Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door Wouter Vos
#62024
Hierbij zal ik mijzelf ook maar even voorstellen.

Zoals mijn naam al verraad heet ik Wouter. Ik woon al een geruime tijd in de omgeving van Arnhem en ik ben al een tijdje aan het rond kijken naar een geschikt weerstation. Voor mij zal het een begin zijn van een nieuwe hobby maar ik pak het wel voorzichtig aan, dus nog geen Davis.
Momenteel ben ik nog aan het kijken wat ik allemaal wil en wat er met de verschillende stations mogelijk is. Ik zal dus aankomende periode hier en daar wel wat vragen gaan stellen.

gr Wouter
Door ws vreewijk
#62039
Hallo Wouter ,

Welkom op Hwa en veel plezier met het uitzoeken en opbouw van je weerstation,er zijn overigens hele leuke weerstations te koop die ook heel goed voldoen waar alleen de wind interval wat minder frequent word doorgegeven maar uiteindelijk worden alle stoten wel gemeten.

Er is keuze genoeg en je kan altijd eens vragen wat hier op hwa de mening is als je iets op het oog hebt.

Gebruik ook de zoekfuntie hier op het forum eens,zo zie je snel de ervaringen van anderen.

Mvr gr Chris
Door Wouter Vos
#62041
Hallo Chris,

Alles is een beetje in een stroomversnelling gekomen en ik kon aan een TFA Primus komen, deze komt dus als het goed is snel binnen.

Nu komt de periode van installeren en het vinden van geschikte locaties van de apparatuur. Ik heb al een aantal keren gebruik gemaakt van de zoekfunctie om de juiste locaties hiervoor te bepalen.
De locatie voor de windmeter heb ik al bepaald +/- 1.5 boven de nok van het huis, ik had nog een beugel/pijp van een schotelinstallatie liggen. De regenmeter locatie heb ik ook al in mijn hoofd zitten nu alleen nog thermo/hygrosensor nog.

Ik denk dat ik t.z.t. als alles een beetje draai ook de gegevens nog wel online beschikbaar wil stellen. Al merk ik wel dat ik daar nog aardig wat in te lezen heb, mijn kennis op basis van software en computers is niet zo heel hoog.

Mochten jullie nog tips en tricks hebben dan hoor ik dat graag.

gr Wouter
Door ws vreewijk
#62042
Hallo wouter,

Dat is een mooi station.

Een paar tips , dit station staat erom bekend dat het eerste begin moeilijk is de sensors worden niet gevonden .

Volg dus direct de juiste instructies op , niet zoals ik meestal doe beginnen en dan pas lezen.

Er is een duidelijke gebruiks aanwijzing te vinden in het Nederlands ,mocht je problemen ondervinden meld dat dan even,.

Verder zul je denk ik al snel opzoek gaan naar een iets uitgebreidere weersoftware gebruik de zoekfunctie om uit te vinden welke software jou station ondersteund.

Als laatste het mini weerhutje waar je temp/ hygro inzit kan wel een update gebruiken ook daar is genoeg voor te vinden.


Veel plezier met de opbouw.
De rest komt vanzelf wel goed.



Mvr gr Chris
Door ws vreewijk
#62043
Hallo wouter,

Dat is een mooi station.

Een paar tips , dit station staat erom bekend dat het eerste begin moeilijk is de sensors worden niet gevonden .

Volg dus direct de juiste instructies op , niet zoals ik meestal doe beginnen en dan pas lezen.

Er si een duidelijke gebruiks aanwijzing te vinden in het Nederlands ,mocht je problemen ondervinden meld dat dan even,.

Verder zul je denk ik al snel opzoek gaan naar een iets uitgebreidere weersoftware gebruik de zoekfunctie om uit te vinden welke software jou station ondersteund.

Als laatste het mini weerhutje waar je temp/ hygro inzit kan wel een update gebruiken ook daar is genoeg voor te vinden.


Veel plezier met de opbouw.
De rest komt vanzelf wel goed.



Mvr gr Chris
Door Wouter Vos
#62045
Chris,

Bedankt voor de tips, ben nog wel opzoek naar de Nederlandse handleiding dus mocht je die hebben dan hou ik me aanbevolen.

Ik heb van iemand anders het station over kunnen nemen en gisteren binnen gekregen. Gistermiddag even een korte check gedaan of alles werkt en alle onderdelen hebben contact met elkaar. Vanmiddag maar even langs de gamma om een aantal onderdelen voor de mast van de windmeter te halen.

Enige wat nu wel moet geburen is even de gegevens wissen van de persoon die het station voor mij had. Moet nog even goede handleiding hier voor doornemen.

Over het weer hutje heb ik ook wel ideeën maar eerst wil de boel een beetje draaiende hebben.

gr Wouter
Door ws vreewijk
#62047
Je hebt een pm, want ik kan die link niet plaatsen ivm reclame.

gr Chris
Door Wouter Vos
#65005
Zo bijna een jaar geen reactie maar hierbij een update.

Inmiddels draait de installatie na behoren wel een paar kleine probleempjes gehad. Recent hield de regenmeter er bijvoorbeeld mee op, ik dacht dat het lag aan de afstand lag of dat de zonnepaneeltje niet voldoende zonlicht kreeg maar het bleken achteraf de batterijen te zijn. Een batterij was een beetje gaan lekken en zorgde voor corrosie op de contacten, na het opschuren van de contacten en het vervangen van de batterijen deed hij het weer. Voor de rest geen noemenswaardige problemen gehad dus van mij niks dan lof voor de TFA Primus!

Ik zal nog een paar foto's maken van hoe de opstelling nu is.

Nu alles een beetje lekker draait wil ik eens verder gaan kijken naar wat er allemaal mogelijk is en ik ben toch erg jaloers op iedereen die zo'n mooie eigen site heeft en netjes zijn gegevens kan uploaden.
Nu ben ik van plan om ook deze stap te gaan maken alleen ben ik niet echt thuis in die sector. Heeft iemand voor mij tips waar ik op moet letten en waar ik wat kan informeren over hoe en wat?

Alvast bedankt voor de info.
Door ws vreewijk
#65006
Fijn Wouter,dat je dr veel plezier van mag hebben.
Gr Chris