Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door nolversteeg
#63958
Hallo Meteovrienden,

Zelfs in Eersel kan het stuk
Gisterenavond is na ruim 6 jaar in 2 uur tijd de lucht vochtigheid sensor overleden,duidelijk op de grafiek te zien.

De 24 uur fan heeft daar wel aan mee geholpen, een grote dosis vuil stof zat in de luchtbaan van de weerhut en zo ook op de sensor.

Een losse sensor SHT 15 is besteld bij C , en de spare Davis doet zijn werk .

Ik ben benieuwd of de reparatie gaat lukken.

Groet Nol
Bijlagen
LV.JPG
LV.JPG (25.25 KiB) 3011 keer bekeken
Door Snarf2000
#63964
Hee Nol.

Succes met de reparatie.
Het is een klote klusje, maar mij is het destijds ook gelukt om de sensor te vervangen.

Helaas is het resultaat bij mij toen tijdelijk opgelost.

Ik heb later toch maar een Rev 3 (ingegoten in siliconen) aangeschaft van de temp/hum sensor.
Dat ding doet het zelfs nog onder water.
Maarja, dan ben je ook 100 euro meer kwijt.

Hier nog een oud topic op HWA, maar daar staat ook mijn reparatiedocument.
http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... htv-van-99

Grt Frans
Door ws vreewijk
#63965
Vreemd grafiekje,lijkt het toch weer te doen heb je de ontvangst als eens bekeken over die periode Nol ?

En ja Frans je had toen ook zoiets weet ik nog en ook dat het probleem in eerste instantie toen niet was opgelost.

Maar is die sht15 dan zo slecht ?

:huh:

gr Chris
Door Snarf2000
#63966
Als je het oude topic doorleest zie je wat opmerkingen van osjohn.
Die heeft het over lijmen en kitten van de sensor.
Puntje om even aandacht aan te besteden.

Frans
Door nolversteeg
#63971
Een losse sensor SHT 15 is besteld bij C , en een spare Davis doet zijn werk momenteel, de spontane stijging was te wijten aan een stervende sensor, daarna de snelle daling door de calibratie 5% terug te draaien, maar bleef daar ook doodstil staan .
De laatste grote sprong kwam door het vervangen van de sensor (spare).
De sensor zat in zuurvrije rubber ingegoten, en was weg te pulken, de nieuwe solderen is geen punt, het juiste materiaal vinden voor de coating zal iets moeilijker zijn, en denk dat ik hem gewoon met electronica lak ga beschermen.
Maar is zal de status van de reparatie delen.
Gr. Nol
Door nolversteeg
#63992
Operatie gelukt,
Sensor vervangen, En binnen 3 kwartier gestabiliseerd.
Alleen de orginele davis voeding heeft de geest gegeven. heeft altijd buiten gehangen en kon waarschijnlijk niet tegen de warmte wissel. ook gelijk maar de supercap vervangen, die zag er niet fris meer uit,
nu even wachten tot morgen, dan gaat de lakbus er overheen.
Het is wel een priegel klusje. niet voor iedereen weggelegd.
Groetjes Nol
Door nolversteeg
#63994
Nee Cris,
De foto's staan al luid en duidelijk ok het voorgaand gemelde forum, dus dan een beetje overbodig, Wat ik wel kan melden is het powersupply, gekocht bij gaamaa van het merk alecto kan je instellen op 5 volt met een adapter meegeleverd die past. kosten 12,50 wel iets grote dan de orginele davis adapter. misschien iets voor degene die toch op netvoeding willen werken.

Met het desolderen van de chip moet er wel rekening gehouden worden met de soldeereilandjes die niet gebruikt worden, aan de rechtse kant . Stoken met een verkeerde soldeerbout heeft tot gevolg dat de eilandjes loslaten. dus ruk en pluk is uit den boze. maar dat wisten we allemaal al natuurlijk. het is ook even mikken dat het hele kleine condensatortje C1 niet geraakt wordt deze is zo verdwenen zonder dat je het merkt. en terug solderen is meer werk dan de hele SHT 15 vastzetten.
Indien meer advies of onduidelijkheid roep maar, dan kan ik het uitzoeken, ik doe ook zo maar iets.
Groeten Nol
Door nolversteeg
#63995
Ik ga er voor,

Station 1 7,2 graden 80%
station 2 7,1 graden 76%
Station 3 7,1 graden 88%

station 2 is degene die gerepareerd is

station 2 en 3 staan uit de wind, station 1 is degene die het weer gaat doen en defect was.

de gerepareerde sensor gaat dus weer terug in station 1.
Moet nog even iets maken om grafiekjes te krijgen van alle drie de stations

Groeten Nol