Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations
Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 5 Dagen, 12 Uren geleden  
De winter nadert weer met o.a. slechter weer en lager wordende temperaturen.
Je kunt het ook formuleren dat er ander interessant weer aankomt dat je niet wil missen.

Zoals je ook de tuin daarvoor in gereedheid brengt en opruimt, zo zou je ook je weerstation moeten voorbereiden.
Het huidige weer is ook nog zo goed/mooi dat je (net als voor je tuin) zulk werk liever nu doet, zeker met het oog op hooggeplaatste sensoren.

Een paar aandachtspunten:
- functioneert alles naar behoren?
- is de montage van de sensoren in orde om slecht weer te kunnen doorstaan
(bijv. nergens roest, breuk, lekkage of losse bekabeling)?
- zijn de batterijen/accu's in goede conditie?
Met lage temperaturen functioneren immers batterijen/accu's minder goed.
Zonnecellen leveren ook minder, dus batterijen/accu's zullen meer worden aangesproken voor backup, en dat kan kritisch worden in koude winternachten.

Te bedenken dat een falende voeding snel zichtbaar wordt in metingen:
- 'gaten/ flatliners' in meetreeksen (zowel lokaal als extern) zijn zeker ongewenst
- 'schone' metingen spaart iedereen werk, dus de moderatoren zijn erkentelijk voor tijdige controle en voorzorg!!!!!
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 08/11/2018 22:09 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 5 Dagen, 8 Uren geleden  
Goede tip Anton!

Gisteren regenmeters schoon gemaakt met dit prachtige najaarsweer.

Denk bij vervanging van batterijen ook eens aan lithium batterijen i.p.v. alkaline.

Gaan erg lang mee en deze kunnen lage temperaturen aan in de door Piet voorspelde strenge winter .

Groet,

Paul

www.meteolosser.nl
PScho (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 5 Dagen, 6 Uren geleden  
Goede tips! Ook het winterklaar maken van de regenmeter komt er weer aan. Hoewel een flink sneeuwdek hier meer uitzondering dan regel is, vind ik het altijd jammer dat je op dagen met sneeuwval vaak geen actuele neerslagmeting hebt door bevriezing.
Zijn er hier waarnemers die een verwarmingselement gebruiken voor hun regenmeter om de sneeuw te kunnen laten smelten, en zo ja, ben ik zeer benieuwd naar de constructie daarvan.

Groet Olaf

ps. Laat die "horrorwinter" maar komen, heerlijk!
Eckhardt (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 4 Dagen, 13 Uren geleden  
Hoi Olaf,

Zie dat jij een VP2 gebruikt.

Zelf gebruik ik de Rain Collector Heater voor de VP2. Is makkelijk te installeren.
Ik heb deze thermostaat aangesloten zodat bij 0,5gr de verwarming automatisch aan gaat en bij 1,5gr weer uit (ben lui van nature ).

Groet,
Remko
relin (Gebruiker)
Davis VP2 Plus - Boltek LD250 - Hellmann
Senior forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Weerstation 's-Gravenzande Locatie: 's-Gravenzande Geboortedatum: 1975-05-12
Gelogd Gelogd  

www.breejedurp.nl - Weerstation 's-Gravenzande

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 4 Dagen, 11 Uren geleden  
Ik toevallig in de zomer heel de Davis schoongemaakt,upgrade en reparatie gedaan.

Nieuwe ventilator in de sensorhut, nieuwe batterijen voor de ventilator (betere kwaliteit,en dubbel zoveel mah vergeleken de originele, ook beter bestand tegen vorst).
Nieuwe,extra grote condensator (elco) in de zender,ook betere kwaliteit,nieuwe temperatuur sensor (de nieuwe SHT 31,met extra meetnauwkeurigheid) ,nieuw zonnepaneel om de zender te laden, nieuwe 6462 AeroCone,en nieuwe batterij voor de zender, dus ik kan weer even vooruit
tinuz97 (Gebruiker)
Davis Vantage Pro 2 Plus + Fan Aspirated Kit.
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man WeerStation Berghem tinuz97@msn.com Locatie: Berghem (nb) Geboortedatum: 1979-01-02
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 09/11/2018 16:11 Door tinuz97.

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 4 Dagen, 10 Uren geleden  
Ik doe het onderhoud elk jaar in augustus op een bewolkte dag met nauwelijks wind, kan temp-/hum sensor aangesloten blijven hangen zonder teveel af te wijken door zonneschijn.
Kan ik rustig de schotels van de sensorhut en de hut zelf schoonmaken, alsook met een kwastje het (fijn)stof van de sensorkap vegen. Regenmeterwip van vuil ontdoen, UV en solar sensor en regenmeter emmer met een vochtige doek afnemen, dit doe ik meerdere malen per jaar en check of de regensensor nog waterpas staat.

