Het weer - Actueel weer in regio. Het actueel weer is voor iedereen beschikbaar. Leden krijgen (in de nabije toekomst) toegang tot exta informatie, zoals bijvoorbeeld historische gegevens. Leden kunnen ook deelnemen aan het weerforum of zelf hun actuele weer toevoegen.
Hieronder kun je inloggen of een account aanmaken.
Inloggen
Nog geen account? Maak er één aan!

Uitgebreid zoeken in forum

Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Favoriet: 0
TOPIC: Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald
Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 3 Weken, 6 Dagen geleden  
jeroenzwart schrijft:
jeroenzwart schrijft:
jeroenzwart schrijft:
Helaas ondervind ik nu een ander probleem. Gisteren bleek mijn Meteobridge voor de tweede maal te zijn vastgelopen. Hij is dan nog wel bereikbaar via het netwerk, maar hij geeft aan dat er een probleem is met de database. Alle bestanden worden gewoon geüpload, waarbij ook aangegeven wordt dat de processen met succes zijn afgerond. Echter doordat de database 'vastzit' worden alleen maar waardes van 0 doorgegeven i.p.v. de juiste meetwaarden. De gemeten data wordt daadwerkelijk na het vastlopen van de database niet meer vastgelegd wat blijkt uit de grafieken. Live data geeft dat alle meetwaarden 0 zijn.

Opnieuw opstarten van de Meteobridge (via het netwerk) levert niet het gewenste resultaat. Alleen als ik de Meteobridge van de stroom afhaal en 10 seconden wacht alvorens ik deze weer aan de netvoeding hang, dan pas hersteld de database zichzelf weer. Herkent iemand dit probleem? Is dit normaal of is er een instelling niet helemaal goed? Of dien ik terug te gaan naar de leverancier om aan te geven dat dit niet hoort en dat ik een vervangende MB zou moeten krijgen?

Leverancier heeft inmiddels naar dit probleem gekeken. Blijkt probleem te zijn met de USB hardware, deze verliest af en toe de verbinding. Ik krijg een nieuwe MB Pro toegezonden, daarna zou het euvel opgelost moeten zijn...

Groet, Jeroen

Inmiddels nieuwe MB Pro binnen en geïnstalleerd. Ondanks de mogelijkheid voor het overzetten van de data verliep dit helaas niet helemaal vlekkeloos. De (onjuist) gemeten data door de nieuwe MB van vóórdat de data werd overgezet, werd helaas niet door de backup van de oude MB overschreven, met als gevolg een groot aantal onjuist gemeten waarden in de database die ook naar de verschillende sites werden doorgestuurd. Heeft zodoende nogal wat werk gekost om e.e.a. te corrigeren. Maar inmiddels lijkt het weer op orde en hoop ik dat vanaf heden deze MB niet meer vastloopt. Voorlopig ga ik ervan uit dat de diverse haperingen in de meetdata van de afgelopen weken tot het verleden behoren.

Groet, Jeroen

Even een nieuw topic aangemaakt, bovenstaande was eigenlijk offtopic
Helaas geeft de nieuwe MB hetzelfde probleem als de vorige, alleen nu in nog ergere mate. In plaats van ca. 1 a 2 per dag vastlopen, loopt de nieuwe ongeveer elke 6 uur vast. Dit is niet leuk meer! Hopelijk is dit geen trend en weet de leverancier het spoedig op te lossen. In ieder geval momenteel dus geregeld uitval van WS Siebengewald.

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man jerzwa1z@gmail.com Weerstation Siebengewald Locatie: Siebengewald
Gelogd Gelogd  

Jeroen Zwart | Weerstation Siebengewald

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.  
Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 2 Weken, 5 Dagen geleden  
Inmiddels zijn we een week verder en is het probleem nog steeds niet opgelost. Vandaag weer een belangrijk deel (8 uur) van de data verloren gegaan. De leverancier heeft al van alles beloofd en gedaan, maar het probleem blijft hardnekkig bestaan. Uitermate frustrerend! Vooral als je er zelf alles aan doet om een stabiele meetreeks op internet te zetten, is het uitermate zuur om te constateren dat de hardware je in de steek laat! Ik had de MB aangeschaft in de hoop een stabieler systeem te krijgen dan met de Envoy in combinatie met VWS, maar helaas kom ik bedrogen uit en heb ik tot op heden alleen maar ellende met de MB Pro Red. Ik krijg van de verkoper te horen dat er zelden problemen zijn met de MB, des te vreemder vind ik het dat ik dan bij 2 systemen na elkaar problemen ondervind. Zijn er meer mensen die problemen hebben met de MB, of ben ik de enige??

