Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Luc
#3013
Ik kwam op de website van Meteo Delfzijl de volgende handleiding tegen om de neerslagmeter van de Vantage Pro te kalibreren. Wie heeft dit ooit gedaan?

Hierbij het recept voor het afstellen van de Vantage Pro regenmeter.

Men neme:

1 maatbeker waarin 1 liter water kan worden afgemeten.
1 tang voor afstellen van de schroeven in de regenmeter.
1 watervaste zwarte stift.
1 rekenmachine voor het berekenen van de +/- in %.
1 plastic bekertje voor ingieten van water.
2-3 uren vrije tijd....

Goed. De voorbereidingen kunnen nu beginnen. Maak een backup van je weermetingen van de afgelopen tijd. Daarnaast schrijf op hoeveel neerslag er op dit moment is gemeten vanaf 1-1-2004.

Markeer de schroeven met de zwarte stift aan één van de zes kanten. Dit om gemakkelijker te tellen hoe vaak het schroefje is gedraaid.

Maak onderin de bodem van het plastic bekertje een snee met een mes. Maak deze niet te groot! Het water moet namelijk druppelsgewijs er doorheen lopen. Plaats het plastic bekertje in de zwarte opvangbak van de Vantage Pro. Gooi het bekertje vol ga door met vullen totdat de 1 liter water er helemaal doorheen is gesijpeld. Wacht af totdat de registratie helemaal geen neerslag meer aangeeft.

Als alles goed is verlopen dan kun je de hoeveelheid gemeten neerslag aflezen. Deze moet na de 1 liter water staan op 47,33 mm.

De diameter van de VP is namelijk 164 mm. De oppervlakte is dus 1/4 d2. Dit geeft dus een oppervlakte van 211,24 cm2. Dit geeft bij 1 liter water 47,3393643937821 mm.

Stel nu dat je als uitkomst 40 mm hebt. Dit betekent dat de regenmeter te weinig neerslag weergeeft. In percentage is dit (47,33-40,0)/47,33*100%=15,48% te weinig. Gezien het feit dat je twee schroefjes hebt, dient dit getal te worden gedeeld door 2. Dus per klepje moet het schroefje 7,74% te worden gedraaid. Welke kant en hoeveel % 1 keer draaien is, staat in de regenmeter in het zwarte gedeelte aan de rechter kant. De foto is daarvan onduidelijk geworden dus kan ik deze helaas niet leveren. Wees alsjeblieft wel voorzicht met de sensor in de VP. Deze schijnt nogal gevoelig te zijn.

Als je alles voorzichtig het ingesteld. Begin je opnieuw. Zet de trechter weer op de VP en herhaal het er ingooien van het water. Weer 1 liter.

Als het goed is komt de uitkomst nu richting de 47,33 mm. Herhaal dit zo vaak totdat je vrijwel exact op 47,33 mm zit.

Ben je klaar? Herstel de waarden, met name de neerslag, in de registratie van Weatherlink en je bent klaar.

Nog een tip. Plaats een groene plastic of glazen regenmeter bij de VP. Zo ben je er altijd zeker van dat je de juiste waarden hebt. Daarnaast is geduld een schone zaak. Je bent namelijk gauw een aantal uurtjes kwijt om de zaak goed af te stellen.
Door Eckie76
#3015
Als ik een weerstation koop van honderden euries, dan hoef ik toch zeker niet zelf aan schroeven gaan liggen klooien en formules bedenken?

Ik hoor menigeen deze vraag hardop stellen...en ik ben ook een van hen.

Dit zou gewoon niet mogen voor zo veel geld.
De beste ijkmethode lijkt me nog steeds een Hellmann en een gezonde portie zelfdiscipline om elke 24 uur te controleren.

Ik heb over dit onderwerp al duizenden uren gediscussieerd met collega-amateurs en we zijn het er allemaal toch redelijk over eens: Neerslagmeting is een gemiddelde en blijft een gemiddelde meting over een bepaald tijdvak. Vergelijken is simpel met eenvoudige regenmeters van het tuincentrum, en voor nog meer precisie is een Hellmann de perfecte oplossing.
Door schilper
#3016
Blijft mij ook verbazen voor zoveel geld. Maar ook al hebben we het over gemiddelden er blijken toch toestellen te zijn met een onacceptabele afwijking. En het blijft natuurlijk leuk dat iedere weer amateur zijn prioriteiten anders legt. De één is gek van wind, de ander van neerslag en de derde zou de temperatuur het liefst met drie cijfers achter de komma hebben. Blijft hoe dan ook een leuke hobby.
Door Eckie76
#3017
Davis toestellen met een onacceptabele afwijkingen bestaan eigenlijk in eerste instantie niet.
Het probleem zit hem in de foute fabricage. Er is een hele productielijn gemaakt met een grove fout erin.

