Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
#23331
Rond 17:30u zag je duidelijk het noodweer vanuit de verte naderen. Indrukwekkende luchten kwamen vanuit het zuiden opzetten. Ik heb op de verjaardag waar ik was, iedereen gewaarschuwd en naar binnen gestuurd. Net op tijd buiten al het speelgoed opgeruimd en iedereen was veilig binnen. Zelf ben ik buiten blijven staan onder een afdak om alles mee te maken en te filmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rond 17:50u begon het flink te waaien door de valwind die voor de buien uit naar beneden kwam. De wind nam ook zand mee, waardoor je letterlijk gezandstraald werd.

De lucht boven ons begon draaiende bewegingen te maken. Ik sluit niet uit dat het verderop tot een windhoos is gekomen. Ik heb echter nog geen berichten gehoord dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is. Helaas heb ik dit niet op beeld staan.

http://www.youtube.com/watch?v=eNHxOPVLk7I

Om 18:00u kwam de neerslag met bakken uit de hemel. Door de windstoten kwam de neerslag bijna horizontaal voorbij waaien. Er zat ook onweer in de bui, maar het aantal ontladingen viel mee.

http://www.youtube.com/watch?v=TujWkrG5Ejo

Ik heb niet precies bijgehouden hoelang de bui heeft aangehouden. Ik schat een kwartier. Na de bui heb ik een rondje gelopen door de buurt waar ik was. In een straal van 200 meter heb ik verschillende huizen gezien met afgewaaide pannen. Ik heb ook een stuk of 10 bomen gezien die waren omgewaaid of die halverwege waren afgeknakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas had ik de batterij op van de mobiele telefoon, dus ik heb geen foto's meer kunnen maken van alle schade die ik tegenkwam.

Thuis aangekomen in Kessel (5 km verderop), zag ik dat er 11 mm neerslag is gevallen en dat er een windstoot is geweest van 95 km/uur. Dat is extreem hoog midden in de bebouwde kom. Ik kan me niet herinneren dat ik zo'n windstoot ooit eerder heb geregistreerd.

Al met al was het een indrukwekkende bui, die ik voorlopig niet zal vergeten. Door het spektakel heb ik helaas de gebruikelijk Limburgse vlaai gemist op de verjaardag.

Gr,
Luc
#23341
De kans op een stukje vlaai is groter dan het mee maken van zo'n bui :D

Mooi verslag trouwens. Ga de filmpjes later bekijken. Lijkt me niet verstandig om vanaf het werk te doen.

In Noord Groningen is alles erg mee (tegen ;)) gevallen. Enkele ontladingen en +/- 9 mm neerslag. Aan de ene kant hoop je natuurlijk op een mooie bui maar aan de andere kant heb je altijd de kans op letsel/materiële schade dat het niet plezierig maakt.
Door weermaarssen
#23345
Hallo Luc

Mooi verslag met goede foto`s en film`s.

Lijkt me een beetje angstig voor de kinderen en familie, en vrienden , maar ook jij kon de verleiding niet weerstaan om een en ander goed in je op te nemen. Echt een weerman. Eerst veiligheid en dan genieten van extreem weer.

Alleen jammer dat het met schade gepaard moet gaan.

Een indrukwekkende gebeurtenis.

Groet Louis
Door Master
#23357
Indrukwekkende reportage Luc, je kan zo voor de krant gaan werken B)

Dit weertype komt bij ons aan zee iets minder vaak voor, de lucht is aan de voet van de kust vaak al afgekoeld, en gestabiliseerd.

Maar als het dan ook gebeurd, gebeurd het ook goed, dat heb je wel in groningen gezien.

Groeten Folkert