Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Nieuw weerstation, maar welke? (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Nieuw weerstation, maar welke?
Nieuw weerstation, maar welke? 2 Weken, 1 Dag geleden  
Goedenavond mensen, mijn weerstation, de Oregon Scientific WMR200, heeft het een tijdje terug begeven.
Ik heb het nog een aantal weken geprobeerd, maar uiteindelijk toch de upload naar HWA gestopt, omdat de data helemaal niet meer betrouwbaar was.

Nu ben ik me aan het oriënteren op een nieuw weerstation.
Ik heb al gekeken naar de Meteobridge Red met de VP2 ISS, maar als je het forum leest, dan wordt je daar niet vrolijk van (of zijn dat oude berichten?).

Deze oplossing MB Red en VP2 ISS sprak mij wel aan, omdat je geen aparte console nodig hebt (staat bij mij maar te verstoffen achter het gordijn en je weinig extra hoeft te doen (althans dat dacht ik).

Kunnen jullie deze aanbevelen?
Kun je normaal uploaden naar weernetwerken, zoals hwa, wunderground, enz.
Kun je data rechtstreeks naar je website uploaden,enz.

Ik hoor graag jullie reacties.
Ook als jullie deze afraden en een andere optie beter zouden vinden.
Alvast bedankt.
WeerstationGraveNL (Gebruiker)
Davis VP2 ISS met Meteobridge Pro uploadserver
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Weerstation Grave Locatie: Grave (NB)
Gelogd Gelogd  

Groeten, Peter

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Nieuw weerstation, maar welke? 2 Weken geleden  
Hallo Peter

Het beste kun je de Davis Professioneel bekabeld weerstation model 6152CEU nemen.
Ik moet zeggen dat ik zelf een draadloos weerstation wat onbetrouwbaar vind je moet af en toe de batterijen vervangen en dit moet altijd op een ongunstig moment gebeuren, maar er zijn weeramateurs die een hekel aan kabels hebben, en ik moet zeggen het staat ook niet netjes.
Ik heb de kabels weggewerkt in kunstof buizen vlak over het maaiveld en als je dit netjes doet ziet niemand er wat van.

Ik meet nog steeds met de weather monitor II van Davis deze is al wel 25 jaar oud, er zijn inmiddels al getallen uitgevallen op de display maar op de monitor is alles nog goed zichtbaar.

Ik vindt het een geweldig weerstation, en ook ik moet een maal overstappen naar een
nieuwere. Dit wordt ook weer een Davis voor een Fuess of Lambrecht moet je wat dieper in de buidel tasten.

Groeten Ronnie..
baroman (Gebruiker)
Weathermonitor II van Davis
Goud forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Meteo Enschede West Locatie: Enschede West Geboortedatum: 1966-06-16
Gelogd Gelogd  

Over het Weer wordt veel geluld maar Niks aan gedaan!!

Ik had destijds ook een Oregon scientific WMR 200, tweedehands gekocht.
Echter door de vele ontvangst perikelen besloten dat er een degelijk weerstation voor in de plaats moest komen.
En ja dan kom je uit bij Davis in mijn geval, gewoon een draadloze versie.
Samen met een meteostick en een gewone meteobridge.
Dit was toen voor mij de beste keuze.
Maar meteostick kan niet de voorspelling van de Davis console doorgeven naar mijn site.
Dus meteostick verkocht en een clone logger aangeschaft (Belfryboy).
Deze in de console gemonteerd en met een USB kabel op mijn meteobridge.
Later nog een nieuwe solar sensor en een tweedehands UV sensor erbij aangeschaft.
Weer later wat uitgebreid met een draadloze tweede temperatuur meting op klomphoogte.
Alles draait nu bijna 2 jaar probleemloos, binnenkort jaarlijkse schoonmaakbeurt van het hele station en dan zal ik preventief de batterijen van de zenders vervangen.
Een meteobridge red is duur maar heeft wel meer mogeljkheden qua opslag van data op een sd kaartje, ik zou voor gewone meteobridge gaan met een USB logger in de console.
Ik kan als ik het wil tegelijk Cumulus draaien via TCP/IP.
Dat is het mooie van meteobridge.

