Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door T.J.
#66115
Hallo lezers.

Ik heb even een paar vragen over de davis VP2.
In mijn huidige situatie/opstelling heb ik nu het volgende:
Windmeter op de nok van het huis.
Regenmeter op het platte dak van garage.
Temperatuur/vochtigheid op het noorden aan de muur bevestigd in de schaduw.
Temperatuur/vochtigheid nummer 2 op 10 cm boven het gras.
UV op voorzijde huis op het zuiden.

Eigenlijk wil ik de opstelling houden zoals die nu is, echter de ISS bij
de regenmeter houden voor zonlicht.
Ik kan met de 12 meter kabel van de windmeter de ISS dan goed bereiken.
Misschien dat ik de Davis met 24 uurs FARS (vooreerst zonder UV en Solar) aanschaf, echter daar zit ook een zonnepaneel op, zit deze vast aan het radiation shield?

Alleen dien ik de temperatuur sensorkabel te verlengen van ISS naar de
sensor aan de muur, dit is een 6 aderige kabel?
Ik denk dat dit de beste optie voor mij is, anders dan dien ik als ik de
ISS bij de temperatuursensor plaats, tevens de windmeterkabel en
regenmeterkabel te verlengen.
Ik heb nu mijn temperatuursensor in een radiation shield van Davis (nr.7714)
Hoe kan ik het radiation shield met Fars bevestigen zonder de regenmeter, kan dit met dezelfde beugel als van de 7714?

Is de door mij beschreven opstelling haalbaar?
Zou het veel uitmaken als ik het zonnepaneel van de FARS op het noorden
plaats?

Groeten Tjeerd.
Door nl12011
#66118
Hallo,
Wat ik mij altijd af vraag en dat is een keuze die ieder voor zich zelf moet maken hoor,maar waarom wordt er toch heel vaak de windmeter zo hoog mogelijk geplaatst ??
Kijk hoe hoger des te meer wind vangt hij,dat is leuk voor je meet gegevens maar personen op de grond ervaren de wind toch vaak heel anders,je krijgt gauw een verkeerd beeld wat de wind doet met het verkeer en personen,dat is mijn mening
groeten
Ronnie
Door WillemMoes
#66123
Mijn temperatuur wordt gemeten op 1,5m boven gras, vrijstaand in de zon maar met geventileerde weerhut (VP2).
Het is de bedoeling van de temperatuur te meten van de lucht en die zou overal gelijk zijn, de zon heeft slechts invloed door reflectie denk ik.
Daarom de algemeen aanvaarde norm; 1,5m boven gras in een weerhut.
ik heb een tweede station met een niet geventileerde hut, die geeft bij betrokken weer hetzelfde resultaat, zodra er zon is kan de temperatuur 1 tot zelfs 2° hoger liggen.
Wind meet ik op 3m en op 10m en dat geeft een heel variabel beeld, het kan bij momenten op 3m harder waaien dan op 10m, de windmeter op 3m staat in een vrij open veld, deze op 10m staat op de schouw maar langs de hoorderzijde staan enkele bomen.
Ik denk dat de wind op 10m gemeten wordt omdat dit de standaard is en men op die manier kan vergelijken met andere stations.
De gemiddelde snelheid en de pieken liggen op 10m altijd hoger dan op 3m
Maar de buren en ikzelf kunnen ook aflezen hou haard het waait op de fiets :-)
Door SpeedyGJ
#66134
De windmeters worden meestal indien het kan boven op dak geplaatst.
Als ik een windmeter plaats voor huis zou de richting Z/ZW/W/NW stuk hoger uitpakken dan N/NO/O/ZO. Als er nu een ZO 6bft zou staan zou ik op de teller maar misschien 2bft krijgen, dit geeft dan zeker geen realistich beeld.

Kort gezegd: Boven op dak meten is voor iedereen handiger maar echt goed beeld voor in de stad krijg je natuurlijk nooit.

Zo kan wind uit het westen hier erg tegenvallen (bewijs maar weer met 7bft waar ik nog nipt even 5bft pak) terwijl in W/ZW Dokkum de metingen hoger waren omdat daar een stuk meer wind aanwezig is, de wind hoeft immers niet heel stad over om vervolgens bij je weerstation aan te komen.

