Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Gerrit
#65854
Goedendag.

Ik heb al bijna een jaar regelmatig een flinke afwijking in de neerslag waarde.
deze geeft soms zomaar ineens neerslag zoals afgelopen maandag er ineens 13mm stond.

Er is al een hele nieuwe regenmeter opgezet begin dit jaar zonder resultaat,daarna is de ISS vervangen,maar dat heeft ook niet geholpen.

Is het mogelijk dat er ergens een signaal is wat storing geeft op de ontvanger van de vintage pro met als gevolg afwijkende neerslag gegevens?

Gerrit
Door Meteoschoonebeek
#65855
Hoi gerrit
heb je wel eens gekeken naar je software waar je weerstation op draait het klinkt mij als een probleem in weather display ik weet niet of u weatherdisplay gebruikt
als dat wel het geval is kun je even kijken naar offset en initial rain vervolgens naar rain offset deze heb ik op 0 staan en modified heb ik op 1.0 staan


met vriendelijke groet
jeroen bosma
meteoschoonebeek
Door teesee64
#65856
Ik heb hetzelfde probleem met Cumulus. Soms zo maar ineens een aantal mm neerslag terwijl er 0,0 op de console staat.
Ik heb WD meedraaien en daar heb ik het probleem niet mee.

Het zou dus idd aan je software kunnen liggen en niet aan het station.

Groet,
Theo
Door Gerrit
#65857
De foute neerslag gegevens komen op de console binnen,vandaar gaan ze naar meteohub en metroplug
Dan lijkt het mij geen software probleem,maar ergens iets in de hardware.

Gerrit
Door reitsma1960
#65859
Gerrit schrijft:
De foute neerslag gegevens komen op de console binnen,vandaar gaan ze naar meteohub en metroplug
Dan lijkt het mij geen software probleem,maar ergens iets in de hardware.

Gerrit


Ik heb lang geleden ook een soortgelijk probleem gehad dat ik bij bepaalde waarden dacht "dat zijn mijn waarden niet".
Ik heb daarover contact gehad met Davis en die adviseerden het station nummer te wijzigen van bijvoorbeeld 1 naar 3. Kijk daarvoor in de handleiding.
Het zou namelijk kunnen dat je iets ontvangt van iemand in je buurt.
Bij mij was het daarna opgelost.

Succes

Mvrgr,
Oebel
Door Gerrit
#65860
Ik heb lang geleden ook een soortgelijk probleem gehad dat ik bij bepaalde waarden dacht "dat zijn mijn waarden niet".
Ik heb daarover contact gehad met Davis en die adviseerden het station nummer te wijzigen van bijvoorbeeld 1 naar 3. Kijk daarvoor in de handleiding.
Het zou namelijk kunnen dat je iets ontvangt van iemand in je buurt.
Bij mij was het daarna opgelost.


Staat nu op kanaal 3
Over een aantal weken zullen we zien of het voorbij is met de foute waarnemingen,maar dan moet er wel de nodige regen vallen.

Gerrit
Door Gerrit
#68899
Helaas is de storing weer terug ,of eigelijk nooit weg geweest.
Het leek goed te gaan tot ik er achterkwam na bijna een jaar dat de windmeter wel de snelheid aan geeft maar niet de wind richting,

Ik heb nu de volgende problemen.
in station nr,3 geen wind richting , en een luchtvochtigheid tussen de 0 en 5%.

De console maar weer terug naar station 1
Windrichting en snelheid zijn goed.
Er is wel temperatuur verschil tussen station 1 en 3, station 1 lijkt overdag ongeveer 0,6 te laag aan te geven.
En het probleem met de neerslag is er weer zomaar ineens 5-6mm extra.

Het weerstation heb ik al 11 jaar, maar alle onderdelen zijn al eens vervangen, waar ik mij nu bij afvraag of het wel nodig was,de storingen zijn er nog steeds.

Iemand wel eens zoiets meegemaakt?

Gerrit
Door WSParkstad
#68903
Hallo Gerrit,

Gelukkig niet mee gemaakt en weet de oplossing dus ook niet direct, probeer wel met je mee te denken.

Kan het misschien zijn dat de regenopvang niet waterpas staat of dat de wip niet lekker gesmeerd loopt, as op nu niet insmeren dat asje maar zelf heb ik het gevoel dat het wipje blijft hangen net op het punt dat het reet contact pulsen door geeft en dat je daar door geen correcte gegevens krijgt.

Waarom ik hier aan denk is namelijk gezien je schrijven dat je wacht op regen, dus bij droog weer heb je er geen last van?

Succes en ja het is en blijft rot als de data niet kloppen.

Groetjes,

Marcel.
Door Gerrit
#68914
Hallo Marcel.

Helaas is er niets met de regenmeter zelf,ik heb deze vorig jaar vervangen maar de problemem zijn niet opgelost.
het vreemde is dat er in kanaal 3 geen problemen zijn met de regenmeter,alleen in kanaal 1.

Je zou denken dat er iets mis is met de ISS maar deze is vorig jaar ook vervangen door een gebruikte,en nog steeds zijn er problemen.

Het enige wat ik nog kan bedenken is een probleem met de ontvanger.

Gerrit
Door pb2rdf
#68916
Gerrit,

zoals eerder werd gevraagd is de volgende ifo van belang.
Davis Console firmware versie ?
Als je Weatherlink gebruikt, welke versie?

Kijk bij davis support wat de laatste versies zijn.
http://www.davisnet.com/resources/weath ... g/#support

Website is veranderd, kies links tabje software.
Laatste versie firmware console is 1.90.
Goed selecteren of je de bekabelde of wireless versie hebt.

Firmware version 1.90

CWOP uploads will now contain 2 min average wind speed, 10 min wind gust and direction of gust, last 15 minutes of rain, last 1 hour of rain and Altimeter. Must also have WeatherLink software v5.9.0 or later to use this feature.
Fixed clearing of yearly ET history data.
Fixed a bug that caused the barometer value to have a large error after updating to firmware version 1.82.
Fixed a bug that when changing units in software caused the console to not reflect the change immediately.
Fixed graph so that zooming to a different span always starts at the first point.
Fixed display of historical yearly rain totals over 813 mm for 0.2 mm rain collectors (highs, lows and graphs).
You can now only get to the Receive Diagnostics Screen from the Current Screen.

Firmware version 1.82

Changed “ALL CLEAR” function so that it does not clear any user-set calibration numbers
Further improved wind speed translation algorithm for increased accuracy
Improved data logging of high wind speed measurements in environments that get poor reception
Fixed a communication problem where the console output an extra “nr” if it received binary data containing a 10 (x0A) or a 13 (x0D). Note: This issue only affects third-party software developers

Firmware version 1.80

Improved wind speed translation algorithm for increased accuracy
Improved digital barometer measurements at very high temperatures



Groeten, Peter