Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Weerstation Heinenoord
#66461
Al een paar keer is het voorgekomen dat mijn regenmeter verstopt was geraakt door kleine zaadjes uit een naburige boom, die precies in het afvoergaatje passen.
Dan werd ik weer gebeld door "volgers" die zelf volop water in het glas hadden terwijl m'n website nog steeds niets tot erg weinig vertoonde.
Met vervolgens het dilemma te hebben om het opgevangen water maar gewoon weg te gooien en dus een verkeerd jaartotaal te hebben of de verstopping door te prikken en het water alsnog versneld door te laten lopen. En dan foutmeldingen krijgen in de vorm van waarschuwingen voor superbuien of weersite e-mails dat ik de enige ben met een bui terwijl de rest van het land in de zon baadt.

Maar nu ben ik tegen een mooie oplossing aangelopen: simpel, goedkoop en 100% effectief. Een zeefje van een amerikaanse keukenspoelbak. Bedacht / gevonden door Ryan Wilbur van Scaled Instruments in Florida, USA (voorheen Archer Trading Post) Zie foto of:
https://www.scaledinstruments.com/produ ... es-screen/

Wellicht dat er ook in Nederland iets dergelijks te vinden is, Ryans idee werkt bij mij in ieder geval uitstekend.
Bijlagen
IMG_1556_1.jpg
IMG_1556_1.jpg (93.91 KiB) 1938 keer bekeken
Door baroman
#66486
Het is niet 100% effectief, er blijven druppels aan je zeefje hangen die als het weer droog is verdampen.
Het is een obstakel je kunt beter, ligt aan het grote van het gat een conische veer nemen deze houdt het smeer tegen en heeft maar een kleine diameter waardoor de neerslag minder grip krijgt.
Hoe ik dit verder in goed nederlands moet omschrijven dat een ieder het ook nog begrijpt is moeilijk vandaar de link onder je moet bij downloads niederslag


http://www.messcom.de/

Verdunstung/Niederschlag%2015188(H)++%20ST3%20Bedienanl.pdf

Groeten Ronnie
Door Weerstation Heinenoord
#68179
Bijgaande foto geeft voor mij de noodzaak van het zeefje aan. Geen verstoppingen meer en daarmee een scheef weerbeeld voorkomen. Misschien tenkoste van een verdampt druppeltje, maar dat heb ik liever dan een dag later de trechter nog vol van de buien te hebben.
Zo'n spiraaltje zal beter zijn, minder extra oppervlak om vocht aan te blijven hangen, maar het kleine gaatje in de Davis kelk laat weining mogelijkheden. Zonder opboren is een balpenveertje al te groot. Opboren kan zoals elders al opgemerkt tot gevolg hebben dat de wip teveel tegelijk krijgt.

Van de regen in de drup, maar altijd wat.
Bijlagen
Davis_zeefje_2.jpg
Davis_zeefje_2.jpg (78.42 KiB) 1938 keer bekeken