Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Meteonoord
#3832
Hi waarde collega's,

Recent heb ik Davis 6345, 6440, 6420, 6470 aangeschaft. Grondtemperatuur, grondvochtigheid, bladtemperatuur en bladvochtigheid kunnen worden gemeten.
Hiermee is Nederland weinig ervaring. Ook ik krijg het nog niet goed. De verkregen waarde´s zijn niet te vertrouwen.

Wellicht doe ik iets fout of zitten er bug´s in de apparatuur. Who knows ?

Is er iemand die hiermee ervaring heeft dan wel ook gebruikt maakt van deze apparatuur ?

Ik hoor het graag.

Met collegiale groet,

Bert J. van Bergen
Door Meteo Simpelveld
#3839
Meteonoord schrijft:
Hi waarde collega's,

Recent heb ik Davis 6345, 6440, 6420, 6470 aangeschaft. Grondtemperatuur, grondvochtigheid, bladtemperatuur en bladvochtigheid kunnen worden gemeten.
Hiermee is Nederland weinig ervaring. Ook ik krijg het nog niet goed. De verkregen waarde´s zijn niet te vertrouwen.

Wellicht doe ik iets fout of zitten er bug´s in de apparatuur. Who knows ?

Is er iemand die hiermee ervaring heeft dan wel ook gebruikt maakt van deze apparatuur ?

Ik hoor het graag.

Met collegiale groet,

Bert J. van Bergen


Goedemiddag,

Ik werk met grondtemperatuur (-10 cm onder rooiveld), het werkt goed alleen een nadeel kan zijn dat deze temperatuur niet per tienden aangeeft, maar gemiddeld per 0,6 graad.

Groet Bert
Door weerzoetermeer
#3846
Hoi Bert,

Kan je misschien wat meer uitleggen wat er dan niet goed gaat? Welke gegevens vertrouw je niet? Heb je wel voor de grond vochtigheid de stappen in de handleiding gevolgd zoals de tampon een tijd in het water hangen ect?
Door Meteonoord
#3851
Hi Thierry,

Ik heb de tampon, conform de voorschriften, een nacht laten zwemmen.

Misschien zit het hierin, kijk maar eens op : http://www.meteonoord.nl/Vantage/test.htm

De temperaturen van de grondtemperatuur en de bladtemperatuur zijn identiek terwijl de opdracht verschillend is :
Voor de grondtemperatuur : <--SoilMoisture1-->
Voor de bladtemperatuur : <--LeafWedness1-->

Ik begrijp het niet.

Groet

Bert
Door Meteonoord
#3852
Hi Thierry,

Ik heb de tampon, conform de voorschriften, een nacht laten zwemmen.

Het zit hem hierin, kijk maar eens op : http://www.meteonoord.nl/Vantage/test.htm

De temperaturen van de grondtemperatuur en de bladtemperatuur zijn identiek terwijl de opdracht verschillend is :
Voor de grondtemperatuur : <--SoilMoisture1-->
Voor de bladtemperatuur : <--LeafWedness1-->

Ik begrijp het niet.

Groet

Bert
#3857
Hallo

Ik heb zelf ook zo'n gewasmeter en beschouw hem als heel persoonlijk.
De grondtemp. op 60cm en op 30cm en de grondvochtigheid op die diepten zijn geheel voor het gewas dat je verbouwd, zoals ook de verdampingswaarde die je meet.

Bij elke plant die je verbouwd bestaat een optimaal verbouwingschema wat je d.m.v. zo'n gewasmeter zo goed mogelijk kan nabootsen.

Deze meter heeft eigelijk niets te maken met een weerstation maar wel voor de tuinder, omdat ook elke grondsoort anders is , ik heb er niets aan dat mijn buurman moet sproeien, hij kan wel opgebrachte zandgrond bezitten en ik op kleigrond mijn groenten verbouwen.

John
Door weerzoetermeer
#3859
Hoi Bert,

Ben je misschien vergeten een vinkje te zetten in de stations configuratie bij Leaftemp? Anders zou het misschien nog kunnen zitten in de aansluiting op de ISS. Zie je wel verschillen in de temperatuur in Weatherlink zelf of is het daar ook het zelfde?