Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jeroenzwart
#67987
Het noodweer heeft siebengewald zwaar getroffen. Neerslagintensiteit van meer dan 200 mm/hr gemeten en windstoot van ruim 90 km/hr! Daar was onze boerderij niet tegen bestand met lekkage tot gevolg. Min router is volgelopen en waarschijnlijk overleden. Dit bericht via mobiele telefoon ingevoerd. Voorlopig geen internet via pc en dus geen weer van ws siebengewald helaas. Inmiddels zit hier nu ruim 30mm in de regenmeter, maar het onweert nog steeds.
Door baroman
#67988
Suc6 Jeroen

Kijken of je alles weer aan de praat kun krijgen, maar heeft geen prioriteit jammer van de schade het wordt steeds gekker in ons Nederland.
Ik heb mijn weerstation ook uit de lucht gehaald het werd mij ook te riskant, het onweer heeft mij al eens een weerstation gekost.

Groeten en ik hoop dat de schade meevalt
Ronnie, Enschede West
Door jeroenzwart
#67993
baroman schrijft:
Suc6 Jeroen

Kijken of je alles weer aan de praat kun krijgen, maar heeft geen prioriteit jammer van de schade het wordt steeds gekker in ons Nederland.
Ik heb mijn weerstation ook uit de lucht gehaald het werd mij ook te riskant, het onweer heeft mij al eens een weerstation gekost.

Groeten en ik hoop dat de schade meevalt
Ronnie, Enschede West


Ronnie,

Bedankt, gelukkig lijkt alles nog wel mee te vallen. Ik heb een tijdelijke oplossing gevonden voor het internet, dus mijn station is weer in de lucht, de router doet het helaas niet meer. Door de extreme neerslag en de zeer zware windstoot van 91 km/hr is het water onder de nokpannen geslagen waardoor over de gehele lengte van de boerderij onder de nokbalk water naar beneden is gekomen. Gelukkig hadden we daar vanwege de verbouwing nog deels zijl liggen en een ander deel nog geen vloerbedekking. Maar helaas stond de router onder één van de schuin lopende nokbalken, zodat het water er rechtstreeks inliep... Beneden liep in ons verdiepte deel de spouwmuur vol, waardoor we nu vochtschade hebben aan het stucwerk aan de binnenzijde. Ten slotte is onze mooie walnotenboom scheef gewaaid (staat nu onder een hoek van 60°. Deze zal waarschijnlijk om moeten, erg zonde. Verder loopt het allemaal wel los, afgezien van weggewaaide zaken, losgerukte afdekzijlen, e.d. En gelukkig heeft de verzekering inmiddels laten weten de schade aan de router en het stucwerk beneden te gaan vergoeden.

Maar wat een onweersdag gisteren. Om ca. 20:00 gisterenavond begon het te rommelen, de laatste donder was vanmorgen rond de klok van 7:00, m.a.w. ongeveer 11 uur lang aan één stuk door onweer. De eerste bui was het heftigst, de lucht kleurde vooraf groen, een teken dat er zeer veel vocht (regen) in de lucht zit. Er viel 12 mm in minder dan 10 minuten tijd, de hoogste neerslagintensiteit was 210 mm/hr. Het zicht was naar schatting 50 tot hooguit 100 meter, ofwel gelijk aan dichte mist! Direct na de hefstigste regen kwamen er hagelstenen naar beneden, de grootste hadden een doorsnede tot ca. 3 cm, gelukkig daarvan geen schade. De bui leverde in totaal ruim 30 mm regen op. Daarna trokken er steeds nieuwe buien langs, maar die gingen voornamelijk over Duitsland, echter de bliksems sloegen langdurig niet ver hiervandaan in. Dat ging de rest van de nacht zo door, maar de regen van die buien bleef gelukkig beperkt tot enkele millimeters.

Al met al valt het dus nog mee, gezien andere schades die je zo her en der hoort...

Groet, Jeroen
Door T.J.
#67994
Hallo Jeroen.

Het is inderdaad onvoorstelbaar noodweer geweest.
Schade overal, las net voor minstens 100 miljoen euro....
Vooral aan kassen, zonnepanelen, auto's etc.
Het weer wordt steeds extremer.
In ieder geval wens ik je veel succes met de herstel werkzaamheden.
Hier in Friesland komen wij er nog goed vanaf tot nu toe.

Ook de beelden van die ongelofelijk grote hagelstenen doen mij meer aan tornado alley denken.....

Groeten Tjeerd
Door jeroenzwart
#68006
T.J. schrijft:
Hallo Jeroen.

Het is inderdaad onvoorstelbaar noodweer geweest.
Schade overal, las net voor minstens 100 miljoen euro....
Vooral aan kassen, zonnepanelen, auto's etc.
Het weer wordt steeds extremer.
In ieder geval wens ik je veel succes met de herstel werkzaamheden.
Hier in Friesland komen wij er nog goed vanaf tot nu toe.

Ook de beelden van die ongelofelijk grote hagelstenen doen mij meer aan tornado alley denken.....

