Algemeen forum voor discussie over de website
Door Ronados
#2576
De mensen achter Het Weer Actueel zijn, na een wat rustigere periode door feestdagen, weer begonnen met het verbeteren en maken van (nieuwe) functies.

Een van die dingen is het temperatuur kaartje. Versie 2.04 zal binnenkort worden geinstalleerd op de website, maar eerst moet er nog een en ander worden aangepast.

Voor een van die aanpassingen wil ik jullie om hulp vragen. In versie 2.04 willen we gebruik gaan maken van temperatuur in tekst op vaste plaatsen. Graag zou ik met jullie willen discusseren over deze plaatsen. Voor de testfase zijn deze plaatsen gebruikt: (let wel op, dit zijn niet locaties van weerstations van Het Weer Actueel, maar gewoon strategisch goed verdeelde locaties)

Afbeelding

Graag hoor ik jullie suggesties, eventueel aangegeven op een kaartje van de benelux.

- Ronados
#2577
Ziet er goed uit Ronados.

Ik heb twee opmerkingen:

Een puntje zetten bij de temperatuur, is overbodig. Het is namelijk de temperatuur van een heel gebied.

Als de temperatuur over twee of meer kleur gebieden valt, dan zou ik de temperatuur automatisch laten opschuiven.
Door mavlo77
#2579
Ziet er idd goed uit.
Echter: in het gebied 7-8 graden (volgens de legenda) zitten dus temperaturen tussen jawel ... 7 en 8 graden. Het is dan natuurlijk altijd zo dat de RAND van het gebied ofwel 7 ofwel 8 graden is, en in het midden van het gebied iets er tussenin en niet precies 7 of 8, want anders had die lijn daar wel gelopen...

Zoals het er nu staat klopt het dus niet. Ik zou dus bij het puntje ook precies exact de temperatuur van die locatie weergeven (zoals het KNMI ook doet). Anders als je met vaste afgeronde waarden werkt, kun je alleen maar temperaturen op de lijntjes zetten.

* niet om te zeuren, maar het is bedoelD ipv bedoelt. Ik geeft het ook even aan omdat het op een gegeven moment ook een visite-kaartje is, de site. Zeker nu hij al bij de links van KNMI staat.

EDIT RONADOS: Aangepast, bedankt!
#2581
mavlo77 schrijft:
Ik zou dus bij het puntje ook precies exact de temperatuur van die locatie weergeven (zoals het KNMI ook doet).

Dat is inderdaad een goed idee. Dan moeten we wel de temperatuur gecentreerd plotten op het puntje (en het puntje weglaten).

@Ronados
Voor het bepalen van de plaats van de temperatuur kunnen we het volgende doen:

we houden de strategische plaatsen zoals nu aan. We gaan vanuit dat punt kijken in een rechthoek van pixel (x-15, y-10) tot (x+15, y+10) of de hoekpunten in hetzelfde kleurgebied vallen. Zo ja, dan kunnen we de temperatuur plaatsen midden in deze rechthoek, zo nee dan kunnen we het volgende doen:

we houden voor ieder punt een lijstje van 'n x aantal strategisch 'failover punten' bij. Dan kunnen we bovenstaande methode toepassen op deze punten, totdat we een geschikt gebied vinden om de temperatuur te plaatsen.

We zullen proefondervindelijk moeten vaststellen hoe groot deze rechthoek moet zijn, en hoeveel 'failover' plaatsen we nodig hebben.
Door Ronados
#2582
Luc
Beide suggesties zal ik erin verwerken.

Mavlo77
Bedankt voor het corrigeren! Het was nogal laat gisteravond, laten we het daar maar op houden :lol:.

Luc & Mavlo77
Ik zal kijken of de exacte temperatuur mogelijk is. Dit zal echter wel meer van de server gaan vragen, omdat ik het in de while loop van de pixelbehandeling moet stoppen. Deze whileloop behandeld +/- 320 000 (EDIT: Om precies te zijn: 297 443) pixels en berekend de temperatuur van al die pixels. Luc's server doet ongveer 180 seconden over die behandeling, de mijne 220 seconden. Misschien dat de nieuwe server binnenkort nog sneller kan.

Edit: Ik kan ook gewoon het script voor het berekenen van de pixeltemp uit die while loop halen en die gebruiken voor het berekenen van de pixeltemp van de vaste temperatuur plaatsen. Dat zal ik eerst maar eens proberen.
Door Doornenburg weerstation
#2600
mogelijk de weerstations erin zetten of wordt het dan te druk. zou zo'n kaartje ook voor de windrichting en windsnelheid en baro gemaakt kunnen worden?
Is het een idee om het buienradar gebeuren er overheen te plaatsen?


Zie ook als voorbeeld het kaartje van WD live:

http://www.doornenburgweer.nl/phpfiles/live1new.php

en selecteer dan de knop "Mesomap"

gerard
Door Ronados
#2601
Weerstations komen er niet in, het wordt dan inderdaad te druk. Kaartjes voor wind etc. zijn nog niet serieus overwogen. Er is echter wel eens over gepraat. Mochten hier ontwikkelingen over zijn dan zullen we dat plaatsen op het forum.

Misschien dat we met een javascript buienradar er over heen kunnen plaatsen, maar in de PHP versie van 2.04 zal dit niet komen. Met PHP is dat te onlogisch, omdat het dan veel complexer wordt dan met javascript. Ook kan dit mogelijk voor problemen zorgen voor webmasters die het plaatje willen overnemen.
Door Luc
#2604
De buienradar over dit plaatje plaatsen is lastig, omdat de afmetingen niet overeenkomen met die van de radar beelden. Dit zou wel mogelijk zijn als we het plaatje dezelfde afmetingen geven. Nadeel is dan weer dat het plaatje erg groot wordt.