Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jeroenzwart
#68029
Vanaf morgen is WS Siebengewald tevens een officieel neerslagstation van het KNMI (stationsnummer 922). Ik neem de waarnemingen over van degene die twee km verderop de officiële neerslagwaarnemingen verrichte voor de neerslaglocatie Siebengewald.

Overigens worden de waarden handmatig afgelezen en telefonisch doorgebeld. Net als alle overige officiële KNMI neerslagstations zijn de waarden pas ca. 24 uur later beschikbaar. De waarden kunnen tevens afwijken van de neerslagmeting hier op HetWeerActueel, aangezien die automatisch geschieden middels een Davis Vantage Pro2 station. Wordt tevens een spannende periode komende tijd om na te gaan in hoeverre beide metingen met elkaar overeen stemmen. Wordt vervolgd...
Door relin
#68045
Hoi Jeroen,

Je kent me wel niet, maar ik wil je toch feliciteren met jouw officiële KNMI-neerslag status.
Heb jouw website bekeken en gezien dat het een mooie locatie is.

Zou de neerslagmeter als het mogelijk is dicht bij de Davis hangen kan je deze goed vergelijken en hierop afstellen.

Succes.

Remko
Weerstation 's-Gravenzande
Door jeroenzwart
#68046
Hoi Remko,

Dankjewel. Inderdaad zou een opstelling dichtbij de Davis ideaal zijn geweest, maar praktisch gezien helaas niet haalbaar. Het weerstation staat op 100 m van de boerderij, waarbij ik altijd via een weitje naar toe moet lopen. In het weitje lopen de helft van het jaar kippen, geiten en schappen, en bovendien drassig als het veel regent, ofwel klompen of laarzen aan om er naartoe te gaan! Officieel dient de meting dagelijks om 9.55 plaats te vinden, maar aangezien ik doordeweeks meestal om 7.30 vertrek heb ik toestemming dit eerder te doen, het tijdverschil moet echter beperkt blijven. Daarnaast vind ik het zelf niet handig om iedere dag door weer en wind zo'n eind te moeten lopen om de meter af te lezen.
De meter staat met goedkeuring van het KNMI nu ongeveer 60 m ten westen van het Davis weerstation. En ja ik meet nu al verschillen, maar het is te vroeg om dit toe te kunnen schrijven aan de locatieverschillen, of dat de Davis niet helemaal goed gekalibreerd is. Enkele cijfers:
29 juni: Davis 9.0 mm, KNMI 10.0 mm
30 juni: Davis 0.8 mm, KNMI 0.6 mm
wordt vervolgd

Groet, Jeroen
Door weerstationhoogeloon
#68050
Hallo Jeroen,

Gefeliciteerd met je status als officieel KNMI neerslag station.
Dit is een leuke aanvulling op je meteo-hobbie.
Heel veel succes met het verrichten van de neerslag-metingen.

gr. Remie
Door teesee64
#68052
jeroenzwart schrijft:
Vanaf morgen is WS Siebengewald tevens een officieel neerslagstation van het KNMI (stationsnummer 922). Ik neem de waarnemingen over van degene die twee km verderop de officiële neerslagwaarnemingen verrichte voor de neerslaglocatie Siebengewald.

Overigens worden de waarden handmatig afgelezen en telefonisch doorgebeld. Net als alle overige officiële KNMI neerslagstations zijn de waarden pas ca. 24 uur later beschikbaar. De waarden kunnen tevens afwijken van de neerslagmeting hier op HetWeerActueel, aangezien die automatisch geschieden middels een Davis Vantage Pro2 station. Wordt tevens een spannende periode komende tijd om na te gaan in hoeverre beide metingen met elkaar overeen stemmen. Wordt vervolgd...


Gefeliciteerd met je status als officieel KNMI station!

Maar toch ook een vraag...

Ik begrijp dat de metingen handmatig gedaan worden. Is een digitale meting niet een stuk nauwkeuriger? Daarnaast lees ik dat er toch een aardig tijdsverschil zit tussen de verschillende weerstations mbt de metingen. Kan me zo voorstellen dat er tussen 7:30 en 9:55 nog aardig wat neerslag kan vallen. Die neerslag (tussen 7:30 en 9:55) wordt dan bij de volgende 24 uur opgeteld neem ik aan?

Waarom maakt het KNMI geen gebruik van automatische regenmeters met digitale aflezing?

Let wel, dit is niet bedoeld als kritiek maar meer omdat ik wil begrijpen waarom het KNMI ervoor kiest om op deze manier te werken.

Groetjes,
Theo