Afhankelijk van voorkeur kan je idd ook bedraad doen, echter ontvangst van Davis is bij mij nog nooit uitgevallen via draadloos.
En bedraad station kan alleen met een console dacht ik.

Persoonlijk vindt ik een console bij een weerstation horen, even een snelle blik op de voorspelling en actuele situatie vind ik makkelijk.

Succes met het vervolg, groeten Tjeerd
T.J. (Gebruiker)
Goud forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Weerstation Noordbergum Locatie: Noordbergum, Friesland Geboortedatum: 1973-09-10
Gelogd Gelogd  

Davis Vantage pro2 met solar en UV
Belfryboy logger
Meteobridge 3.5 / Cumulus
Leuven template 2.8j

Hallo Peter en anderen,

Mijn draadloze Davis VP2-plus set-up werkt goed. Heb draadloze signaaloverdracht van ISS (in het weiland) naar console van ongeveer 85 mtr. rechte lijn zonder obstakels, behalve dan een raam HR-glas. Ik heb toentertijd (2006)gekozen voor een seriële datalogger in de console, deze datalogger aangesloten op een serial2ethernet convertor zodat het signaal op mijn LAN zichtbaar is. Weerstation pc staat evenals de console op zolder.

Op weerstation-pc draait Virtual VP, waardoor ik tot 8 weer programma's kan draaien. Draai alleen WeatherLink en Cumulus. Deze weerstation-pc verzorgd ook de upload naar de website.
Via een van de virtuele poorten gooi ik het signaal weer het LAN op en op een laptop "pik ik het signaal weer op" in de woonkamer draai ik nogmaals een versie van Virtual VP met ook WeatherLink en Cumulus. (Eigenlijk dus dezelfde set-up als op de weerstation-pc). Deze gebruik alleen om e.e.a. te controleren, verder niets.
De weerstation-pc is energiezuinig en draait nog steeds op XP, in 12 jaar tijd preventief de HD vervangen, verder niks aan gedaan. Draait nog steeds 24/7 zonder problemen.
Op de weerstation-pc en laptop heb ik TeamViewer geïnstalleerd, zodat ik van waar dan ook kan inloggen op mijn weerstation-pc, en dat is wel eens handig.

Verder de hele mik-mak aangesloten op een 8-poorts switch en UPS, zodat in geval van eventuele spanningsuitval de weerstation-pc gecontroleerd alles afsluit, de VP2 console heeft ook nog een interne spanningsvoorziening d.m.v. 3 stuks 1,5V C-cellen.

Dit draait eigenlijk allemaal zonder problemen. Waarmee ik wel op gezette tijden problemen mee heb zijn de sensoren: wind-snelheid, neerslag en temp/hum sensor zijn ieder al meerdere malen defect geweest, zijn toch vrij prijzige sensoren (behalve reed-contact rain-bucket). En die dingen gaan altijd kapot als je op het werk bent en in de winter, als het 's-avonds donker is als je thuis komt. Om dan nog met een zaklamp in de stromende regen/koude wind naar het weiland te lopen, heeft niet veel zin meer. Ik wacht dan vaak tot het weekend en iets beter weer.
Maar dat is meer mijn eigen schuld, ik had de ISS ook in de tuin kunnen plaatsen, 5 mtr. van de achterdeur.

Verder staat er naast het huis in de tuin nog een bekabeld Davis station van het type Weather Wizard III. (het kleine broertje van de Weather Monitor II van Ronnie). Deze heeft ook een seriële datalogger aan boord om wekelijks even aan de laptop te hangen en de meetdata in te lezen. De Weather Wizard III heeft alleen temp, wind en neerslag meting. Maar is een onverwoestbaar ding en leuk voor erbij.

