogger, Cumulus 1.9.4.1085, FWICalc 10.1.1.104, XP-pro SP3

Praktisch bekijken:
met een Davis VUE heb je voor plaatsing geen andere keus dan een geschikt compromis zoeken, want alle sensoriek zit in 1 compacte unit van 2,5kg (volgens Davis datasheet).
Nieuwkoop registreerde tijdens die zware neerslag ook windsnelheden van >30m/s.
Een mastopstelling op 5m hoogte zal onder die omstandigheden zeker (onbepaalde) last kunnen krijgen van beweging.
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 06/09/2018 08:05 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Luc schrijft:
nitrx schrijft:
Amstelveen zuid meldde 135 mm om 14:30 uur en Enkhuizen zelfs 142 mm daarentegen las ik en zag kaartjes met gemiddeld maxima tot 75 mm.Ik heb dezelfde bron gelezen, maar achter die 142 stond geen mm, maar spatjes

Oeps dan heb ik niet goed gelezen
nitrx (Gebruiker)
Goud forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Apeldoorn
Gelogd Gelogd  

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 47 gasten en 1 lid online