Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door twister
#16949
Beste Weercollega s,

Ik zie dat ik in HWA op de grafiek een afwijking heb met wat Weatherlink in de grafiek over dezelfde periode registreert. Beide grafieken zijn gemiddelde over 10 minuten (zie bijlage)

Volgens mij zouden deze exact hetzelfde moeten registreren!

De registratie van De Weatherlinkgrafiek komt ook enigszins overeen met de geregistreerde gegevens van stations uit de directe omgeving en soortgelijke locatie.


Is dit iets wat vaker onderkent is, zo ja is dit of hoe kan ik dit oplossen?

Verder download ik elke minuut het weerstation en elke minuut naar internet en lijken de grafieken erg grof, kan ik zelf controleren hoe vaak ik gegevens upload naar HWA?
En indien nodig bijstellen?

Groeten Lambère
Bijlagen
10min_gem_22_11_09.JPG
10min_gem_22_11_09.JPG (116.67 KiB) 2794 keer bekeken
Door SpeedyGJ
#16956
Je geeft zelf aan dat je per 1 minuut upload, komt op neer dat jouw grafiek de 1min gemiddelde zijn en niet de 10min gemiddelde, kijk eens mijn grafiek die dus wel 10min gemiddelde is:

Afbeelding

Je ziet al een hele verschil in die van jou!
Als je ook wilt dat het per 10min is moet je je interval die wordt opgeslagen in de database in 10min veranderden en niet 1min ;)
Kortom het klopt wel alleen je hebt het iets anders ingesteld voor je eigen grafieken :)
Door twister
#16957
Beste weercollega,

BEDANKT VOOR JE SNELLE REACTIE!

Je hebt gelijk volgens mij v.w.b. de dichtheid van de grafiek in weather Link, echter de topwaarden die over 10 minuten gemeten en gepuliceerd worden mogen toch niet van elkaar verschillen.

Dit zijn continu verzamelde en getotaliseerde gegevens in weatherlink over een periode van 10 minuten en zijn volgens mij niet afhankelijk van de uploadfrequentie vanuit het weerstation.

De weatherlinkwaarde van 29 km/hr (over 10 min gemiddeld), en HWA geeft op dat tijdstip 19 km/hr (over 10 min gemiddeld) aan. Dit mag toch niet anders zijn!

Groeten Lambère
Door twister
#16959
In de databasefile staat;

10:01
10:02
enz

Maar waarom verschilt dan de HiWindSpeed (53km) van de 10min avg (29km/hr)?
Deze bundeling van 10 min gebeurd toch (volgens de beschrijving) in het weerstation zelf?

Kijk maar ook al heb je het weerstation niet aan je pc gekoppeld toch krijg je als je wilt onder in het display van het weerstation de 10 min AVG waarde. Deze waarde komt elke keer overeen met wat hij in weatherlink registreert en publiceert!

En deze waarde moet ik ook terugvinden in HWA!

Groeten Lambère
Door SpeedyGJ
#16960
HWA pakt het volgens mij heel anders op, ik zou zeggen: Als je echt 10min wilt hebben dan moet je de data interval terug brengen naar 10min :)
Het is gewoon lastig, weatherlink is makkelijk te bedienen en alles klopt ook wel zolang je het maar wel goed instelt. In het begin had ik ook 1min update, maar sinds de 10min gemiddelde belangrijk voor me werden ben ik over gegaan naar 10min update, alle gegevens worden om de 5min geupdate :)
Door Mike
#16961
Een hoogste windsnelheid is iets anders dan een 10 minuten gemiddelt, 2 grafieken hiervan kunnen nooit gelijk zijn.

Daarnaast denk ik dat de grafiek van HWA nog moet worden bijgewerkt, dit gebeurt immers om de 10 minuten, en jou grafiek geeft die laatste piek al wel aan want jij werkt je grafiek elke minuut bij.

Groeten, Mike.
Door tjabine
#16962
Wat ik ook denk dat veel fout gaat!
Is dat heel veel mensen niet weten dat het 10 minuut gemiddelde windsnelheid
de officiele wind kracht is.
Er zijn er veel die zeggen bv een windkracht 8 gehad te hebben omdat ze een stoot gehad hebben van 70 km/hr.
Wat betreft de grafiek van HWA kan haast niet fout zijn! Als je Weatherlink gebruikt moet je namelijk het htx bestand openweerdata uploaden
Daarin zit het tag!
Dus daar kan het eigenlijk niet fout gaan? tenzij de 0 is weggehaald ofzo.
En ik zelf download elke minuut van de Envoy en ik upload elke minuut naar mijn eigen site.
Dus daar kan het ook niet fout gaan.

Gr Ron.
Door twister
#16964
Ik begrijp dat de zaak gaat vertroebelen daarom even een toelichting op mijn vraag:

HWA geeft in de grafiek een 10 min AVG weer, deze geeft aan dat deze 19 km/hr is.
De grafiek vanuit het weerstation geeft op datzelfde tijdstip een 10 min AVG van 29 km/hr.
Hier zit een verschil van 10 km/hr in en dat komt niet met elkaar overeen.

Mike,
Hoge windsnelheid of gust genoemd is de meting van windstoten dit staat los van mijn vraag en is mij bekend dat deze niet met elkaar vergeleken mogen worden.

In mijn vraag noem ik de 10 min AVG waarde van 29 km/hr (zie grafiek Wind Speed) dit is de grafiek van 10min AVG en niet de windstootwaarde (Hi Wind Speed) van 53 km/hr.

Verder heb ik nog een bijlage van de grafiek bijgevoegd en zoals je ziet was de HWA grafiek ook al bijgewerkt.


Ron,
Ik vind het zelf ook vreemd maar constateer alleen het verschil tussen deze 2.
Aangezien ik ook vlieg en ik ook examen heb gedaan in meteorologie is mij bekend dat de officiele windkracht het 10 min AVG is en niet de windstoten (gust!).

Mijn vraag gaat niet over windstoten waar nu het accent op wordt gelegd, maar over het verschil in 10 min AVG tussen HWA en Weerstation (Vantage Pro2)

De (windspeed) grafiek komt 1 op 1 uit weatherlink en de gegevens van HWA komen uit (openweerdata ) ook uit weatherlink en zouden dus hetzelfde moeten zijn.....

Vraag hoe kunnen deze verschillen?

groeten Lambère
Bijlagen
grafieken-4081b2ebf3c6da6b44807a36c7e43abf.png
grafieken-4081b2ebf3c6da6b44807a36c7e43abf.png (4.67 KiB) 2794 keer bekeken