Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Snarf2000
Nu iedereen aan de onderhoud plegen is aan zijn installaties wil ik mijn anemometer eens onderhanden nemen.

Bij windsnelheden van 0-5 km/u staat hij met enige regelmaat stil, terwijl de bladeren toch bewegen.
Ik heb het idee dat er toch vuiligheid in/om zit.
Nu de herfst voor de deur staat wil ik graag een soepel draaiende windmeter.

Is er iemand die foto's heeft gemaakt tijdens een onderhoudsbeurt van de windmeter?
Een step by step demontage foto handleiding?
Wat kan los en schoongemaakt worden (hoe en waarmee?)
Welke gereedschappen te gebruiken, en vooral, wat juist niet te doen.
Denk aan smeren (waarmee?) of niet, preventief vervangen van (versleten) onderdelen?

Groeten Frans
Meteo Noord West

On/Offtopic:
Daarbij lijkt het mij heel erg zinvol om van "alle" weerstation modellen een duidelijke foto montage / demontage handleiding te maken.
Per onderdeel zoals: regenmeter, Windmeter, sensors, electroica en noem maar op.
Liefst als PDF zodat hij op dit forum makkelijk te downloaden is en de bestandsgrootte beperkt blijft.
Misschien in een apparte sectie "Onderhoud Weerstations"?
Door Mike
Ik vraag me eigenlijk af wat er nou voor "onderhoud" aan de VP2 anemometer gehouden moet worden?

Hier staat hij al 5 jaar onderhoudsvrij buiten, en dat hier aan de westkust.

Het lijkt mij een gesloten systeem waarbij je iig niet moet gaan smeren of sprayen met wat voor smeermiddel dan ook.

Draaid hij niet meer naar behoren zal hij echt uit elkaar moeten en schoongemaakt moeten worden, eventueel draaiende (versleten) delen vervangen, maar hier heb ik verders geen ervaring mee.

Ben ook wel benieuwd naar het inwendige van de anemometer.

Misschien heb ik het mis hoor, maarja zoals ik al zei, hier staat hij alweer 5 jaar en 3 maanden onderhoudsvrij (dus ook niks ingesmeert of gespoten) te snorren op het dak.

Groeten, Mike.
Door jango
Ik heb al eens eerder gereageerd op de vraag wat voor onderhoud de anemometer nodig heeft.

En dat is mits goed geïnstalleerd helemaal niets.

Lees desnoods de installatie handleiding nog maar eens door daar staat;
Do not lubricate the shaft or bearings in any way.
When replacing the cups make sure they are not rubbing against any part of the anemometer head

Met andere woorden NIETS SMEREN.

Draait hij niet goed dan is hij waarschijnlijk niet goed ( te strak gemonteerd) of stuk.

Hij staat bij mij op een paal van 10 meter en dat al 6 jaar en geeft nog steeds goede waarden of het nu hard of zacht waait.
En nooit welke vorm van onderhoud gehad.

Ook vele andere delen van de VP hebben weinig of geen vorm van onderhoud nodig.

Ik lees wel eens op het forum dat bepaalde onderdelen stuk gaan door corrosie( printplaat).
Zou het niet kunnen zijn dat er iets te grondig is schoon gepoetst en dat daardoor de beschermlaag die door de fabrikant word aangebracht er af gaat en dat daardoor later een probleem ontstaat.

Dus vele delen alleen met een zachte kwast of borstel afpoetsen of beter is nog met lucht schoon blazen.

Maar voor de mensen die graag poetsen ga gewoon je gang.

Het is niet mijn hobby en zal het ook nooit worden.
En mijn station heeft dat ook ondervonden en voelt zich er heel lekker bij wat ik weer terug zie in het resultaat.
Zelden of beter gezegd nooit storingen.

groet Jan
Door Snarf2000
Duidelijk verhaal !

Met andere woorden: Afblijven van je windmeter !!

Maar ik mag de cupjes wel bv een halve mm laten zakken?
(Mocht deze toch iets te ver omhoog gedrukt zijn.)
En het inbusje, zou deze nog soepel draaien na 3 jaar?

Frans
Door petergroeneveld
Mijn windmeter + transmitter werken al bijna 4 jaar onderhoudsvrij zelfs de batterij is nog niet vervangen. Ga hier zelf ook geen onderhoud aan plegen want ik heb al een nieuwe hier liggen die kost € 125,00.

Als die 5 jaar zou meegaan dan is de aanschrijving € 25,00 per jaar en dan heeft die al heel wat draaiuren gehad dacht ik zo, blijft die langer draaien dan is dat alleen maar meegenomen. :) Een mechanisch apparaat is nou eenmaal aan slijtage onderhevig en zal eens vervangen moeten worden net zoals je auto mocht je er een hebben.