Dit jaar heb ik ook een nieuwe ventilator erin gezet en de batterijen vervangen door netstroom en solarpanel van de fan losgekoppeld. Met behulp van mijn 2e VP2 gecontroleerd of door deze actie de temp- en luchtvochtigheid niet gingen afwijken. De 2 VP2s bleven nagenoeg gelijk aangeven (temp +/- 0.1gr en hum +/- 1%), dus geen batterijen meer vervangen voor mij en ook met de komende korte donkere dagen 24uur de fan aan
Als laatste ook een nieuwe batterij in de ISS (oude was bijna 3 jaar, maar bij doormeten was er nog genoeg power).

Je bent er even zoet mee, maar geeft persoonlijk wel voldoening.
relin (Gebruiker)
Senior forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Weerstation 's-Gravenzande Locatie: 's-Gravenzande Geboortedatum: 1975-05-12
Gelogd Gelogd  

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 4 Dagen, 9 Uren geleden  
PScho schrijft:
Goede tip Anton!

Gisteren regenmeters schoon gemaakt met dit prachtige najaarsweer.

Denk bij vervanging van batterijen ook eens aan lithium batterijen i.p.v. alkaline.

Gaan erg lang mee en deze kunnen lage temperaturen aan in de door Piet voorspelde strenge winter .

Groet,

Paul

www.meteolosser.nl

Ha die Paul.

Ten eerste sorry dat ik nu weer begin over je regenmeters, dit instrument meet ook hagel, ijzel, ijsregen en ook de winterse ongemakken namelijk sneeuw dus kort samengevat alles wat van boven komt in vloeibare vorm. Dus met andere woorden laten we deze instrumenten nu eens neerslagmeters gaan noemen. Ook begrijp ik dan er in de volksmond over regenmeters wordt gesproken, maar wij zijn weeramateurs en noem dit instrument bij zijn naam.
Nu neem ik als voorbeeld, als er 5 minuten regen uit de lucht valt noem je dit een bui en geen regen, regen duurt langer dan 1 uur aan een gesloten

Groeten Ronnie..
baroman (Gebruiker)
Weathermonitor II van Davis
Goud forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Meteo Enschede West Locatie: Enschede West Geboortedatum: 1966-06-16
Gelogd Gelogd  

Over het Weer wordt veel geluld maar Niks aan gedaan!!

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 4 Dagen, 8 Uren geleden  
Hi Ronnie,

Neerslag is er inderdaad in vele vormen...

Van mij mag het neerslag heten want regen valt er immers dit jaar weinig, ha,ha...

Wachten dus dit weekend of er langer dan 1 uur neerslag valt !

Groet,
Paul
PScho (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 4 Dagen, 7 Uren geleden  
Volgens de Dikke van Dale bestaat neerslagmeter niet.
Regenmeter : instrument ter bepaling van de hoeveelheid neerslag die gedurende zekere tijd ergens valt. Synoniem : udometer of pluviometer.

Neerslag : collectieve benaming voor regen, sneeuw en hagel.

Dus is het een regenmeter die neerslag meet.

Maar nu weer on-topic. Het onderhoud.

Groet,
Remko
relin (Gebruiker)
Senior forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 09/11/2018 19:32 Door relin.

Re:Onderhoud/Voorzorg aan de Weerstations 4 Dagen, 2 Uren geleden  
Eckhardt schrijft:
Goede tips! Ook het winterklaar maken van de regenmeter komt er weer aan. Hoewel een flink sneeuwdek hier meer uitzondering dan regel is, vind ik het altijd jammer dat je op dagen met sneeuwval vaak geen actuele neerslagmeting hebt door bevriezing.
Zijn er hier waarnemers die een verwarmingselement gebruiken voor hun regenmeter om de sneeuw te kunnen laten smelten, en zo ja, ben ik zeer benieuwd naar de constructie daarvan.

Groet Olaf

ps. Laat die "horrorwinter" maar komen, heerlijk!

Hallo Olaf,

Gebruik een Davis originele verwarming, constructie is origineel van Davis en werkt perfect en meet zo al jaren.
Fijne ervan is dat er inderdaad Neerslag is tijdens sneeuw en niet als het 3 dagen vriest en sneeuwt en de 4 dag zon is dat er dan Neerslag is.

Er zijn ook alternatieven met eigen ontwikkelingen, maar gebruik je een VP2 is mijn advies koop een origineel iets zodat er niks stuk kan gaan, kost wat maar je hebt er veel plezier van.
Temperatuur schakelaar zit op de print van het verwarmingselement en schakelt dus van zelf, echter heb ik hier een domotica schakelaar op gezet zodat ik het hele gebeuren op afstand kan aanzetten, als koud is en geen neerslag komt is het jammer van het verloren energie, toch 26,4 watt en ja wat niet nodig is dat is niet nodig en komt er neerslag in de vorm van hagel of sneeuw of ijzel dan zet ik hem gewoon op afstand aan, gewoon een tip of idee.

Succes.

Marcel.

WSParkstad (Gebruiker)
QRZ PD4MM
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Weerstation Parkstad Locatie: Kerkrade Geboortedatum: 1966-12-05
Gelogd Gelogd  

Ik ben ik, ik ben niet volmaakt, ik ben niet perfect maar zo ben ik, ik weet wie ik ben, ik weet wat ik wil soms ben ik een prater, soms ben ik stil.

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 61 gasten online