Groet,

Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 2 Weken, 5 Dagen geleden  
jeroenzwart schrijft:
Ik krijg van de verkoper te horen dat er zelden problemen zijn met de MB, des te vreemder vind ik het dat ik dan bij 2 systemen na elkaar problemen ondervind. Zijn er meer mensen die problemen hebben met de MB, of ben ik de enige??Zelden is relatief. En inderdaad met een gewone MB zijn er jarenlang geen problemen. Ik had het "ongeluk" een eerste serie MB-Pro-RED te gebruiken als vervanger van mijn Meteohub. Maar omdat ik al een gewone MB had geïnstalleerd om te testen, waren de problemen alleen vervelend. Bij een tweede reparatie ging de Pro daarom terug naar de leverancier.
De USB stick van de MB-Pro is vaak wel een probleem, zo ook in mijn geval. Omdat de eerste series zeer frequent data weg-schreven. Enkele maanden na de eerste leveringen is de interval tijd aangepast zodat er "langzamer" wordt overschreven.
De ontvangst is vaak ook minder, zelfs met een externe antenne. Daarom wordt vaak geadviseerd de Davis-console (of Envoy) in re-transmit te zetten en die re-transmit op te gebruiken in de RED. Zie bijvoorbeeld deze discussie: forum.meteohub.de/viewtopic.php?f=61&t=13172

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dus wat is de oorzaak van uw probleem?
Is het "vastlopen" en daardoor verlies van de 8 uur data te wijten aan "geen ontvangst" , slechte USB-disk, stroom-onderbreking, fout in MB-firmware ?? U heeft zelfs meerdere "vastlopers" per dag. Dat is inderdaad heel vreemd. Dat sluit vermoedelijk een voedings-probleem uit. We kunnen veel gerichter zoeken als andere ontvangers ongeveer gelijk hetzelfde probleem hebben als de MP-Pro of juist helemaal geen probleem.

Ik ga er even vanuit dat de Envoy nu niet in gebruik is als repeater. Voor een goede test, plaats de Envoy en de MB-Pro RED bij elkaar en op het zelfde stopcontact:

Envoy en MB incidenteel voor enkele uren geen ontvangst => probleem ISS

Envoy wel 24/24 ontvangst - MB incidenteel geen ontvangst =>
Voor MB-Pro red is de ontvangst-kwaliteit duidelijk minder dan bij een Envoy.
Er is wel een "betere" externe antenne beschikbaar voor de MB-Pro-RED.
Een vervolg test; sluit de Envoy+logger aan op de MB-Pro en gebruik de RED faciliteit een paar dagen niet. Als dan de vastlopers niet meer voorkomen is het duidelijk een ontvangst-probleem en relatief eenvoudig op te lossen => gebruik de Envoy als re-transmitter of als "externe antenne".

Envoy en MB-RED beide 24/24 ontvangst, maar data wordt niet vastgelegd in de MB-Pro=>
De afhankelijkheid van een USB-stick-schijf is een bekende zwakke schakel in de MB-Pro.
Maar twee keer achter elkaar en met verschillende MB-Pro en zo frequent ben ik in de fora nog niet tegen gekomen.

De leverancier kan u wellicht een gewone Meteobridge lenen. Dan kan die rechtstreeks via de logger in de Envoy de data ophalen en voor de belangrijkste uploads worden gebruikt totdat de MB-Pro goed werkt.

Willem
herent (Gebruiker)
Davis VP2-Pro+ via MB
Junior forum deelnemer
graphgraph
www.weerstation-herent.be
Gelogd Gelogd  

Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 2 Weken, 3 Dagen geleden  
herent schrijft:
jeroenzwart schrijft:
Ik krijg van de verkoper te horen dat er zelden problemen zijn met de MB, des te vreemder vind ik het dat ik dan bij 2 systemen na elkaar problemen ondervind. Zijn er meer mensen die problemen hebben met de MB, of ben ik de enige??Zelden is relatief. En inderdaad met een gewone MB zijn er jarenlang geen problemen. Ik had het "ongeluk" een eerste serie MB-Pro-RED te gebruiken als vervanger van mijn Meteohub. Maar omdat ik al een gewone MB had geïnstalleerd om te testen, waren de problemen alleen vervelend. Bij een tweede reparatie ging de Pro daarom terug naar de leverancier.
De USB stick van de MB-Pro is vaak wel een probleem, zo ook in mijn geval. Omdat de eerste series zeer frequent data weg-schreven. Enkele maanden na de eerste leveringen is de interval tijd aangepast zodat er "langzamer" wordt overschreven.