Wat betreft de temperatuurmeters, 1.5m is de standaard maar niet voor iedereen haalbaar zoals bij mij helaas.
Door jeroenzwart
#66176
Ronnie,

Met alle respect, maar als je goed wilt meten kun je niet anders dan de windmeter hoog plaatsen. In het vrije veld is 10 m hoog de standaard. In de bebouwde omgeving zou dit eigenlijk hoger dienen te zijn vanwege de omliggende obstakels. De juiste hoogte is dan afhankelijk van de zogenaamde gemiddelde ruwheidslengte van de omgeving. De meeste weeramateurs zal dit te ver gaan en gezien de toch al discutabele meetomgeving rondom bebouwing wellicht ook niet zo relevant. Wil je echter geen storende invloed hebben op de gemeten windrichting door de bebouwing waaraan je de windmeter hebt bevestigd, dan dien je bij voorkeur de windmeter minimaal op 4 m boven het dakvlak te plaatsen (althans dat is mijn ervaring). Meetopstellingen van een windmeter beneden het dakvlak geven "onzinmetingen": je meet dan feitelijk de wervels rondom het gebouw en dat zegt niets meer over de heersende windrichting (en -snelheid).

Groet, Jeroen

nl12011 schrijft:
Hallo,
Wat ik mij altijd af vraag en dat is een keuze die ieder voor zich zelf moet maken hoor,maar waarom wordt er toch heel vaak de windmeter zo hoog mogelijk geplaatst ??
Kijk hoe hoger des te meer wind vangt hij,dat is leuk voor je meet gegevens maar personen op de grond ervaren de wind toch vaak heel anders,je krijgt gauw een verkeerd beeld wat de wind doet met het verkeer en personen,dat is mijn mening
groeten
Ronnie
Door T.J.
#66178
Hallo allemaal.

We dwalen wat af.
Het is genormeerd om de windmeting in het vrije veld op 10 meter hoogte te doen.
4 meter boven het dakvlak is mij wat te gortig dan zit ik al gauw op 13 meter.
Eenieder is als amateur vrij om te doen wat je wilt.
Ikzelf probeer wel de metingen zo goed mogelijk te doen met de sensoren.
Dat lukt tot nu toe aardig.
Mijn vraag was echter over de opstellingsmogelijkheid van een Davis.
Maw. kun je de temperatuur sensor kabel verlengen van een Davis zonder noemenswaardige afwijkingen.
En hoe bevestig je de temperatuursensor los van de regenmeter (beugel?)

Als weercomputer gebruik ik meteobridge.
Omdat een logger van Davis even duur is als een meteostick, ben ik van plan om een meteostick icm. meteobridge te gebruiken.
Ik ben dan niet gebonden om de console bij de meteobridge te plaatsen.
Iemand ervaring met deze combo en is de updatesnelheid gelijk met de logger? (wind 2,5sec.)
Kan dus gewoon de console aan de muur in de woonkamer hebben en de rest elders.

Gr. Tjeerd
Door pb2rdf
#66273
nl12011 schrijft:
Hallo,
Wat ik mij altijd af vraag en dat is een keuze die ieder voor zich zelf moet maken hoor,maar waarom wordt er toch heel vaak de windmeter zo hoog mogelijk geplaatst ??
Kijk hoe hoger des te meer wind vangt hij,dat is leuk voor je meet gegevens maar personen op de grond ervaren de wind toch vaak heel anders,je krijgt gauw een verkeerd beeld wat de wind doet met het verkeer en personen,dat is mijn mening
groeten
Ronnie


Ronnie, standaard meethoogte voor wind is 10m.
Plus als je je windmeter, windvaan op hoogte plaatst, is de windrichting en windsterkte betrouwbaarder.

Dus als jij echt wilt meten, zul je eerst na moeten gaan hoe je wilt meten, en wat de invloeden zijn waar je wilt meten.

Meten is (z)weten .....B)

Basis is dat je zorgt dat externe invloeden minimaal zijn.
Niet iedere weeramateur, weer geinteresseerde heeft en weiland van een paar hectare achter zn huis ;)
Dus temperattuur nooit een een opwarmende muur meten, in een omheinde omgeving van 6 bij 4m (je achtertuin)

Zoek de beste opstelplaats voor je meetapparatuur, als dat het dak is, zet ze op het dak.

Dus meten in de (meest) vrije ruimte is mijn aanbeveling.

grtn, Peter
Door SpeedyGJ
#66283
In mijn situatie kan ik de temp/regenmeter niet achter of voor plaatsen gezien ik maar een kleine achtertuin en voortuin heb. Invloed van de temperatuur is dan ook groot even als de regenmeting. Daarom heb ik gekozen om dit even als de windmeter boven op dak te plaatsen, dit alles hangt op 1.9m boven dak om zo min mogelijk dakeffect te krijgen van de temperatuur, vooral in de zomer kan dit nadelige gevolgen hebben als je em te laag hangt.
Uiteraard heb ik ook het nadeel, vooral in de wintermaanden als de temperatuur rond het vriespunt is, koelt mijn station minder snel dan omliggende stations en meet ik vooral in de nachten wat hoger, maar uiteindelijk kan dit niet tegen de andere metingen op om het station achter/voor te plaatsen.