Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Epicratus
#19580
Gisteravond had mijn computer er geen zin meer in ik wilde hem opnieuw opstarten en hoorde alleen nog maar 1 korte en 1 lange pieptoon. Dit blijft zich herhalen, verder kan ik er niets meer mee, ook proberen op te starten met een opstartdisk of iets dergelijks wil niet meer. Dus als er iemand is die meent te weten wat deze pieptonen betekenen laat het me even weten.

Peter
Door Adriaan
#19582
Op sommige moederborden geeft die pieptoon aan dat het geheugen stuk is of niet goed geplaatst (meer). Het kan ook zijn dat de processorkoeling los zit of een PCI kaart die niet goed geplaatst is.

Het wordt dus veroorzaakt doordat het moederbord bij het opstarten alle hardware even kort na loopt en daar gaat iets mis... Succes er mee!
Door fbockstael
#19583
Hallo Peter,

De betekenis van de pieptonen, zoals jij ze noemt, staan beschreven in de handleiding van je moederbord, meestal bij de beschrijving van de BIOS.
Ik wil je niet al te veel bang maken, maar meestal heeft het te maken met falende hardware. Mocht je de handleiding niet meer hebben, dan kan je op internet bij de fabrikant onder "support of ondersteuning of klantenservice" meestal wel een handleiding downloaden. Ik neem aan dat je tenminste nog ergens internettoegang hebt, anders had je dit bericht ook niet kunnen plaatsen :).
Als je ook deze handleiding niet kunt vinden volstaat ook veelal een zoektocht via Google met als zoekopdracht: [typenummer van je moederbord] + system beeps

Succes met zoeken,

Franklin
Door osjohn
#19585
Het eerste wat je moet proberen, de batterij van het moederbord vervangen.

De meeste computers gaan stuk door vervuiling, vooral de chipfan vervuilt waardoor
de ondergelegen weerstanden verbranden.

Schoon blazen, de insteekkaarten de- en monteren, daarna opstarten en "duimen"

John
Door Epicratus
#19590
Probleem opgelost, het 1 maal kort en 1 maal lang piepje zou een geheugenprobleem zijn. Alle geheugenmodules verwijderd en weer opnieuw geplaatst, hierna kon ik weer opstarten. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Peter