Dit is zo ongeveer de hele set-up, waarover ik eigenlijk al die jaren zeer tevreden ben.
Davis is een goed product, maar ook prijzig. Het is qua console-display en software wel een beetje oubollig maar daardoor ook oerdegelijk.

Als ik nog eens voor de keuze zou staan zou ik er weer voor gaan.

gr. Remie
weerstationhoogeloon (Gebruiker)
Vantage Pro 2 Plus, Weather Wizard III
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Weerstation Hoogeloon Locatie: Hoogeloon Geboortedatum: 1957-00-00
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 10/03/2019 21:53 Door weerstationhoogeloon.

Weerstation Hoogeloon
Davis Vantage Pro 2 Plus Wireless, Weather Envoy VP2,
Davis Weather Wizard III,
fit-PC-Slim (verbruik: ~7Watt !!!);
StartWatch 1.1.1.144, Virtual VP 1.2.5.74, Weatherlink 6.0.3 seriële datalogger, Cumulus 1.9.4.1085, FWICalc 10.1.1.104, XP-pro SP3

WeerstationGraveNL schrijft:
Goedenavond mensen, mijn weerstation, de Oregon Scientific WMR200, heeft het een tijdje terug begeven.
Ik heb het nog een aantal weken geprobeerd, maar uiteindelijk toch de upload naar HWA gestopt, omdat de data helemaal niet meer betrouwbaar was.

Ik heb al gekeken naar de Meteobridge Red met de VP2 ISS, maar als je het forum leest, dan wordt je daar niet vrolijk van (of zijn dat oude berichten?).

Deze oplossing MB Red en VP2 ISS sprak mij wel aan, omdat je geen aparte console nodig hebt (staat bij mij maar te verstoffen achter het gordijn en je weinig extra hoeft te doen (althans dat dacht ik).

Je kan de standaard meteobridge nemen, bv met de TPlink3020
Data uploaden kan naar diverse weersites, waarvan je de grafieken dan weer van kunt gebruiken.
Ook via ftp, sftp uploaden naar een website, sql database.
Met laatste heb ik geen ervaring, maar genoeg anderen hier die dat wel hebben.
Kwestie is of jezelf je weerdata wilt bewaren, en/of leveren aan externe weersites.
Een weerstation kiezen is een budgetkwestie.
Het mooiste is een Davis VP2, eventueel Davis Vue.

Draadloos of bedraad is een persoonlijke keuze.
Voor beiden moet je af en toe de batterij van de ISS vervangen.
In beide gevallen worden zonnecellen gebruikt om een interne powercap te laden met energie, waarop het weerstation werkt.
De batterij is er voor wanneer er geen zon is.

Hopelijk heb je nu wat meer overwegingen voor een bewuste keuze.
Vragen voor meer of specifiek info kan altijd, eventueel via een PM.

Groet, Peter
pb2rdf (Gebruiker)
Davis VP2 Plus wireless + extra temp/hum sensor
Goud forum deelnemer
graphgraph
Meteo Schollevaar Locatie: Capelle ad IJssel
Gelogd Gelogd  

Re:Nieuw weerstation, maar welke? 1 Week, 6 Dagen geleden  
….

...

Als je doelt op onder andere het topic dat ik een half jaar geleden startte (problemen MB Pro Red weerstation siebengewald) dan kan ik je achterdocht begrijpen. Ik weet alleen niet of je ook mijn laatste bericht hebt gelezen: mijn Meteobridge Pro Red draait inmiddels al een aantal maanden probleemloos. Ik gebruik een Davis VP2 Plus draadloos. Het weerstation staat op ca. 100 m van de MeteoBridge, ontvangst draadloos via console en/of Envoy. Rechtsstreeks ondervindt de MB problemen met de ontvangst vanwege de afstand, maar daar hebben de console en/of Envoy geen last van: die ontvangen feilloos op die afstand, ondanks geen vrij zicht op de meetmast en de console/Envoy binnen achter dikke muren. De console en/of Envoy laat je het signaal doorsturen naar je MB, werkt perfect!

