Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door JohanD
#65738
Ik heb een vraag over een Davis 6490 UV sensor.
Ik heb deze via marktplaats 2e hands gekocht en bij de verkoper werkte hij.
Als ik hem op mijn station aansluit, dan geeft hij een index van 16.0
Sluit ik de Solar sensor aan op de UV poort (beide hebben een Volt output) dan is de UV index bijvoorbeeld 1.5
De transmitter poort lijkt dus te werken.

Vreemd is dat de kleuren van de draadjes in de RJ-11 stekker van de UV sensor omgekeerd zijn als de rest van de sensor stekkers die op de ISS transmitter zijn aangesloten.

Gisterenavond ben ik aan het meten geweest aan de UV sensor.
Meet ik de zwarte en rode ader van de sensor door, dan meet ik vrijwel 0 Ohm, dus dan zouden deze inderdaad de GND kunnen zijn.
Zou de transmitter inderdaad dezelfde adervolgorde verwachten als de overige sensoren, dan zou de 3 Volt voeding een de signaaluitgang met deze stekker doorverbonden worden en is de 16.0 index daarmee te verklaren.

De UV sensor kabel is een stuk korter als de Solar kabel en ook het label aan het einde van de kabel ontbreekt. Volgens mij is de stekker dus niet de originele.

Voordat ik ik de stekker ga vervangen wil ik dit geval eerst op dit forum zetten.
Kan iemand bevestigen dat de kleurvolgorde van de aders in de stekker van de UV en Solar sensor hetzelfde of inderdaad omgekeerd zijn?

Een 2e vraag is hoe een UV sensor gecontroleerd/gecalibreerd kan worden. Ik lees dat deze een verloop van 2% per jaar kan hebben, maar hoe controleer je dat?
Door T.J.
#65740
Hallo.

You need 5 conductors; ground - red & black for both solar and UV, solar power - yellow, solar signal - green, UV power - yellow, UV signal - green. The red & black are grounds common to both solar & UV.

Misschien kan je hier wat mee?

Gr. Tjeerd
Door T.J.
#65762
Hallo Johan.

Ikzelf heb geen Davis, maar het lijkt mij dat de stekker er verkeerd om op zit en er net zoals die van de solar erop moet, dit is het meest logische.
Zijn de contacten wel schoon van de stekker en ook die in de ISS?

Succes Tjeerd.
Door T.J.
#65763
OP deze afbeelding staat de juiste kleurvolgorde.
Klipje van stekkertje boven, dan van links naar rechts: zwart, rood, groen, geel

En UV en Solar gelijk!

Gr. Tjeerd.
Bijlagen
test_solaire_uv.jpg
test_solaire_uv.jpg (18.92 KiB) 3052 keer bekeken
Door JohanD
#65767
Mijn vraag op dit forum kwam inderdaad door dit plaatje. Maar aangezien ik niet alles geloof wat er op internet beweerd wordt, wilde ik dit verifiëren met mensen op dit forum, die een soortgelijk station hebben.
Ondertussen heb ik het stekkertje veranderd en varieert de UV index op dit moment tussen de 1.8 (onbewolkt) en 1 (klein wolkje)

Omliggende stations geven iets meer als 2 aan.
De vraag die overblijft is: Hoe kan een UV sensor gecontroleerd/gecalibreerd worden?

Gr.
Johan
Door jwruitenberg
#66852
Ik heb daar ook een vraag over: Mijn UV blijft op 0.7 staan 's nachts, lijkt me niet echt logisch.

Kan dat met omgevingslicht te maken hebben?
En vraag twee: Kan die 0,7 bijgesteld worden?
Door T.J.
#66853
Een UV sensor meet de ultraviolette straling en omgevingslicht lijkt mij geen invloed te hebben, tenzij er een UV lamp ergens brandt (zonnehemel).
Davis stelt dat er een afwijking van 2% per jaar kan optreden in de sensor.
Zijn de kabels verlengd?
De sensor eens goed schoonmaken volgens de gebruiksaanwijzing.
Check de RJ11 stekkertjes en maak deze evt. ook schoon.
Kalibratie doet Davis zelf, heb daar geen ervaring mee.

Succes Tjeerd.
Door jwruitenberg
#66855
hartelijk bedankt voor de reacties. Ik heb de sensoren echter zonder handleiding. Is er een digitale beschikbaar? Dan kan ik de sensoren eens schoon maken.