Het zou natuurlijk prachtig zijn om zelfs de kleinste miezelregen te kunnen registreren, maar gaat dat niet wat ver? Moet je dan zeggen: Er is vandaag 0,035 mm gevallen? Wie streeft naar perfectie kan zijn hart dan ophalen.

De Davis VP 1 en 2 die wij gebruiken zijn zeer nauwkeurig, we hebben niets hoeven aan te passen. We hebben ze allebei uit de VS geïmporteerd.
Als netvoeding gebruiken we een spanningsomvormer 110V naar 220 V.
Door Luc
#3018
Ik heb zelf ook nooit problemen ondervonden en betitel mijn metingen als nauwkeurig. We zijn het er dus over eens dat kalibreren niet nodig is.

Omdat ik toevallig deze informatie tegenkwam, was ik benieuwd of er weeramateurs zijn die weleens gekalibreerd hebben.
Door schilper
#3019
Ja er vandaag een middagje voor uitgetrokken. De Vantage was toch aan een schoonmaak beurt toe. De afwijking verbaasde me eerlijk gezegd. Ik ben met een geijkt vloeistof glas aan de slag gegaan. Dus precies één liter water. ik kwam uit op 13% te weinig. Na correctie/bijstellen ben ik aardig in de buurt gekomen van de aangegeven 47.33 mm.
Vindt 13% zeker op jaarbasis best wel een behoorlijke afwijking voor een semi prof weerstation.(drie uur voor de procedure is wel wat optimisties, kan zijn dat ik het "gaatje" wat te klein heb gemaakt natuurlijk)
De aanleiding was eigenlijk dat ik wat afwijking zag in de omliggende stations. Hoewel dat hier in het Zeeuwse ook wel weer verklaarbaar is. De buien doen hier best vreemd met al dat omliggende water.
Door Eckie76
#3020
Hmm..ik ga die test dan ook maar eens doorvoeren zaterdag, wie weet kom ik nog voor verrassingen te staan. :)

Overigens werk ik met de VP 1, maar dat zal hetzelfde zijn neem ik aan.
Door schilper
#3021
Ja daar ga ik ook maar van uit. als er ook schroefjes en een ingegoten instructie (in de behuizing) staat moet dit gewoon kunnen. Wel even oppassen als je aan de schroefjes gaat draaien. Vermoedelijk zijn ze van de fabriek uit met een soort van loctite vast gezet, gaan best zwaar. En uitschieten kan dan de nodige schade veroorzaken.(Geen pijpfitters gereedschap gebruiken):angry: Succes en ben benieuwd of je ook een afwijking vindt.
Door weerzoetermeer
#3027
Hallo allen,

Ook ik heb een Davis VantagePro2. Na een tijdje meten kwam ik tot de conclusie dat ook mijn dure weerstation een afwijking had in de neerslag meting. Na aanschaf van een Hellmann meter kon ik een goede vergelijking maken. Met de handleiding van Meteo Delfzijl aan de gang gegaan op een mooie dag en kwam uit de berekeking naar voren dat de afwijking 23% was!!! Nogal fors dus! Maar goed...de boel opnieuw afgesteld en het loopt nu als een zonnetje. Ook twee collega amateurs uit de omgeving hierop gewezen en ook hun hadden een flinke afwijking. Voor de rest niets dan lof voor dit weerstation.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland

http://www.weerzoetermeer.nl
Door wthus
#3028
Heb zelf dus de VP2 en kreeg daar van Ekopower een ander gewichtje bij geleverd die ik erin moest drukken. Zelfs met het erinzetten van dan ding was de afwijking ten opzicht van de Hellman soms groot. Vooral op een dag moet grotere neerslaghoeveelheden was de afwijking behoorlijk soms. Heb zelf al wat aan de schroefjes zitten draaien elke keer en nu is de afwijking wat minder geworden. Hele grote ramp vind ik het toch niet aangezien ik elke avond om 19:00 uur de hellman aftap en dan meteen de min/max thermometers in de weerhut aflees. Zal Delfzijl techniek ergens in de zomer (op een mooie aangename dag) eens uitproberen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7