Willem,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik schrijf ook veel data weg en zeer frequent, echter in de omschrijving/handleiding wordt niets gemeld over deze mogelijke tekortkoming. Het is bovendien vreemd indien deze datahoeveelheid uploaden niet zou kunnen/mogen, dat de MB wel de mogelijkheid biedt (sterker nog: veel meer data en met hogere frequentie is ook mogelijk om op te geven!). Ook wordt er geen waarschuwing gegeven. De leverancier heeft dit in eerste instantie wel gemeld met advies minder data en minder frequent. Dat heb ik gedaan, maar probleem bleef hetzelfde, nu hoor ik hem daar niet meer over...
De ontvangst is vaak ook minder, zelfs met een externe antenne. Daarom wordt vaak geadviseerd de Davis-console (of Envoy) in re-transmit te zetten en die re-transmit op te gebruiken in de RED. Zie bijvoorbeeld deze discussie: forum.meteohub.de/viewtopic.php?f=61&t=13172

Zo staat het bij mij al. Aangezien ik meerdere stations heb (4 stuks), heb ik 3 stations via 2 consoles en een Envoy in de retransmit modes staan. De 4e staat voldoende dichtbij, zodat de meteostick deze wel rechtstreeks kan ontvangen.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dus wat is de oorzaak van uw probleem?
Is het "vastlopen" en daardoor verlies van de 8 uur data te wijten aan "geen ontvangst" , slechte USB-disk, stroom-onderbreking, fout in MB-firmware ?? U heeft zelfs meerdere "vastlopers" per dag. Dat is inderdaad heel vreemd. Dat sluit vermoedelijk een voedings-probleem uit. We kunnen veel gerichter zoeken als andere ontvangers ongeveer gelijk hetzelfde probleem hebben als de MP-Pro of juist helemaal geen probleem.
Ontvangst van de verschillende stations is het probleem niet, alle stations worden correct ontvangen en met voldoende frequentie. Het probleem zit in het vastlopen van de database of zelfs (minder frequent) het volledig vastlopen van de MB zelf, zodat deze zelfs niet meer benaderbaar is en alleen een stroomonderbreking helpt om hem weer in de lucht te krijgen.

Ik ga er even vanuit dat de Envoy nu niet in gebruik is als repeater. Voor een goede test, plaats de Envoy en de MB-Pro RED bij elkaar en op het zelfde stopcontact:

Envoy en MB incidenteel voor enkele uren geen ontvangst => probleem ISS

Envoy wel 24/24 ontvangst - MB incidenteel geen ontvangst =>
Voor MB-Pro red is de ontvangst-kwaliteit duidelijk minder dan bij een Envoy.
Er is wel een "betere" externe antenne beschikbaar voor de MB-Pro-RED.
Een vervolg test; sluit de Envoy+logger aan op de MB-Pro en gebruik de RED faciliteit een paar dagen niet. Als dan de vastlopers niet meer voorkomen is het duidelijk een ontvangst-probleem en relatief eenvoudig op te lossen => gebruik de Envoy als re-transmitter of als "externe antenne".

Envoy en MB-RED beide 24/24 ontvangst, maar data wordt niet vastgelegd in de MB-Pro=>
De afhankelijkheid van een USB-stick-schijf is een bekende zwakke schakel in de MB-Pro.
Maar twee keer achter elkaar en met verschillende MB-Pro en zo frequent ben ik in de fora nog niet tegen gekomen.
Zie reactie hierboven. En inderdaad 2 MB's achter elkaar met hetzelfde probleem geeft te denken. Er lijkt dus meer aan de hand te zijn. Ik doe echter geen afwijkende zaken, die volgens de MB niet zouden mogen of niet zouden kunnen. Dus als dat het geval is, dan ben ik of vals voorgelicht of is er een probleem boven water gekomen wat zij bij de ontwikkelaar van de MB nog niet zijn tegengekomen. In beide gevallen wordt ik daar niet vrolijk van...