Mijn ervaringen met de Davis VP2 Plus zijn zeer positief. Ik heb het station inmiddels ruim 15 jaar, in die tijd heb ik de thermohygrosensor een keer vervangen (omdat de nieuwe nauwkeuriger was, niet omdat de oude defect was), de UV-sensor een keer vervangen (omdat een gans deze een keer had volgepoept en de sensor overleden was) en de windmeter vervangen (afgelopen zomer pas!). Ik kan wel zeggen dat ik dat zeer beperkt vind voor station van deze leeftijd... Bijkomend voordeel: bijna geen onderhoud aan je sensoren, jaarlijks een keer een poetsbeurt met een schone doek en gewoon leidingwater, dat is alles!

Succes met je keuze!

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Goud forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

Re:Nieuw weerstation, maar welke? 1 Week, 5 Dagen geleden  
Dankjewel voor ALLE antwoorden.
Ik was vooral ook benieuwd naar de reactie van Jeroen (omdat ik weet dat hij een MB Pro met VP heeft).
Ik laat het nog even beklijven, maar ik nijg steeds meer naar de VP2 ISS i.c.m. de Meteobridge Pro.

Hopelijk ben ik snel weer online met eigen data!
Dankjulliewel, wordt vervolgd...
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Groeten, Peter

Re:Nieuw weerstation, maar welke? 1 Week, 5 Dagen geleden  
Dankjewel voor ALLE antwoorden.
Ik was vooral ook benieuwd naar de reactie van Jeroen (omdat ik weet dat hij een MB Pro met VP heeft).
Ik laat het nog even beklijven, maar ik nijg steeds meer naar de VP2 ISS i.c.m. de Meteobridge Pro.

Hopelijk ben ik snel weer online met eigen data!
Dankjulliewel, wordt vervolgd...

Deze combinatie heb ik nu ook in gebruik. De VP2+ sinds 2008 en de MBPro Red sinds die enkele jaren geleden op de markt is gekomen. In het begin een probleem met de MBPro gehad met het intern geheugen ( Destijds opgelost en vervangen door de ontwikkelaar).
Probleem van de MBPro is in de nieuwere versies opgelost. Het geheel werkt al jaren zonder noemenswaardige problemen.
petergroeneveld (Gebruiker)
Leudalweer het weer voor Haelen en omstreken.
Platinum forum deelnemer
graphgraph
Geslacht: Man Meteo Leudal Limburg Locatie: Haelen, Gemeente Leudal, Limburg.
Gelogd Gelogd  

Nieuw! Bezoek onze onweerpagina's 24h per dag online.

Weerstation: Davis VP2+ | Blitzortung & Boltek onweer detectie

Re:Nieuw weerstation, maar welke? 1 Week, 3 Dagen geleden  
Zojuist de Meteobridge Red en Vantage Pro 2 ISS besteld.
Binnen 20 minuten was hij aangeboden aan de bezorgdienst en kreeg ik bericht met de track 'n trace code.
Dat is snel, dat lijkt... wel
Als het goed is wordt hij morgen rond de middag aangeboden en kunnen we gaan installeren en zijn we weer snel online (hoop ik)
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Groeten, Peter

Re:Nieuw weerstation, maar welke? 1 Week, 3 Dagen geleden  
hallo ik ben guido,woonachtig in de kop v nh. we kijken al jaren naar het weeractueel. en we hebben al jaren zin in een station. maar doen het steeds net niet omdat het net te ingewikkeld lijkt.
in het vorige item hierboven las ik dat de davis een goede keus is, maar welke moeten we nu kopen , we willen draadloos. en waar is een meteobridge red voor.

dus kortom wat moeten we kopen en waar en krijgen we het zelf op gang zodat we gegevens kunnen aanleveren.of krijgen we daar hulp bij?

mvg guido
guido (Gebruiker)
Nieuw forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 14/03/2019 15:58 Door guido.

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 103 gasten en 2 leden online