Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door Baggeraar
#68860
Hallo ik ben al geruime tijd "een beetje met het weer bezig".
Een jaar of 7 terug een WS1600 bij correct gehaald en aan de dakrand gemonteerd.
Vele malen op de ladder moeten klimmen om spinnen uit de regenmeter te moeten punniken.
Ook vele malen de batterijen moeten wisselen, weer op de ladder.
3 Jaar geleden geen buitentemperatuur en vochtigheid meer.
Windrichting en kracht kwamen nog wel door.
Een nieuwe buitenunit was de oplossing.
Vorige maand batterij alarm.
Na veel regen en wind was (nadat de metingen niet meer doorkwamen) het eindelijk acceptabel weer om WEER de ladder op te klimmen om batterijen te wisselen.
Wat een drama: nooit meer de ontvanger aan de zender kunnen binden.
Oude zender (zonder temp en vocht-signalen) deed het nog wel, dus: Weer die buitenunit defect.
Om niet zeer binnenkort weer teleurgesteld te zijn, besloten een investering te doen.
Uitgekomen bij een Davis Vantage Vue.
Ik hoop dat deze een stuk langer meegaat, ik ben niet van gooi weg, koop maar weer nieuw.
Na het plaatsen, op het www zitten zoeken naar vergelijk barometerdrukken.
Weinig gevonden tot vandaag.
Nu valt het me wel op dat in deze regio met betrekkelijk rustig weer er een hoop verschil is in de drukken van diverse "weerstations". (ik noem nog geen namen)
Iets achter de komma zou kunnen, maar een waarde die tot bijna 4 mbar afwijkt....................
Ben ik dan de enige die zich afvraagt of mijn gegevens kloppen na het plaatsen van het weerstation?
Zetten anderen hun apparaat maar ergens aan de spanning en zetten hun gegevens zonder blikken of blozen nog op het www ook?
Ik zal eens verder rondneuzen hier, leer ik nog wat bij over het weer.
Grt Harm
Door Toulon7559
#68862
;-) Als je op een eenvoudige manier iets wil doen aan de afwijkingen, dan eerst zo goed mogelijk aflezen t.o.v. een 'officieel' KNMI-station bij een groot aantal verschillende drukwaarden.
Dan kun je statistisch bepalen wat het verschil is, en of het verschil constant is of een proportionele waarde, of een combinatie:
als daaruit de afwijking niet helder wordt, dan heb je een probleem .....
Voor de invoer van een correctie vraagt dat daarna goed lezen van de handleiding van je weerstation en/of goed lezen van de handleiding van je weersoftware, want op beide plekken kun je correcties aanbrengen, en vaak is een keuze nodig om de bovenstaande 2 soorten afwijking (of hun combinatie) goed te kunnen inbrengen.

Voor de meeste mensen is dit mogelijk (te)veel gevraagd ........
Door Baggeraar
#68888
Dank voor dit antwoord.
Dit "met de natte vinger uitmiddelen van waardes van omliggende stations", rekening houdend met de isobaren, had ik al gevolgd.
Ik was in de veronderstelling dat ik hier meteen een link zou krijgen naar een nauwkeurige weerkaart met de luchtdruklijnen erin.
Het lijkt nu aardig overeen te komen.
Verder ga ik toch niet online, lijkt me nog wel een berg werk en geld te kosten.