De leverancier kan u wellicht een gewone Meteobridge lenen. Dan kan die rechtstreeks via de logger in de Envoy de data ophalen en voor de belangrijkste uploads worden gebruikt totdat de MB-Pro goed werkt.

Willem

Goede tip, echter aangezien ik de Envoy gebruik voor de retransmit functie van één van de stations, is dat niet direct een optie. Mogelijk kan ik het station dat voor mij de minste waarde heeft tijdelijk uitschakelen en dan de Envoy gebruiken met een leen MB, maar is wel weer een hoop gedoe waar ik niet direct op zit te wachten...

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 2 Weken, 2 Dagen geleden  
Inmiddels is de MB weer diverse malen vastgelopen. Nu meld de leverancier dat het aan de WiFi ontvanger ligt en dat hij deze fout nooit eerder gezien heeft. Hij gaat een derde MB opsturen. Het is om radeloos van te worden!
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Jeroen,

Het staat niet in je bericht, maar ik neem aan dat hier door je leverancier een WiFi-verbinding wordt bedoeld tussen een MB en je hoofdrouter in het LAN.

Dat is dus iets anders dan de draadloze verbinding tussen de MB en de Vantage-spullen, waarnaar Herent verwijst in zijn bericht!!

Getriggerd door de geciteerde opmerking van je leverancier:
- Kun je van de betreffende WiFi-verbinding ergens het RSSI-level uitlezen?
- Zijn de WiFi-paden tussen je MBs en je hoofdrouter veel verschillend, t.a.v. lengte en obstakels?

Reden:
voor een storingvrije & robuuste WiFi-verbinding moet het RSSI-level ca. -65dB zijn.
In de richting van -50dB is nog beter.
Komt RSSI-level in de buurt van -80dB of nog slechter (= in richting van -90dB ), dan kun je problemen gaan verwachten voor die WiFi-verbinding.
Diverse technische remedies, maar vraagt vaak proefondervindelijk uitproberen.
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 06/10/2018 10:38 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Toulon7559 schrijft:
Jeroen,

Het staat niet in je bericht, maar ik neem aan dat hier door je leverancier een WiFi-verbinding wordt bedoeld tussen een MB en je hoofdrouter in het LAN.

Dat is dus iets anders dan de draadloze verbinding tussen de MB en de Vantage-spullen, waarnaar Herent verwijst in zijn bericht!!

Getriggerd door de geciteerde opmerking van je leverancier:
- Kun je van de betreffende WiFi-verbinding ergens het RSSI-level uitlezen?
- Zijn de WiFi-paden tussen je MBs en je hoofdrouter veel verschillend, t.a.v. lengte en obstakels?

Reden:
voor een storingvrije & robuuste WiFi-verbinding moet het RSSI-level ca. -65dB zijn.
In de richting van -50dB is nog beter.
Komt RSSI-level in de buurt van -80dB of nog slechter (= in richting van -90dB ), dan kun je problemen gaan verwachten voor die WiFi-verbinding.
Diverse technische remedies, maar vraagt vaak proefondervindelijk uitproberen.

Gelukkig heeft de MB-Pro ook een vaste netwerk-aansluiting.
Wellicht een idee om een paar dagen met een (lange) kabel te werken en de netwerk-verbinding op de Meteobridge van Wireless LAN op LAN te zetten.

Willem
herent (Gebruiker)
Davis VP2-Pro+ via MB
Junior forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Maar toch vraag ik mij af, drie keer eenzelfde storing en drie keer een andere MB-Pro?

Is de power-adapter wel vervangen?

Had bij de raspberry ook veel storingen. Gelukkig kosten die bijna niets dus een tweede gekocht. Maar dan weer exact dezelfde storingen. Inderdaad de power-adapter. Met de Luftdaten-sensors hier in Leuven werd ook geadviseerd geen Chinese adapter mee te bestellen.

Als een netwerk-kabel + zonder WiFi + een andere power-adapter niet werkt, dan ?????

Willem
herent (Gebruiker)
Davis VP2-Pro+ via MB
Junior forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 06/10/2018 11:37 Door herent.

Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 2 Weken, 1 Dag geleden  
Kleine aanvulling op mijn vorige bericht:
RSSI-level aan de kant van MB is de kritische waarde.
RSSI-level aan de kant van de router heeft een andere betekenis.

LAN-verbinding via Cat5-ethernetkabel is altijd te prefereren boven WiFi, want met kabel geen storing door deling met andere WiFi-gebruikers, veel robuuster en veel meer capaciteit.
Met Cat5-ethernetkabel kan een kabellengte tot ca. 100m meestal zonder problemen, hoewel ook hiervoor geldt:
hoe korter de verbinding, hoe meer beschikbare capaciteit.
Het kan helpen als in een lange verbinding een ethernetswitch wordt gezet, want die poetst dan onderweg de signalen weer een beetje op.

Kost wel wat moeite om een ethernetkabel netjes te leggen, want zelden al een loze buis ter beschikking in de gewenste richting.
Toulon7559 (Moderator)
TFA_Nexus+WS7000+WsWin+Domoticz
Data & Forum Moderator
graphgraph
Gebruiker nu online Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Locatie: Hengelo (Ov) Geboortedatum: 1950-01-01
Gelogd Gelogd  

Laatste Wijziging: 07/10/2018 12:41 Door Toulon7559.

Je kunt nooit genoeg meten om te weten:
dat betekent niet dat alles begrijpelijker wordt .....
Hengelo-Slangenbeek-Home
Hengelo-Slangenbeek-AWEKAS

Re:Vastloopproblemen Meteobridge Pro WS Siebengewald 2 Weken geleden  
Beste Willem en Toulon,

Bedankt voor jullie beider reacties, is zeker nuttig. Aangaande het verhaal van de WiFi-storing begrijp ik eerlijk gezegd niet dat een zwak signaal van de sensoren zou kunnen leiden tot een verstoord WiFi signaal. Nogmaals, de ontvangst van de sensoren is het probleem niet, ondanks dat de signaalsterkte van de verschillende sensoren/consoles/envoy varieert tussen -55 dB en -80 dB. Door de repeatfuncties van de consoles/envoy heb ik geen ontvangst probleem meer. Ik zou juist denken dat een sterk signaal van de sensoren/consoles/envoy zou kunnen leiden tot een verstoord WiFi signaal.

Ik heb bewust de MB en de router wat verder uit elkaar gezet en via Wifi verbonden om verstoringen van de router op de ontvangst van de MB te voorkomen. Iets wat door de leverancier van de MB ook wordt aangeraden. Overigens geeft de leverancier inderdaad nu aan om ook een vaste LAN-vebinding uit te proberen, echter wel op basis van zijn aangeven dat er een probleem is met de WLAN-driver. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om dit uit te proberen. Ik hoop dat morgen te realiseren. Ondertussen loopt de database nog steeds geregeld vast, maar zijn er vandaag ook storingen in het doorsturen van de data, hetgeen wel database gerelateerd lijkt te zijn.

Zelf vraag ik mij nog het volgende af. Zoals eerder aangegeven gebruik ik 2 consoles en een envoy om 3 stations op afstand goed te kunnen ontvangen via de repeatfunctie. Dat werkt goed, echter ik moet deze stations dan wel in de MB opgeven als ISS-stations. Nadeel daarvan is dat de MB op zoek gaat naar de 'missende' sensoren. De 2 'extra' stations zijn namelijk een T-station (alleen temp op 10 cm) en een TH-station (temp en hum in nabij gelegen stal). Ik zie nu in de meest recente systemlog de melding staan dat de MB bijvoorbeeld de windcill temp van verschillende stations niet kan bepalen omdat de windsnelheid ontbreekt. Dat is op zich logisch, minder logisch vind ik dat deze melding in de log diverse malen en zeer frequent herhaald wordt. Vreemd is ook is dat in de MB niet per station (kanaal) aangegeven kan worden welke sensoren wel of niet actief zijn. Hoe dan ook leidt dit uiteraard tot een hoop onnodig rekenwerk en dataverkeer. Zou dit mogelijk (mede) de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Groet, Jeroen
jeroenzwart (Gebruiker)
Davis Vantage Pro2 Plus
Expert forum deelnemer
graphgraph
Gelogd Gelogd  

Ga naar bovenkant
Advertisement

Bezoekers

We hebben 67 gasten en 4 leden online