Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
#11774
Vandaag is een nieuwe moderator beheer module in gebruik genomen. Het doel van deze module is het verbeteren van de data kwaliteit op HWA. Met deze nieuwe functionaliteit hebben de moderators een instrument in handen om weerstations tijdelijk of permanent uit te sluiten voor de extremen pagina (homepage), land- en provincie banners en voor de weerkaartjes.

In een later stadium bekijken we of we ook op de overzichtspagina per land of provincie, rekening gaan worden met deze uitsluitingen.

Een moderator kan een uitsluiting toekennen per grootheid. Dit wil zeggen voor ‘Temperatuur’, ‘Neerslag’ en ‘Wind’. Indien een weerstation bijvoorbeeld grove afwijkingen meet bij temperatuur, dan kan deze worden uitgesloten voor ‘Temperatuur’. Voor de neerslag gegevens kan de data van het betreffende weerstation nog steeds gebuikt worden.

Hoe gaan we werk?
Voor alle weerstations zijn alle oude bestaande ‘bans’ opgeheven. Iedereen begint dus weer met een schone lei. Indien we grove afwijkingen detecteren, dan leggen we in eerste instantie een tijdelijke uitsluiting op. Een tijdelijke uitsluiting geldt altijd voor de huidige en volgende dag, dus maximaal 2 dagen.

Indien een weerstation daarna voor dezelfde grootheid nogmaals ongeloofwaardige data aanlevert, dan zal wederom een tijdelijke uitsluiting gegeven worden voor deze grootheid. Indien er binnen een kwartaal voor de derde keer ongeloofwaardige data wordt aangeleverd, dan zal worden overgegaan tot een permanente uitsluiting voor deze grootheid. Alleen als een weerstation aannemelijk kan maken dat hij verbeteringen heeft doorgevoerd, zal een permanente uitsluiting worden opgeheven.

Wat zijn de voordelen t.o.v. de oude bans?
[ul][li]Moderators kunnen nu per grootheid een uitsluiting opleggen.[/li][li]Tijdelijke uitsluitingen worden automatisch opgeheven.[/li][li]Alle uitsluitingen worden gelogd, waardoor moderators beter kunnen beoordelen of er een permanente uitsluiting gegeven moet worden.[/li][/ul]

Zijn er ook nadelen?
Omdat iedereen met een schone lei begint, kan er in het begin wat vaker afwijkende data getoond worden.

Kan ik ook zelf aangeven dat een bepaalde grootheid van mijn weerstation niet goed is?
Ja dat kan. Indien je al weet dat een bepaalde grootheid van jouw weerstation niet representatief is, post dat dan onder dit topic. De moderators zullen dan een permanente uitsluiting geven voor die grootheid.

Als je het niets eens bent met de uitsluiting
Reageeer dan op de PM die je hebt ontvangen van de moderator en ga in discussie met hem. Hij heeft je de uitsluiting gegeven.
Door Regards
#11775
Luc,

Als men word uitgesloten krijgt men dan automatisch een e-mail als je uitgesloten bent?

Welke afwijkingen worden er gehanteerd?

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe jullie dit met de grootheid Wind gaan doen? Richting? Windstoot? Windkracht & Windsnelheid?

Gr Rik
Door weermaarssen
#11776
Luc

Een prima initiatief!

De afwijkingen bij HWA waren en zijn wel erg groot een tiental graden verschil in temperatuur heb ik gezien op enkele kilometers afstand. Dit komt bij de "kijkers" naar HWA ongeloofwaardig over. Ik hoop dat de leveranciers van data zich netjes aan de spelregels houden.

Groeten Louis
Door Pim
#11780
Hoi Luc,

Komt dit allemaal wel goed?
Het valt me op, dat de banner van het actuele weer in de prov. Drenthe
achter loopt of hij kijkt alvast vooruit!
Er klopt in elk geval weinig van, als je deze vergelijkt met de actuele gegevens van de stations.

Groeten
Pim
Weerstation Roden
Door Eckie76
#11784
Prima ontwikkelingen op HWA, hoed af.
Wie zijn de moderators? Blijven dat Luc, Thierry en Kees?
Door Luc
#11793
Goeie vragen. Zie mijn opmerkingen onder de vraag

Als men word uitgesloten krijgt men dan automatisch een e-mail als je uitgesloten bent?
Op dit moment gaat het mailen nog niet automatisch. Dat is wel een wens die we als moderators hebben. Voorlopig wordt er nog handmatig een mail gestuurd.

