Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Meteo Simpelveld
#5952
[img size=350]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/Herschaalde_kopie_van_100_3079.jpg[/img] Als men bij een wireless VP2 een 24 fan plaatst dient men het orginele solar element te vervangen door de bij het bijgeleverde dubbele solarpaneeltje.
Het enkele lag bij mij maar in de kast en ik moest elke keer binnen het half jaar de batterij in de 2de temperatuursensor vervangen.
Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik het enkele solarpaneeltje (orgineel bij de VP2 geleverd) aangesloten heb op de 2de temperatuursensor en tot heden heb ik nog steeds niet de batterij hoeven te vervangen.
In de zender zit reeds een plug en wanneer je het kabeltje van de sensor verlengd kan deze via de invoer onder het kastje ingeleid worden en aangesloten. Achter het solarpaneeltje heb ik een roestvrijstalen plaatje zitten welke bevestigd is aan het tuinscherm en waar het solarpaneeltje overheen geschoven is. Deze is spatwaterdicht gemaakt met een rubberring.

Misschien een tip

Groet Bert
Bijlagen
Herschaalde_kopie_van_100_3079.jpg
Herschaalde_kopie_van_100_3079.jpg (50.89 KiB) 2726 keer bekeken
#5956
Dit is nu een top idee,

Ik zit met het zelfde euvel, hij ligt maar in dekast, maar je hebt me nu inderdaad op een super idee gebracht.
Dit experiment ga ik ook doen, of beter gezegd, dit ga ik doen, dit is gewoon een super top idee.
Ik snap ook niet waarom Davis dat standaard inbouwt in die sensor.
Helaas heb ik er nog een nodig, dus als iemand eentje over heeft, voel ik me wel aan bevolen voor overname.

Bert Super idee, dank je.
Door wthus
#5966
Hoi Bert,

Ik meenden laatst eens ergens op het forum gelezen te hebben dat het aankoppelen van een zonnecel niet mogelijk was aangezien er geen accu in deze zenders zit. Hoe doe jij dat dan, of maak je nu alleen gebruik van de zon op het moment dat de zon schijnt (zonder het op te slaan)?

En nog iets, was het niet makkelijker om het zonnecel loze deurtje te vervangen door het deurtje met de zonnecel erop? of kan dat niet?

Groet, Wilber.
#5973
wthus schrijft:
Hoi Bert,

Ik meenden laatst eens ergens op het forum gelezen te hebben dat het aankoppelen van een zonnecel niet mogelijk was aangezien er geen accu in deze zenders zit. Hoe doe jij dat dan, of maak je nu alleen gebruik van de zon op het moment dat de zon schijnt (zonder het op te slaan)?

En nog iets, was het niet makkelijker om het zonnecel loze deurtje te vervangen door het deurtje met de zonnecel erop? of kan dat niet?

Groet, Wilber.


Hallo Wilber,

Nee helaas kan dat niet, bij deze sensor zit het deurtje met twee scharnieren vast, en die wat over is die moet je schuiven.
Naar mijn weten zit er geen accu in die oplaad, die kennis die ik nu heb is dat als er genoeg zon is voor stroom, dat hij dus op de zonnecellen gaat en is die onvoldoende, dan gewoon op batterij. Dit merk je ook als die batterij leeg is, dan valt die helemaal weg als je de batterij eruit haalt, maar nogmaals dat is de informatie wat ik weet. Zou het anders zijn dan lees ik het wel hierzo.
Door Meteo Simpelveld
#5974
wthus schrijft:
Hoi Bert,

Ik meenden laatst eens ergens op het forum gelezen te hebben dat het aankoppelen van een zonnecel niet mogelijk was aangezien er geen accu in deze zenders zit. Hoe doe jij dat dan, of maak je nu alleen gebruik van de zon op het moment dat de zon schijnt (zonder het op te slaan)?

En nog iets, was het niet makkelijker om het zonnecel loze deurtje te vervangen door het deurtje met de zonnecel erop? of kan dat niet?

