Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door WS Beusichem
#61143
Hallo allemaal,

Ik ben Jan uit Beusichem en sinds kort in bezit van een Davis Vantage Pro2.

Heb altijd al interesse gehad in"het weer"en nu heb ik de tijd om me daar wat meer mee bezig te houden.Zoals gezegd een beginnend weeramateur.

Heb de windmeter op ongeveer 10 meter hoogte staan, de regen en temperatuurmeter op het plat dak van de garage op 150 cm.
Tevens ook al een website die ik nog aan het inrichten ben zodat de lokale omgeving in de nabije toekomst ook mee kan genieten van mijn hobby.

Omdat ik nog niet alle kennis in huis heb wil ik me die meer eigen gaan maken maar dat valt een beetje tegen.:S
Ik wil middels deze weg dan ook vragen of er wat collega's zijn die mij willen helpen met advies omtrent inrichting,software en de koppeling hiervan aan mijn website.
Je bent altijd welkom om te komen kijken en de koffie staat klaar.

Met vriendelijk groet,

Jan
Weerstation Beusichem
Door wvdkuil
#61145
Welkom Jan,
Leuk dat je voor deze interessante hobby wat meer tijd hebt. En je bent aan het goede adres voor meer informatie. Rechtsboven aan iedere pagina staat een zoek vak waarmee je gericht kunt zoeken.
WS Beusichem schrijft:
Omdat ik nog niet alle kennis in huis heb wil ik me die meer eigen gaan maken maar dat valt een beetje tegen.:S
Ik wil middels deze weg dan ook vragen of er wat collega's zijn die mij willen helpen met advies omtrent inrichting,software en de koppeling hiervan aan mijn website.
Je bent altijd welkom om te komen kijken en de koffie staat klaar.

Verder is er over je vragen al heel veel gepraat. Maar ook daar moet je eerst zelf bepalen wat je wilt.
Gewoon wat extremen
Apparatuur:
Heb je bijvoorbeeld al een "server" in huis die toch al 24/7 moet draaien of wil je een klein "groen" apparaatje als raspberryPI of Meteobridge
Weerprogramma:
Het meest uitgebreide programma WeatherDisplay heeft "oneindig" aantal mogelijkheden en dus een lange leercurve. Een veel eenvoudige programma om te leren is bijvoorbeeld Cumulus.
Aansluiting / logger:
En dan neem ik aan dat je nog geen logger hebt bij je station en de keuze nog moet maken tussen USB of IP. Een aprte diskussie op zich
Wat voor website:
Je kunt altijd kiezen voor de standaard website die geleverd wordt bij bijna ieder weerprogramma.
Maar kijk eens rond op de weer-websites van de HWA deelnemers. Dan krijg je een idee van de vele mogelijkheden die er zijn. Het vergt wat veel klikken op pagina's. Maar er zijn andere overzichten, bijvoorbeeld van het Benelux Weer Netwerk. Daar is ook een lijst van ieder aangesloten station en kun je met 1 klik naar de website van dat station.

Groeten, Wim
Door ws vreewijk
#61146
Hallo Jan welkom op hwa.

Onder de zoek functie zal je genoeg kunnen vinden en anders vragen staat vrij.

Veel plezier met het inrichten/oprichten van je station en website.

Mvr gr Chris
Door WS Beusichem
#61147
Dank voor jullie reactie.

Ben inderdaad nog over bepaalde zaken aan het nadenken vandaar dat ik hoop dat er wat collega's zijn die me daar wat in thuis willen brengen.

betreffende de onderwerpen die Wim aanhaalde.
Apparatuur:
raspberryPI of Meteobridge, Moet ik me nog wat beter in verdiepen.
Maakt me niet zo veel uit wat het is belangrijk voor me is dat het verbruik zo laag mogelijk is en goed werkt.
Weerprogramma:
Heb er al heel wat bekeken en moet zeggen dat WeatherDisplay er goed uitziet. Waar ik nog niet achter ben is of je WeatherDisplay Live apart moet aanschaffen los van WD om 24/7 op de site te krijgen. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
Maar sta ook open voor andere.
Aansluiting/Logger:
Ben in bezit van een USB datalogger die in het console is geplaatst.Zat bij de aankoop van het station. Het weerstation is namelijk van Weerstation Diemen geweest. Met de probeerversie van Weatherlink op de laptop heb ik deze al geprobeerd. Gezien de versie van de datalogger is deze niet ergens anders in te plaatsen(info verkregen in Zoetermeer).
Website:
Heb al een website (www.weerstationbeusichem) die ik aan het inrichten ben zoals ik al had aangegeven.

Het eerste begin is er dus al.

Ben op zoek naar collega voor:
- advies wat ik het beste kan doen betreffende apparatuur zodat ik deze kan aanschaffen
- helpen met aansluiten van de betreffende apparatuur en dat in combinatie met een weerprogramma op de website laten draaien.

Ben een persoon die dingen moet zien zodat ik beeld en geluid er bij heb. Heb al heel wat op het forum gelezen maar kan me daar niet altijd wat bij voorstellen.

Dus heeft iemand de kennis en zin om me te helpen dan is hij of zij van harte welkom

Mvr gr

Jan
Door wvdkuil
#61148
WS Beusichem schrijft:
. . . ingekort . . .
Heb er al heel wat bekeken en moet zeggen dat WeatherDisplay er goed uitziet. Waar ik nog niet achter ben is of je WeatherDisplay Live apart moet aanschaffen los van WD om 24/7 op de site te krijgen. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
WD Live op de website is een aparte licentie.
Let op: Het is wel een flash programma en werkt dus niet op moderne tablets!
Aansluiting/Logger:
Ben in bezit van een USB datalogger die in het console is geplaatst.. . . Gezien de versie van de datalogger is deze niet ergens anders in te plaatsen . . .
Kan ook in een envoy als je de console ergens anders wilt gebruiken. Ook kun je met 1 Davis weerstation meerdere consoles/envoys/loggers gebruiken, dus wat dat betreft ben je zeer flexibel voor de toekomst.
. . . Ben op zoek naar collega voor:
- advies wat ik het beste kan doen betreffende apparatuur zodat ik deze kan aanschaffen
- helpen met aansluiten van de betreffende apparatuur en dat in combinatie met een weerprogramma op de website laten draaien.

Ben een persoon die dingen moet zien zodat ik beeld en geluid er bij heb. Heb al heel wat op het forum gelezen maar kan me daar niet altijd wat bij voorstellen.

Dus heeft iemand de kennis en zin om me te helpen dan is hij of zij van harte welkom . .
Wel als je meer wilt zien kun je beter bij andere HWA deelnemers langs gaan.
Dan kan je zien hoe zij het opgelost hebben.
Nu heb ik zelf in en bij de pachtige Betuwe gewoond (Echteld en Rhenen) maar Leuven is ook een fraaie stad om te bezoeken. Dan kan je in ieder geval de raspberry - mac - Meteohub - Meteobridge en diverse weerprogramma's tegelijk bekijken.

Groeten Wim
Door WS Beusichem
#61149
Wim,

Dank weer voor de info.
Graag wil ik van je aanbod gebruik maken om eens te komen kijken in Leuven zodat ik kan zien wat voor mij het beste zou zijn.Laat me even weten hoe we dit kunnen afspreken.
Mochten er nog andere collega's zijn waar ik wat indrukken op kan doen. Laat het me even weten.

groeten Jan