Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door reitsma1960
#20098
Hallo,

Graag advies of tips.
Ik heb 2 pc`s continue 24 uur per dag draaien voor alle weerprogramma`s.
Daarnaast draaien met regelmaat 2 laptops en 2 tot 3 andere pc`s.

Alle pc`s zijn draadloos verbonden met internet. (Ziggo alles in 1 plus (20Mb down)

Mijn "onweer pc" waar de Boltek StormTracker op draait valt iedere dag 1x uit. Verbinding valt weg en start niet opnieuw op. Via herstellen en nieuw ip adres verkrijgen werkt het direct weer. (Windows XP home systeem)
Dit is vervelend wanneer ik enkele dagen weg ben.

Mijn andere pc waarop alle weerprogramma`s draaien als WD, WXSIM etc draait zonder problemen door en heeft continue verbinding. (Windows Vista 64 bit systeem)

Hoe voorkom ik het uitvallen van de onweer pc? Moet ik elke pc een vast ip adres geven?

groet,

Oebel
Weerstation Marsdijk Assen
Door jansmit
#20102
Misschien een andere draadloze ontvanger proberen of de driver van je huidige ontvanger update
mvg Jan Smit
Door forsurh
#20111
Hoi Oebel,

Gebruik je draadloos of bekabeling?

Ik gebruik bekabeld en vaste ip adressen.

Afkloppen, maar nog nooit uitval geahad.

groeten,
Wisse
Door SpeedyGJ
#20113
Start de PC opnieuw op of alleen de internet verbinding.

@Forsurh: Draadloos zoals dat al werd gemeld.
Door reitsma1960
#20116
Hoi Jan, Wisse en Speedygj

Ik denk inderdaad dat het mogelijk beter is om vaste ip adressen te gebruiken.
Toevallig komt morgen een ict-er bij ons op bezoek. Tsjaa, daar moet je gebruik van maken toch?!

Zal kijken wat hij zegt en doet.

Dank eerst.

Groet,
Oebel
Door pb2rdf
#20137
@Oebel,

Gewoon vaste bekabeling gebruiken als je zeker wilt zijn dat je datastroom continuiteit heeft.

Draadloos betekent dat er meer gebruikers van dezelfde frekwentie gebruik kunnen maken, en dat hoeft niet perse draadloos internet te zijn.
Dat betekent verstoring van jouw draadloze netwerk verbinding, dus wegvallen van een connectie.

En altijd vaste IP nummers gebruiken voor vast opgestelde systemen.
Zeker als die een server functie hebben.

DHCP gebruiken voor tijdelijke verbindingen.

grtn, Peter
Door reitsma1960
#20149
Hoi Peter,

Bedankt voor je advies.

Zoals vermeld is vandaag een ict-er langs geweest en zijn advies was alle pc`s vast ip adres. Bekabeld is voor mij ingewikkeld thuis. Zou ik inderdaad het liefst doen, maar is teveel toestand.

De hele dag al geen verbroken verbinding gehad, dus ik denk dat het goed is zo.

Groet,
Oebel
Door henri
#20177
Hallo Oebel,

Kijk eens naar het energiebeheer bij de eigenschappen/configuratie van jouw draadloze lan adapter. Het zit ver weg, maar het is een vinkje waarmee je de energiebesparing aan of uit zet.

Instelling: "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen"

Dit was bij mij de oplossing na een wekenlange zoektocht en een herinstallatie van windows.

Groeten Henri Menaldum.
Door reitsma1960
#20179
Hoi Henri,

Ik kan niet vinden waar ik het energiebeheer kan wijzigen.
Het is een linksys WUSB600N adapter.

Ik heb overigens na het toekennen van een vast ip adres geen storing of uitval gehad.
Is al langer dan 24 uur, dus hoopvol.

Bedankt voor je reactie.

Groet,
Oebel