Welke afwijkingen worden er gehanteerd?
Dat is een makkelijke vraag waarop het antwoord niet zo eenvoudig is. Neerslag bijvoorbeeld heeft een erg lokaal karakter. Als er 10mm valt bij een weerstation en bij een weerstation 5km verderop slechts 2 mm, dan hoeft er nog niks mis te zijn met de neerslag meting. In eerste instantie zullen we dus echt de extreme, zekere foute waardes uitsluiten. Als een weerstation bijvoorbeeld 2000mm neerslag aangeeft, dan is het zeer aannemelijk dat dit onjuist is.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe jullie dit met de grootheid Wind gaan doen? Richting? Windstoot? Windkracht & Windsnelheid?
De windsnelheid is door de meeste amateurs moeilijk te meten door invloed van de omgeving. Het 10 minuten gemiddelde dat op deze site wordt gebruikt ligt in de praktijk vaak lager dan de werkelijke windsnelheid. Voor een afwijkende 10 minuten gemiddelde hebben we in het verleden nog nooit een weerstation hoeven bannen. De windkracht in Beaufort wordt berekent op basis van de 10 minuten gemiddelde.

Op dit moment wordt de maximale windstoot weergegeven op de extremen pagina. In het verleden zagen we daar weleens onverklaarbare uitschieters van bijvoorbeeld 250km per uur. Zulke waardes willen we niet op de homepage hebben staan. Daarom zullen we uitsluitingen waarschijnlijk vooral geven voor extreme windstoten. Maar ook weerstations die altijd 0 km/u meten terwijl het in het hele land behoorlijk waait, kunnen waarschijnlijk (tijdelijke) uitsluiting krijgen.

Wie zijn de moderators? Blijven dat Luc, Thierry en Kees?
Ja dat zijn de moderators op dit moment. Indien de situatie daar om vraagt, dan kan er eventueel nog een moderator bijkomen.

Komt dit allemaal wel goed?
Het valt me op, dat de banner van het actuele weer in de prov. Drenthe
achter loopt of hij kijkt alvast vooruit!
Er klopt in elk geval weinig van, als je deze vergelijkt met de actuele gegevens van de stations.
Alles komt goed. Op dit moment zie ik in de banner dezelfde extremen als op in het overzicht van de provincie Drenthe op http://www.hetweeractueel.nl/drenthe. Plaatjes worden wel vaak gecached door de browser. Kan daar het probleem zitten bij jouw?
Door Pim
#11802
Luc,

Sorry, ik weet niet wat cachen door de browser betekent, of is dat (vraag ik mij af) misschien de vertraging van overbrengen van gegevens?
Zal wel niet, want dan zou de data van HWA intern trager zijn dan externe data.

Wat ik zie (en dat is me nog nooit eerder opgevallen), dat als ik kijk op Nederland/Actueel/Drenthe en dan de waarden van de stations vergelijk met de waarden in de banner, zijn verschillen zichtbaar. Er zit verschil in stations-extremen en banner op onwillekeurige momenten. De temperatuur in de banner is dan ook afwijkend van die welke het station zelf aangeeft op dat moment. Voorbeeld: Om o.m. 23.42 uur waren 3 aanwijsbare fouten aanwezig, maar van 23.47 uur tot 0.23 uur liep alles wel weer gelijk.


Pim
Weerstation Roden
Door Regards
#11818
Luc schrijft:
Als men word uitgesloten krijgt men dan automatisch een e-mail als je uitgesloten bent?
Op dit moment gaat het mailen nog niet automatisch. Dat is wel een wens die we als moderators hebben. Voorlopig wordt er nog handmatig een mail gestuurd.

Fijn dat er een mail word gestuurd als men is uitgesloten, wat ik met deze vraag bedoelde is dat dan diegene weet dat men ergens voor is uitgesloten en hier dan wat aan zou kunnen gaan doen om het op te lossen.
Jammer dat het inderdaad niet automatisch gaat voor de moderators (lees: extra werk).

