Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door john316
#66360
Hallo allemaal! Via Google de laatste tijd regelmatig hier aangeland maar ik heb nu besloten me hier ook aan te melden...

In m'n tienerjaren (nu 40 jaar geleden al) begon m'n interesse voor het weer en maakt ik een LED display binnen door een windhaan (in de vorm van een haan dus, gekocht bij Termeulen in Rotterdam), om te bouwen door er een rond pvc pijpje met de bekende reedcontacten op te zetten en een 10 aderige kabel naar binnen. Ik had het zo uitgekiend dat de magneet ook 2 reedcontacten tegelijk kon activeren dus ik kon 16 windrichtingen zien binnen.

Later bouwde ik de wind richting- en windsnelheidsmeter van Elektuur, geweldig was dat, een hele verbetering!

M'n eerste "echte" weerstation was een Davis Windmonitor, later opgevolgd door een Peet Bros Ultimeter 800 en nog later een Ultimeter 2100, gekocht ivm de veel grotere anemometer windcups dus veel gevoeliger voor weinig wind.

Een paar jaar heb ik nog een eigen website gehad maar door ziekte daarmee gestopt.

Al die jaren tot nu toe ook veel plezier gehad van het kijken naar de 2 grote "Weather Picture" displays in m'n woonkamer en slaapkamer. Op de seriële poort van de Ultimeter kan je zowat onbeperkt apparaten hangen en daar maak ik dankbaar gebruik van!

Recentelijk heb ik de wereld van de Arduino microcontroller ontdekt... Wat een openbaring!
Nu heb ik de microcontrollers van de "Weather Picture" modules gesloopt en er mijn eigen controller met zelf geschreven software opgezet. Daardoor ben ik nu veel flexibeler en laat bijv. op de wind snelheids display links de Beaufort waarde zien en rechts de km/h waarde.

De laatste aanvulling is een Meteobridge, gekoppeld aan de Ultimeter en ben nu bezig opnieuw een website in te richten, gevoed door data via de Meteobridge.

Het is een geweldige hobby maar dat hoef ik jullie niet te vertellen...

Foto van m'n eerste 'weerstation' ;)

Bijlagen
weerstation_v1.jpg
weerstation_v1.jpg (55.41 KiB) 2717 keer bekeken
Door ws vreewijk
#66362
Hallo John,
Welkom.
Een geweldig verhaal leuk die zelfbouw projecten.
Ik ken toevallig je led bouwsel.
En ja de ultimeter is een pracht apparaat,en de muur displays zijn inderdaad prachtig.
Arduino is een geweldige uitvinding,en ik wens je veel plezier bijj de eventuele uitbreidingen.
Gr Chris
Door john316
#66365
ws vreewijk schrijft:
Hallo John,
Welkom.
Een geweldig verhaal leuk die zelfbouw projecten.
Ik ken toevallig je led bouwsel.
En ja de ultimeter is een pracht apparaat,en de muur displays zijn inderdaad prachtig.
Arduino is een geweldige uitvinding,en ik wens je veel plezier bijj de eventuele uitbreidingen.
Gr Chris


Hallo Chris! grappig, de internet-wereld is klein...
bedoel je de DCF klok die je had gezien?
Door ws vreewijk
#66367
Ha ha nee je led windmeter.
Je had twee uitvoeringen.
Een met de reed switches.
En een met een draadgewonden potmeter.

Slechts af en toe staat de soldeer bout hier nog warm
:)
Gr Chris
Door john316
#66368
ws vreewijk schrijft:
Ha ha nee je led windmeter.
Je had twee uitvoeringen.
Een met de reed switches.
En een met een draadgewonden potmeter.

Slechts af en toe staat de soldeer bout hier nog warm
:)
Gr Chris


oooh.. ;)
ok...

groet!
Erik
Door WSParkstad
#66369
Prachtig verhaal.
Denk wel dat het vroeger een stuk mooier was, heb eigenlijk niet zo vaak geknutseld en in deze tijd is het inderdaad vaak kant en klaar kopen.

Welkom zou ik zeggen.

Marcel.
Door baroman
#66380
Beste Erik

Welkom bij HWA, geweldig zo`n knutselaar ik ben ook bezig met een micro controller van arduino
hier koppel ik een gecombineerde windmeter van het merk Lambrecht aan.
En probeer dus zelf een weerstation te maken met een windroos en wijzer.

Groeten Ronnie..
Door john316
#66386
Dankjewel! Ben benieuwd naar je project, je hebt ook een hele mooie sensor gekozen...
Wat is de Arduino toch een mooi ding hè? Er ging een wereld voor me open toen ik het ontdekte.

Het zou leuk zijn als je je project hier laat zien?!
Door baroman
#66392
john316 schrijft:
Dankjewel! Ben benieuwd naar je project, je hebt ook een hele mooie sensor gekozen...
Wat is de Arduino toch een mooi ding hè? Er ging een wereld voor me open toen ik het ontdekte.

Het zou leuk zijn als je je project hier laat zien?!


Hallo Erik

Deze censor heb ik op ebay gekocht, het is een geweldige windmeter ik zal zelf nog even moeten stoeien om te kijken hoe het werkt.;) maar je hoort nog van mij.
Ik laat zodra ik de Arduino heb alles zien, maar moet eerst zelf nog even knutselen.


Groeten Ronnie..