Groeten Tjeerd


Hallo Tjeerd,

Bedankt met je getoonde medeleven (evenals Piet, bedankt). Wat betreft je melding "het weer wordt steeds extremer", ben ik het niet helemaal eens. Dit is iets wat de media ons graag doet geloven, maar niet direct op feiten is gebaseerd. Bedenk wel dat momenteel alles wat er binnen Nederland gebeurt direct in de social media beschikbaar is, dat was vroeger niet het geval, alles lijkt daardoor ook extremer. Om een voorbeeld te noemen: ik was nog een kleine jonge, een jaar of acht, toen er bij een zware onweersbui kippeneieren naar beneden kwamen vallen (in Bunnik waar ik ben opgegroeid). Hagelstenen met afmetingen van 5 a 6 cm in doorsnede vielen naar beneden! Maakte diepe indruk op mij, de hagelstenen veroorzaakte veel schade, veel blad van de bomen kapotte dakpannen, gesneuvelde kassen, m.a.w. zelfde beeld als gisteren, alleen dan ongeveer 40 jaar geleden. Ik ben er van overtuigd dat toentertijd niet geheel Nederland hiervan op de hoogte was!
Door mijn achtergrond (een vader die als meteoroloog bij het KNMI werkte) was ik al als kleuter zeer geïnteresseerd in het weer. Als kleine jonge baalde ik er altijd van als ik op het nieuws weer eens zag dat er elders weer extreem weer was geweest, mijn indruk was dat dat vaak voorkwam, vooral in Zuid Limburg was het vaak raak. Ik heb niet de indruk dat het weer extremer is geworden, maar wel dat onze samenleving er veel gevoeliger voor is geworden. We hebben onze omgeving zodanig ingericht dat water niet meer weg kan, waardoor sneller overlast optreedt. En als er overlast optreedt dan is er sneller schade door de (geavanceerde) apparatuur die we tegenwoordig allemaal bezitten. Tevens maakte men zich vroeger minder druk om een beetje (water)schade, tegenwoordig doen we daar met zijn allen wat 'spastischer' over, vooral omdat we vinden dat het voorkomen kan worden (alles is maakbaar, dat is wat in de huidige samenleving als beeld leeft). Dus niet zozeer het weer is extremer geworden, maar eerder onze beleving en de gevolgen ervan, die zijn met name extremer geworden.

Groet, Jeroen
Door jeroenzwart
#68010
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
Er is wel een klimaatverandering wat een ander soort weer teweeg brengt.
Gr,
Hans


Hans bedankt,

Tja klimaatverandering. Oplettende lezers op dit forum weten dat ik daar zo mijn bedenkingen bij heb. Ook klimaatverandering is iets wat de media (en de politiek) ons graag doet geloven, maar ook dat is niet wetenschappelijk bewezen. Het boek "de staat van het klimaat" van Marcel Crok geeft hier een heldere kijk op. De hele discussie rondom CO2 (waarvan het effect al allerminst is bewezen) heeft ertoe geleid dat we het allemaal niet zo helder meer zien.
[img]http://www.weerstationsiebengewald.nl/weather28/cartoon -its called weather-.jpg[/img]

Bovenstaande cartoon geeft treffend aan wat er gaande is. We zijn vergeten dat alle extremen in het weer en alle inconsistenties juist het klimaat bepalen. We willen alles in gemiddelden vastleggen, maar juist deze gemiddelden komen ZELDEN voor in het klimaat. Weer en klimaat kenmerken zich door afwisselende perioden van allerhande extremen, van droogte tot overstromingen, van extreme hitte tot diepvries koude, van langdurige mist tot verwoestende stormen, dat heet WEER!

Daarnaast is er een soort heilig geloof ontstaan in de kracht van weermodellen die in staat zouden zijn om ons klimaat tot in de verre toekomst te berekenen. We begrijpen heel veel weersfenomenen momenteel nog niet eens en we zijn al niet eens in staat om een halve dag van te voren te bepalen waar een (extreme) bui zich zal gaan ontwikkelen. Allerhande interacties tussen oceaan en atmosfeer zijn nog onbegrepen, zelfs steeds terugkerende fenomenen als El Nino en La Nina zijn we niet in staat om goed te voorspelen, laat staan wat de exacte gevolgen ervan zijn. Maar we denken wel te weten wat CO2 met het klimaat doet tot in de verre toekomst?? Sorry, laat me niet lachen.

[img]http://www.weerstationsiebengewald.nl/weather28/cartoon forcast modeling.jpg[/img]

Groet, Jeroen
Door Toulon7559
#68012
Extremen in het weer zijn juist een interessant aspect (als je er geen last van hebt).
Soms te verklaren, soms niet, soms ook heel lokaal, en ;-) de praktijk trekt zich niets aan van modellen ......
Bijv. vandaag omstreeks 14:00 uur werd Hengelo (slangenbeek) door de automatische check voor temperatuur uit het HWA-overzicht gegooid, omdat hier de temperatuur ver boven de buren uitkwam.
Op basis van het bepaalde verschil is die actie terecht, maar als ik de informatie van mijn 2 PWSen nakijk, dan zijn alle 5 thermometers het eens: vlak voor de passage van een regenfront(je) is blijkbaar de zon laaiend heet geweest en rapporteerden ze bij weinig wind piekwaarden tussen 21 en 25 graden afhankelijk van hun plaatsing.
Bijlagen
TFANexus160626__small_.gif
TFANexus160626__small_.gif (49.77 KiB) 2811 keer bekeken