Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Meteonoord
#6628
Ik riskeer nu enorm veel kritiek want dit onderwerp ligt gevoelig.
Maar het doel van mij is toch een verbetering van de waarneming.

Ik heb een theorie over de ongekende neerslag resultaten.

Zou het kunnen zijn dat indien de neerslag bestaat uit ( stuif )sneeuw er in de regenmeter een dek van sneeuw komt te liggen zodat de bakjes ongeveer horizontaal komen te staan ? Dan is er maar heel weinig beweging nodig om het mechaniek aan het tellen te zetten. Ook zou in de plaats van sneeuw, stof kunnen worden gelezen.

Begrijp me goed, het gaat hier niet om kritiek maar om een oplossing te zoeken voor dit heikele probleem.

Vooruit, denk allemaal eens mee, je collega's zullen er blij mee zijn maar noem geen namen!

Hopelijk ziet iedereen de positieve inzet van dit bericht.

Met collegiale groet,

Bert J. van Bergen
Door osjohn
#6629
Ik denk dat het gaatje daarvan veel te klein is, wel als je bv een kan met een liter water in de regenmeter giet zal een groot deel daarvan over het kiepsysteem vloeien en daardoor het een onjuiste meting geeft.

John
Door Meteonoord
#6630
Hi John,

Juist daarom zou ik mij kunnen voorstellen i.s.m. wind dat er gruis en of stuifsneeuw in een korte tijd op het kiepsysteem komt en vervolgens deze blokkeert.

Groet

Bert J. van Bergen
Door wsp
#6632
Hallo Bert en een ieder,

Theoretisch zou het kunnen dat er flink pak sneeuw op de regenmeter ligt en als het vriest deze dus niet smelt.
Zou er dan de zon op komen dat dan de sneeuw smelt en misschien teveel water er in een keer op de wip komt, zou kunnen inderdaad.
Maar zou de smelt procedure zo snel gaan in een keer?

Zelf heb ik een originele verwarming in de regenmeter van Davis. Deze houd alles lekker warm in de regenmeter, er zal wel een hoeveelheid verdampen, maar dat zal minimaal zijn.

Heb de regemneter wel een grote beurt gegeven voor de winter, nieuwe batterij erin en de wip schoon gemaakt, dat is altijd wat ik voor de winter doe.
Door SpeedyGJ
#6636
Ik heb gister ijsregen en hagel gehad, er is niks wat door kwam dan alleen smeltende ijsregen en hagel. Vandaag heeft het smeltproces door gezet met gevolg dat er nu 6.2mm aan neerslag is opgevangen, dit alles omdat de ijsregen en hagel in de regenmeter bleef hangen. Als ik de groene regenmeter heb bekeken kwam deze indd op 6mm uit netjes! :)
Door osjohn
#6637
Dat is natuurlijk de mooiste oplossing zoals WSP het heeft, een orgn. verwarmings element dat voorkomt het te laat smelten van de bevroren neerslag en het gaat dan ook gelijkmatig zodat ket kiepsysteem niet overstroomt. Goed gemaakt WSP.

John
Door wsp
#6638
osjohn schrijft:
Dat is natuurlijk de mooiste oplossing zoals WSP het heeft, een orgn. verwarmings element dat voorkomt het te laat smelten van de bevroren neerslag en het gaat dan ook gelijkmatig zodat ket kiepsysteem niet overstroomt. Goed gemaakt WSP.

John



Hallo John,

Nou ik heb het eigenlijk niet gemaakt, het is origineel van Davis.
Persoonlijk vindt ik het wel de juiste oplossing.
Nu meet je ook daadwerkelijk de neerslag, ook al is het sneeuw, het is toch een bepaalde vochtheid, alleen dan in bevroren toestand en deze smelt dan langzaam en krijg je toch water.
Voordeel is inderdaad dat je niet neerslag krijgt als het gaat dooien.
Dan krijg je van die vreemde metingen, zonne schijn en dan toch regen.
Nu blijft de regenmeter vrij van sneeuw, althans in het midden, erom heeb ligt nu genoeg sneeuw ;-) nog teweinig eigenlijk, hihi.

Bij mijn oud weerstation heb ik me toen zelf een verwarming erin gemaakt, met behulp van de verwarmings folie, plakbaar, maar je zou het ook met een klein lampje of een weerstand kunnen maken, ook die heb ik vaak gezien, kleine leuke projectjes, alleen op passen dat het niet te warm wordt, zowel voor de behuizing als voor de verdamping.
Zelf ha dik toen een termostaatje erin gebouwd, onder een bepaalde temperaruut ging die van zelf aan.

Dit gewoon ter info.

groetjes,
Door keesweer
#6639
Ik had begrepen dat bij de davis regenmeter de trechter zo was gemaakt dat er nooit een straal van water uit de trechter kon lopen maar dat, al staat de trechter vol met water, de doorstroming altijd druppels gewijs gaat.
Deze informatie dacht ik gelezen te hebbeb bij Davis, dat is ook de reden dat deze trechter met een laser verfijnde techniek is gemaakt.
Ik neem dan ook aan dat ook bij stuifsneeuw de trechter vol loopt en door middel van dooi druppelgewijs op de wip terecht komt.
Dit geld natuurlijk niet voor b.v. droge stof of iets dergelijks, wat te vergelijken is met droog heel fijn zand.
Groetjes kees.
Door jorissynaeve
#6640
Ik heb geen verwarmingselement met het gevolg dat ik nog steeds maar 0,7mm gemeten heb, en dit is neerslag van deze morgen.
Nu lag er hier zeker 5cm sneeuw dus zal dit nog allemaal niet gesmolten zijn. Vannacht zal ik een hoger rainrate hebben denk ik :p
Door Meteo Simpelveld
#6641
Goedeavond Marcel,

Wanneer je wireless werkt kan men geen standaard verwarming gebruiken van Vantage, maar er is wel genoeg ruimte in de binnekant van de trechter.
Bij het oude weerstation heb ik wel met verwarming gewerkt, bij de Vantage gebruikt ik warme doeken welke ik aan de buitenkant van de trechter hou, dit werkt wel om de trechter leeg te maken. Het duurt wel even maar de trechter wordt hier wel warm van en de sneeuw in de trechter smelt. Je moet iets voor je hobby over hebben.
Heb ik weinig tijd dan gebruik ik een föhn aan de buitenkant.

Groet Bert