Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door whozee
#62664
Vandaag regende het in Wolphaartsdijk bijna 24 uur aan een stuk.
De gemeten neerslag van maandag 25 augustus 20.00uur tot dinsdag 26 augustus 20.00 uur:
-de Davis 47,4 mm
-de Hellman regenmeter 50,8 mm

En het regent nog stug door.

Wim
Door nolversteeg
#62665
Hallo Wim,
Laat je niet gek maken, Ik heb hier 2 regenmeters van hetzelfde merk op ongeveer 75 cm naast elkaar, en lopen altijd uit de pas, het is net een kompetitie, vandaag ik en morgen jij, ik heb dat opgegeven, en kan er niets meer aan schroeven.
de enige echte meting is zoals het KNMI dat doet, alleen kost dat heel veel tijd,en dan is nog de vraag of dat dat wel de juiste meting is.
maar mijn resultaten van vandaag lig ik niet wakker van, 21.2 23.8 mm 6.4 10.0 mm/h

Groetjes Nol
meteoeersel.nl
Door baroman
#62677
Hoi Nol

Ik kan mij herinneren dat ze in het verleden bij het KNMI ook al eens zo`n proef hebben gedaan. Toen hebben ze met regenmeters het hele weiland vol gezet en toch in sommige regenmeters zat een verschil van 10%. Dus regen is een moeilijk item.
Het KNMI heeft ook een verschil precies wat je ook al geschreven hebt.

Groeten Ronnie
Enschede West
Door whozee
#62679
Ja, heb de ervaring ook, dat de waardes zelden helemaal gelijk zijn.
Vooral met veel wind kan het verschil in gemeten hoeveelheden aardig schelen.
Maar heb zelden zoveel water afgetapt.
De Hellman opvangbeker kon het nog maar net bevatten. Kon bijna een emmer mee nemen.

MVG
Wim
Door nolversteeg
#62680
HH.
Het was gisteren natuurlijk een hele mooie regendag om het een en ander te bekijken, de gehele dag op een paar uurtjes na.
Wat mijn konclusie is :
Start van de meting: de kip van de beide meters waren verschillend gevuld na 0:00 uur.
En een heel groot probleem: ik weet nog niet wat ik daar aan moet doen is de gelijkloop van de kip, in 1 meter , de ene kant gaat eerder dan de andere kant.
Hoe vertel ik dat, en ik heb het er al eens eerder over gehad.
De kip moet in evenwicht zijn, en geen voorkeur hebben voor een kant.
Noem het een wip als er niemand op zit moet deze horizontaal blijven.
bij de Davis gaat het over microgrammen onbalans, wat zich uit in een competitie tussen beide meters, zowel als hoeveelheid, als hoeveelheid per uur.
Is een mooi iets voor het CBS. kan je heel veel berekeningen op los laten.
Ik ga daar eens over denken, want dat is wel leuk.

Groetje Nol
en dit is ook wel leuk. http://www.meteoeersel.nl/webcam.php
staat los van de regen, maar heeft wel alles te maken met meten.
Door nolversteeg
#62684
Hoi Ronnie,
We gaan het meemaken, het idee is goed, alleen een combinatie van.
dat heb ik ook al geprobeerd, met de druppel sensor van (kan even de naam niet niet tevoorschijn halen. deze kon druppels meten.
maar dan moet je wel een goed poetsmiddel hebben om de druppels ook weg te laten lopen.
kortom dat was een leuk ding om de ruitenwissers aan te zetten als het regent.
en de wip van de Lambrecht zal net zo ongebalanceerd zijn als de Davis.
Ik ga deze nog even niet aanschaffen, omdat ik daar ook niet in geloof.
Mijn uitspraak is steeds weer leuk om te verkopen, maar niet om te gebruiken. Daarom ook de metingen aan mijn zonneboiler. En de verkopers hebben geen weerwoord , ze doen wel hun best, maar kunnen geen antwoord geven.

Groetjes Nol
http://www.meteoeersel.nl/webcam.php
Door nolversteeg
#62685
En die Josa Tognini is volgens mij degene die die wip kippen over de wereld in pretparken en tuinen uitgevonden heeft.

Wat ik wel zou willen dat er een discussie op gang zou komen over de onbegrijpbaarheid van de grafiek.

Kan me er iets bij voorstellen , maar try me.
Is wel helemaal off topic, maar dat aan de HH moderators om mij daar even op te wijzen.

Groetjes Nol.
Door baroman
#62691
Beste Nol

Er is in de wereld geen instrument hetzelfde, geen auto of fiets rijd hetzelfde dus ook geen regenmeter meet hetzelfde.
Er zit in elk instrument wel iets verschil, maar dit kun je proberen zo klein mogelijk te houden.

Groeten Ronnie..

PS maar dit is een mooi onderwerp om een discussie te voeren.
Door bgr
#62692
Het is allemaal heel mooi om het op zo,n (Lambrecht) precieze manier te meten, maar het wordt daardoor steeds moeilijker om met de metingen uit het verleden te vergelijken.
Kijk naar de zonneschijnmetingen uit het verleden en de manier waarop dit nu gebeurd.

Groeten
BertGr