Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Meteonoord
#4084
Hier komt even een vraag ( wellicht een onjuiste ):

Is het mogelijk om WD(L) en WL zo in te stellen dat deze om 18.00 van dag wisselen ?

Zoja, wellicht moet dat eens op het forum vermeld worden zodat dat ook op één spoor loopt.

Overigens ben ikzelf van mening dat een dag loopt van 00.00 tot 24.00 maar wellicht is dat puur gevoelsmatig.

Groet

Bert J. van Bergen
Door schilper
#4093
Zoveel mensen zoveel wensen. Wordt steeds verwarrender door de verschillende voorkeuren.
Wat gaan we doen?
00:00 uur
18:00 uur
20:00 uur
Ik denk dat een ieder gewoon zijn eigen voorkeur aan moet houden, vrijwillig of verplicht(door de software).

Gr.Harold
Door hansmiv
#4094
Ik denk dat Luc dat maar moet bepalen. Mij maakt het weinig uit. Mijn WD klikt om op 00:00 uur. Maar ik leg alle 10 minuten gegevens van mijzelf wel vast in een database. Mocht ik zin en tijd hebben om mijn website om te bouwen van WDL naar een eigen presentatie / grafieken, dan kan ik zelf bepalen welk venster ik instel.
In de diverse discussies is al gesuggereerd dat Luc wellicht de opgehaalde gegevens zelf ook in een database kan stoppen. Op dat moment is hij ook niet meer afhankelijk van de interpretatie van de verschillende stations / software / gebruikers.
Door wthus
#4098
schilper schrijft:
Zoveel mensen zoveel wensen. Wordt steeds verwarrender door de verschillende voorkeuren.
Wat gaan we doen?
00:00 uur
18:00 uur
20:00 uur
Ik denk dat een ieder gewoon zijn eigen voorkeur aan moet houden, vrijwillig of verplicht(door de software).

Gr.Harold


18:00 uur bestaat in feite niet, hiermee wordt dan meestal UTC bedoelt wat neerkomt op een 20:00 uur in de zomer en een 19:00 uur in de winter ;)
Tja, ik heb het niet bedacht (maar vind het wel net zo makkelijk). Voor inlichtingen dien je bij het vwk te zijn www.vwkweb.nl

;)

Metingen Onze metingen willen we in overeenstemming met wat gebruikelijk is binnen de Wereld Meteorologische Organisatie om 18 GMT doen. Dit is in Nederland 19 uur lokale tijd (20 uur zomertijd). Alle metingen zijn om 19 uur lokale tijd. Let op: gemeten verschijnselen na dit tijdstip worden toegeschreven aan de volgende dag.Het komt erop neer, dat u maar één keer per dag de weerhut opent en de aflezingen doet. Bent u op andere tijdstippen nieuwsgierig naar het weerverloop? Lees rustig af, maar verander onder geen enkele voorwaarde de waarnemingen van 19 uur! Een dag loopt dus van 19 tot 19 uur.Voorbeeld:Is het om 23 uur warmer dan om 19 uur, dan blijft voor die dag het afgelezen maximum van 19 uur gelden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de minimumtemperatuur, de vochtigheid, de luchtdruk enz.Neerslag na 19 uur gemeten telt mee voor de volgende dag.Voorbeeld:Als er op 31 juli na 20 uur (zomertijd!) nog neerslag wordt gemeten, dan wordt deze genoteerd bij 1 augustus. Net zo: Als er op 31 december na de avondaftapping nog 15 mm valt, dan wordt dit op 1 januari van het volgend jaar opgetekend. Als iedereen consequent de aflezingen om 19 uur doet, gaat het altijd goed. Er zijn uitzonderingen op deze algemene regel voor de rubrieken onweer en sneeuw.
Door Luc
#4101
In dit topic (http://www.hetweeractueel.nl/forum/software/5-dag-instellingen-weer-software/) geef ik aan dat ik een oplossing heb gevonden voor het probleem dat iedereen eigen (door het weerstation verplichte) voorkeuren heeft. Laten we die discussie daar voeren. Dat is efficienter....

@Bert: De Davis vantage pro i.c.m. Weatherlink kan niet om 18:00 UTC van dag wisselen. Misschien dat er mogelijkheden zijn met Weather Display, die software ken ik niet zo goed.