Groet, Wilber.

Goedemorgen Wilbert,

Er zit geen accu in maar de cel neemt de voeding over wanneer deze genoeg spanning levert. Zodra er teweinig licht is neemt de battrij het over.
Daarom heb ik ook geschreven ondersteuning.

Ik heb niet gekozen het deurtje te beschadigen om de volgende reden. Ik wist niet of het wel goed werkte. De tijd moest het leren.
En waarom zou ik wat beschadigen als dit niet nodig is.

Groet Bert
Door wthus
#5981
Bert en Marcel, dank voor het antwoord!

Ik wist niet dat het deurtje van de 2de sensor vast zat en dus niet demonteerbaar is, zal er vannavond eens naar kijken (nooit op gelet verder namelijk).
Heb helaas geen loze zonnecel tot beschikking zoals jullie, zou er ook een andere zonnecel aan gehangen kunnen worden, en zo ja, hoe (alle beetjes helpen nietwaar)?

> www.conrad.nl en dan snelzoeken op Zonnecel.
Door Meteo Simpelveld
#5982
Goedemiddag Wilbert,

Ik heb even in de documanteatie gekeken en de spanning gemeten welke de solarcel afgeeft.
Volgens mij moet een andere solarcel voldoen als die maar 3 Volt afgeeft, 100 % zeker ben ik hier niet van, je weet nooit hoe een fabrikant de zender opbouwt.

Dus advies: Ben voorzichtig met een andere solarcel, ik zou geen andere gebruiken.

Groet Bert
Door weerzoetermeer
#5985
Hallo!

In een ander topic heb ik al eens iets geschreven over de solarcel en batterij van de Davis.

De solarpanel van de Davis laad een supercap op (soort condensator). Deze supercap zit achter het witje plaatje in de ISS. De supercap zorgt ook voor de voeding als de zon weg is. Alleen is dit wel beperkt natuurlijk en daarom zit er een lithium (niet oplaadbaar) batterij in die voor de voeding zorgt als de zon niet sterk genoeg is of bij een aantal dagen mist of veel bewolking. De davis kan tot 9 maanden draaien zonder zon en doet dat dan op de lithium batterij. Heb je wel zon dan gaat de batterij natuurlijk veel langer mee.

In de draadloze windmeter van de Davis zit ongeveer het zelfde moederbord als de ISS. Dus ook een supercap en backup lithium batterij. Het enige verschil is dat alleen de windmeter maar werkt op dit board (helaas, anders zou je ook de UV en Solar sensor op het dak kunnen plaatsen zonder bedrading).


In dit topic staat ook een plaatje van de Supercap condensator zie link:

http://www.hetweeractueel.nl/forum/weer ... ion/Page-4

Het is altijd mogelijk om een ander solarpaneel te gebruiken als je maar niet over de spanning heen komt van het huidige paneel van Davis. Bij Conrad heben ze mooie panelen waarbij de zonnecel al in glas verwerkt zit. Hierdoor zijn ze beschermd tegen weersinvloeden.

Zie link met meer info:

Hmmm...als de ik de link plaats dan ziet het forum er niet meer uit. Hier het artikelnummer: 110330 - 89 Onderaan zie je meerdere voltage's staan met verschillende bestelnummers.

Je kan natuurlijk ook meer voltage kopen maar dan moet je met weerstanden gaan werken en dan moet je wel weten wat je doet. Belangrijk is natuurlijk ook hoeveel stroom het paneel kan leveren. Ik heb nog niet opgemeten hoeveel stroom het paneel van de Davis kan leveren bij volle zon. Als je hier onder gaat zitten wordt de supercap wellicht niet voldoende benut en gaat als nog de batterij snel leeg. Nou ja...het is allemaal een beetje experimenteren en natuurlijk voorzichtig zijn anders breng je de Davis naar de eeuwige jachtvelden.....

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland