Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door SpeedyGJ
#40984
Aantal dagen terug gaf die deze melding, oke nieuwe batt erin doen en klaar toch?
Jammer nu krijg ik opnieuw deze melding. Zo meteen het dak op om te kijken of alles wel goed gaat, gelijk de condensator even bekijken of die niet lek ik :( anders heb ik een probleem, solderen gaat me namelijk totaal niet goed af :o
Door ws vreewijk
#40998
Hi Gerrit Jan,

Als solderen je niet goed afgaat en de condensator is rip,dan kort bij de condensator afknippen er is dan genoeg vd oude pootjes over om een kroonsteentje te gebruiken om de nieuwe te monteren LET OP DE PLUS EN DE MIN .

Bij mij was het zo dat ik ze lang heb afgeknipt en aan de oude draadjes kon ik de nieuwe condensator solderen zodoende hoefde de print er niet uit en loop je niet het risiko de print baantjes te beschadigen.

Overigens was de uitloop uit mn condensator minimaal ( het onderste pootje bij mij).

Succes ermee :)

Ik heb een greencap van Conrad genomen als je het type wil weten geef dan ff een seintje.

Gr Chris
Door jeroenzwart
#40999
SpeedyGJ schrijft:
(..), gelijk de condensator even bekijken of die niet lek ik :( anders heb ik een probleem, solderen gaat me namelijk totaal niet goed af :o

Hallo Gerrit Jan,

Enige tijd terug had ik ook problemen met het ISS (station 1). Condensator bleek lek (witte corrosie zichtbaar op de condensator). Hoe oud is je station? Ik heb van de importeur kosteloos een nieuwe transmitter voor het ISS-station opgestuurd gekregen, terwijl mijn station al bijna 5 jaar oud was. Bij de huidige generatie transmitters schijnt het lekken van de condensator vrijwel niet meer voor te komen... Hoop voor je dat je het probleem kunt achterhalen en succes met de oplossing ervoor.

Groet, Jeroen
Door SpeedyGJ
#41004
Vreemd genoeg kan ik helemaal geen corrosie vinden op de condensator of printplaat, heb de batterij verwijderd en nu geeft het station weer OK aan.
Ik blijf het wel even in de gaten houden, maar het leeg net of de batterij niet helemaal goed zat of zo.

Mijn station is in 2006 gekocht :)
Door SpeedyGJ
#41062
Hoe het nu is? Geen problemen meer, batterij is goed dus waarschijnlijk heeft er iets niet goed gezeten. Apart maar goed ;)
Door Snarf2000
#41069
Volgens mij moet je je ook niet al te druk maken over "Low Bat" melding op je VP2.
Die van mij staat er al ruim 1 jaar op.
En draait nog steeds op de zelfde batterij.
En 's nachts ook geen uitval.

En batterijen uit de console of ISS halen voor een reset hielp ook niet.

Ik zie vanzelf wel wanneer hij in de nachtelijke uren uitvalt.
Reserve batterij ligt al geruime tijd klaar.

Frans
Door SpeedyGJ
#41512
De nieuwe batterij heeft zijn geest alweer begeven, ik kreeg net 30min geen data, gelukkig dat ik toevallig even keek. Ik heb een nieuwe geplaatst, nu eens kijken of deze ook net zo snel leeg zal raken als die andere, als dit het geval is dan zal het toch aan de condensator moeten liggen lijkt mij, maar ook deze ziet er altijd nog schoon en goed uit dus dat zou een beetje vreemd zijn.
Door ws vreewijk
#41514
Gertjan,

Een logisch gevolg er is nu minder zon.Je zonnepaneeltje heeft je dr al die tijd wat doorheen geholpen ik vrees met grote vreze toch dat je super cap rip is waardoor je lithium batt snel leeg is.

Als je het exacte nr wil voor vervanging van C****d moet je maar even laten weten.

Solderen hoeft niet kort op de supercap afknippen met een nagelknippertje dan kun je de draadjes die op de print achterblijven iets ombuigen en midddels een kroonsteentje de nieuwe monteren in het geval je solderen maar niks vind.

gr |Chris