Luc schrijft:
Welke afwijkingen worden er gehanteerd?
Dat is een makkelijke vraag waarop het antwoord niet zo eenvoudig is. Neerslag bijvoorbeeld heeft een erg lokaal karakter. Als er 10mm valt bij een weerstation en bij een weerstation 5km verderop slechts 2 mm, dan hoeft er nog niks mis te zijn met de neerslag meting. In eerste instantie zullen we dus echt de extreme, zekere foute waardes uitsluiten. Als een weerstation bijvoorbeeld 2000mm neerslag aangeeft, dan is het zeer aannemelijk dat dit onjuist is.

Is duidelijk, thnx.

Luc schrijft:
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe jullie dit met de grootheid Wind gaan doen? Richting? Windstoot? Windkracht & Windsnelheid?
De windsnelheid is door de meeste amateurs moeilijk te meten door invloed van de omgeving. Het 10 minuten gemiddelde dat op deze site wordt gebruikt ligt in de praktijk vaak lager dan de werkelijke windsnelheid. Voor een afwijkende 10 minuten gemiddelde hebben we in het verleden nog nooit een weerstation hoeven bannen. De windkracht in Beaufort wordt berekent op basis van de 10 minuten gemiddelde.

Op dit moment wordt de maximale windstoot weergegeven op de extremen pagina. In het verleden zagen we daar weleens onverklaarbare uitschieters van bijvoorbeeld 250km per uur. Zulke waardes willen we niet op de homepage hebben staan. Daarom zullen we uitsluitingen waarschijnlijk vooral geven voor extreme windstoten. Maar ook weerstations die altijd 0 km/u meten terwijl het in het hele land behoorlijk waait, kunnen waarschijnlijk (tijdelijke) uitsluiting krijgen.

Is ook duidelijk, wederom thnx.

Pim schrijft:
Luc,

Sorry, ik weet niet wat cachen door de browser betekent, of is dat (vraag ik mij af) misschien de vertraging van overbrengen van gegevens?
........

Pim
Weerstation Roden

Wat Luc bedoelt is dat er tijdelijk een 'plaatjes' van de website die je bezoekt word opgeslagen op jouw PC (tijdelijke internet bestanden in IE), zodra je een webpagina opnieuw opvraagt dan gaat IE eerst kijken of je het plaatje al op je harde schrijf hebt staan en hoe oud deze is (zie hier onder), dit om de webserver te ontlasten om opnieuw telkens hetzelfde plaatje te gaan downloaden naar jouw browser.

Maar dit ligt ook aan de website die je bezoekt, deze kan namelijk een instelling hebben om cache geheugen in of uit te schakelen en hier een bepaalde tijd aan te hangen voordat het opnieuw moet worden ververst.

Ik neem even als voorbeeld HWA, deze draait onder Joomla! hier kan een webbeheerder (Luc) het zo instellen dat bijvoorbeeld de website pagina 15 minuten word opgeslagen, en na deze tijd weer word ververst (zelf draai ik ook onder Joomla! maar heb deze functie uit staan).

Weet het niet 100% zeker dat het zo werkt, dus hang me hier niet aan op, heb hier ook niet zo veel 'kaas' van gegeten (ben maar een 'oude' man, weet ook niet alles), hoop in ieder geval dat je hier wat aan heb en het een 'beetje' duidelijk is voor je.

Gr Rik
Door Pim
#11825
Rik,

Als ik zo naar jouw leeftijd kijk, dan ben je nog hartstikke piepjong (ik ben van 1947).

Dank je wel voor de uitleg, daar heb ik weer wat van geleerd.
Ja dat zal de oorzaak wel zijn en het zal wel niet anders kunnen.
Maar ik blijf het slordig vinden, dat boven in beeld b.v. Assen 14.8 graden aangeeft, wat op dat moment de laagste temperatuur is, terwijl in de banner een heel andere plaats met een hogere temperatuur als laagste wordt vermeld.

Groeten Pim
Weerstation Roden
Door jango
#11827
Hallo moderatoren

Kwaliteitsverbetering HWA

Ik hoop wel dat dan ook snel en accuraat word opgetreden.

Zie nu 19.25 uur 3 extreme die niet kloppen.

Max. temperatuur
Wind
Neerslag

Verder,

Stelt Luc ook dat een automatische ban voor neerslag zou kunnen zijn als er bv 2000 mm. is gemeld op 1 dag .
Het lijkt mij beter om deze op 100 mm te zetten of een fractie meer maar volgens mij is in Nederland nog nooit 100 mm op 1 dag gevallen.

Verder vind ik deze methode van ban geven wel goed mits goed toegepast.

groet Jan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11