Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door WSWijk
#19408
Hoi allemaal,

Even een vraagje... Gisteravond/vannacht is er hier (Wijk bij Duurstede) zo'n 3 cm sneeuw gevallen.
Vanmiddag is de sneeuw in de regenmeter ontdooit en geeft nu 4 mm neerslag aan.

Is er een formule waarmee je kan omrekenen hoeveel dat in sneeuwhoogte is?

Groeten

Theo
Door Eckie76
#19409
In de regel geldt 1 mm smeltwater correspondeert met 1 cm sneeuw.
Ook de grootte van de vlokken bepaalt veel. Grote vlokken bevatten meer lucht waardoor er verschil tussen water en daadwerkelijk dikte van de laag optreedt.
Als het hard vriest wordt de dichtheid van de sneeuw veel groter en vang je in de regel ook meer smeltwater op. Bij mij blijkt vaak factor 2 op te treden, dus 2 mm is 4 cm.
Door Snarf2000
#19433
Volgens Wikipedia:

Een vuistregel is dat 1 eenheid regen gelijk is aan 8 eenheden sneeuw, d.w.z. dat er voor 1 centimeter sneeuw ongeveer 1,2 mm regen nodig is.

Afhankelijk van het type sneeuw natuurlijk. (nat korrel poeder enz)

Groet, Frans
Door petergroeneveld
#19445
Vanmorgen een gemiddelde sneeuwhoogte van zo'n 12cm gemeten kan zeker hier en daar een cm hoger of lager zijn. Dat was voor mij een toename van 7cm t.o.v. de vorige meting. De verwarmde regenmeter had vanmorgen een neerslag gemeten van 5mm dus 1mm regen zou bij mij overeenkomen met 1,4cm sneeuw. :)

Denk dat de gemiddelde sneeuwhoogte bepaling best wel een grove meetmethode is maar die van de regenmeter niet. :laugh: Dus de sneeuwhoogte toename zou bij mij 5cm moeten zijn als je ervan uitgaat dat 1mm regen overeenkomt met 1cm sneeuw en inderdaad zoals Olaf zegt licht het ook wel aan de dichtheid en grootte van de sneeuwvlokken.
Door WSWijk
#19447
Ik blijf het lastig vinden hoor.

Gisteren 3 cm sneeuw gevallen, terwijl er 4 mm smeltwater was.
Dat zou dus 4 cm moeten zijn.

Vandaag was er 4 cm sneeuw gevallen, terwijl er 5.8 mm smeltwater was.
Dat zou dus 6 cm moeten zijn.

Zou je zeggen dat de totale sneeuwhoogte nu 10 cm zou moeten zijn, maar het is al ingeklonken tot 5 cm. :-)

Groetjes

Theo

ps: denk dat ik voorlopig toch maar uit ga van m'n zeer ingenieuze sneeuwmeet systeem... (bamboe stokje met cm eenheden er op getekend, staat op een vaste plaats in de grond)
Door gust
#19454
Hallo,

is er hier niet de verwarring tussen sneeuwhoogte, en gevallen sneeuw?

Je kunt een (vuist)regel hebben van gevallen sneeuw tov smeltwater,
maar de sneeuwhoogte is de gevallen sneeuw opgeteld bij wat er lag, minus de gedooide en ingeklonken sneeuw. Vandaag is bij bij sneeuw gedooid, maar het heeft ook gesneeuwd.

groet, Gust.
Door Eckie76
#19456
Omdat sneeuw niet meteen smelt, verdampt er ook het een en ander. Plus de inklinking. Sneeuwlaag zakt altijd in.

Als er op moment A 10 cm sneeuw ligt, dan zal die hoeveelheid meteen gesmolten moeten worden zonder verdampingsverlies.
Ook moet je dan op moment A meteen meten, en niet pas na een etmaal.

Bij een verwarmde neerslagmeter verlies je trouwens nog stukken meer aan verdamping, dus die hoeveelheden kloppen nooit 100 %.

Maar in feite vind ik het niet zo heel belangrijk hoeveel smeltwater er optreedt, wel vind ik het een pré dat de sneeuwhoogte exact gemeten wordt door te middelen op een groter oppervlak waarbij de invloeden van stuifsneeuw en ophoping afwezig zijn.